Партнерський матеріал

Як обрати авто для ЗСУ

Як обрати авто для ЗСУ

Волонтери закуповували автівки для військових ще з 2014 року, однак до 24 лютого цей процес був не настільки активним, як зараз. Нині «свіжі» авто перетинають кордон ледь не щодня, і потреба в них не зникає. Про те, які автівки найкращі для потреб ЗСУ та як вибрати надійний вживаний автомобіль, ми запитали в експертів трьох станцій техобслуговування мережі Bosch Service в Україні.

На що важливо зважати, обираючи авто для ЗСУ?

Здебільшого вибір ґрунтується на характеристиках, які подають військові, орієнтуючись на завдання, які вони виконуватимуть за допомогою авто. Якщо йдеться про роботу на передовій, то вибір зазвичай падає на позашляховики європейських, американських і японських виробників.

Оскільки імпортовані автомобілі для потреб ЗСУ надходять здебільшого із вторинного ринку, то після перетину кордону їх спочатку доставляють на станції техобслуговування в Україні. Там спеціалісти проводять діагностику машин, допомагають із закупівлею деталей та ремонтом, після чого авто їде на фронт.

Одна з найбільших проблем, з якою стикаються експерти в Україні, це купівля авто за кордоном без детального огляду спеціалістів.

«Купують авто, як правило, за фото. Волонтер не може подивитися підвіску. Під час купівлі важлива кваліфікована діагностика, щоб розуміти, які ще затрати необхідні на ремонт автівки, її підготовку. Волонтери не завжди мають таку можливість. Побачили оголошення, полетіли, купили, потім працюють із наслідками покупки», — каже Сергій Шугалевич, власник СТО «Bosch Авто Сервіс “Авто Лінк”» у Києві.

Нехтування діагностикою до покупки, за словами експертів, часто призводить до того, що авто довго і дорого ремонтують в Україні.

Які автомобілі підходять для потреб ЗСУ?

Експерти одноголосно відповідають: всі авто, які рухаються, головне, щоб вони були справні на 100%.

«Несправний автомобіль може просто стати посеред поля під час обстрілу. А ми розуміємо, що йдеться про життя і здоров'я наших захисників», — каже Маркіян Романишин, директор «Bosch Авто Сервіс “112 Україна”» у Львові.

В тилу у пригоді стають звичайні авто (не позашляховики), які можна використовувати, наприклад, для роботи в частині чи штабі. На таку службу часто йдуть подаровані небайдужими людьми власні автівки.

Як щодо ціни?

Експерти радять звертати увагу на автомобілі з не найнижчою ціною на ринку, оскільки вік і ціна найбільше свідчать про їхній поганий технічний стан.

Вартість авто за кордоном починається від 1500 євро (ті, яким понад 20 років). Однак якщо врахувати витрати на ремонт, повна вартість найдешевшого авто може зрости в рази, кажуть експерти.

«Беруть дизельні машини з великим пробігом. Там проблема з паливною системою. Їх мало хто ремонтує, це дуже дорого. Ремонт коштує дорожче, ніж сам автомобіль», — пояснює Сергій Шугалевич.

Крім того, на ремонт дешевих старих машин потрібно багато часу, якого в умовах війни немає. Маркіян Романишин розповідає, що іноді волонтери радяться, роблять діагностику автомобіля за кордоном, надсилають протоколи огляду.

«Якщо ми бачимо, що ремонт такої автівки може бути затягнутий або дорого коштувати, ми відмовляємо їх від купівлі», — каже експерт.

«Ціна авто залежить від того, яке воно. Може бути 1,5 тисячі євро за зношений Volkswagen T4 і 15 тисяч євро за броньований Land Rover. Наприклад, ціна в Європі Volkswagen T4 може бути й 1500, і 3500 євро. Зараз волонтери, з якими співпрацюємо, купують за 3000-3500. Це вища межа ринку. Машина у більш справному стані, і її менше доводиться ремонтувати», — пояснює Євген Чорногорський, власник СТО «Bosch Авто Сервіс “Захід Авто”».

Чи варто купувати нові авто?

Нові авто в умовах війни — це економічно недоцільно, погоджуються експерти.

«Нова (сучасна, з автосалону або вживана протягом 1-3 роки — ред.) машина коштує дорого. Такі авто в польових умовах ремонтувати майже неможливо. Тобто якщо вона стала — все, її треба евакуювати й ремонтувати тільки на сервісі», — пояснює Євген Чорногорський.

Нові авто оснащені електронікою і, як правило, мають автоматичну коробку передач. Це таке обладнання, яке ремонтувати дорожче і складніше, пояснюють експерти. Крім того, нові автомобілі вибагливі до пального, яке на передовій може бути різної якості.

«"Автомат" в багнюці покласти легше, ніж “механіку”, а вибратися бездоріжжям на ньому набагато важче. На “механіці” простіше пробуксовувати, якщо є проблеми. До того ж обслуговування в "автоматі" значно складніше. Різні додаткові радіатори, які можна пошкодити, шланги, які можна обірвати, — їх на "механіці" немає, на відміну від "автомата”. Безумовно, якщо є можливість, варто обирати "механіку"», — пояснює експерт.

За словами експертів, якщо на передовій зламається авто з механічною коробкою передач, військовим буде нескладно підремонтувати його самостійно «на коліні». До таких автівок легко знайти деталі, їх відносно швидко ремонтують на будь-якому СТО.

А втім, якщо інших варіантів немає, можна брати «автомат». Бо, зрештою, це «те, що ремонтується».

Як обрати вживаний автомобіль?

Експерти радять не економити на діагностиці автомобіля з пробігом за кордоном та не боятися звертатися по пораду до спеціалістів СТО. Це додаткові витрати: наприклад, у мережі Bosch Service комп'ютерна діагностика коштує від 30 євро. Однак покупець буде впевнений, що купує авто, яке підлягає ремонту.

Найважливіше — справний двигун, адже це один з найвитратніших типів ремонту. Євген Чорногорський, власник «БАС Захід Авто», каже, що під час повномасштабного вторгнення його спеціалісти замінили 5 двигунів. Пошук одного забирав 3-4 місяці.

«Авто має бути справним, а саме двигун і ходова частина. Також має відмінно працювати акумулятор. Важливо, щоб під час евакуації працювали всі замки та ручки на дверцятах», — додає Сергій Шугалевич.

За словами експертів, для військових варто купувати перевірене, не вибагливе до пального авто. У ньому не має бути багато електронних систем, які можуть вийти з ладу в найменш слушний момент.

Також вони рекомендують не купувати ексклюзивних авто. Оскільки їх небагато на ринку, на них може бути брак деталей не тільки в Україні, а й за кордоном. Замовлення і транспортування запчастин для таких авто можуть тривати понад місяць.

Які марки найпопулярніші?

«Найкраще брати класичні перевірені авто, які є на масовому ринку, до яких вистачає деталей, які легко замовити й доставити впродовж короткого терміну», — радить Маркіян Романишин.

За словами експертів, найпопулярніші «старіші» марки автомобілів, наприклад, Volkswagen T4 — мікроавтобус, який використовується для перевезення особового складу, Mitsubishi L 200 — пікап, автомобіль для перевезення вантажів, Mitsubishi Pajero та інші.

«Це досить надійні авто, пристосовані для бездоріжжя. Вони гарно служать на фронті й підлягають ремонту», — каже Маркіян Романишин.

Скільки коштує ремонт авто для ЗСУ?

«Особливість ремонту авто під час війни в тому, що все треба зробити швидко. Тому робимо тільки те, що є критичним для користування автомобіля. Точно не косметичні речі, які не впливають на його експлуатацію», — каже Маркіян Романишин.

Компанії Маркіяна Романишина «Bosch Авто Сервіс “112 Україна”», Євгена Чорногорського Bosch Авто Сервіс “Захід Авто”» та Сергія Шугалевича «Авто Лінк», як і більшість СТО в мережі Bosch Service в Україні, ремонтують автівки для ЗСУ безплатно або за собівартістю, якщо йдеться про складні випадки.

«Для нас це важливо, бо кожен із нас має не одного знайомого, який воює. Кожен має інформацію, наскільки непросто перебувати в умовах на передовій. Ми розуміємо, для чого і для кого військові це роблять. Ми розуміємо, що працюємо в тилу і на спільну перемогу», — каже експерт.

Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами. Проєкт реалізовано у співпраці з Bosch Service та компанією Bosch в Україні. Над матеріалом працювали: журналістка Леся Пиняк, редакторка Вікторія Бега, дизайнерка Мирослава Мохнацька, креативна продюсерка Анна Соха.