ENRU

Як Росія боролася за «залізничну незалежність» від України

70b5243449530d4b0
Росія побудувала залізницю в обхід України Фото: Міністерство оборони РФ

Залізниця в Ростовській та Воронезькій областях РФ уведена в дію. Про це повідомило агентство «Интерфакс» із посиланням на джерело. РФ ухвалила рішення будувати залізницю в обхід України два роки тому. Нині російська влада рапортує про виконання робіт із випередженням графіка. Громадське розбиралося в цьому.

Передісторія

Залізницю від Москви до причорноморського міста Адлера побудували ще в 1960-х. Ділянка довжиною близько 30 кілометрів проходить територією Луганської області. Там знаходиться станція Зоринівка, з приводу якої і виникла суперечка.

У чому проблема?

Станція Зоринівка знаходиться на території України, та водночас перебувала у віданні «РЖД». За даними РБК, Російські залізниці «неофіційно орендували» ділянку в місцевої сільради (українське законодавство не дозволяє орендувати залізничну колію). Потяги на станції Зоринівка не зупинялися, прикордонний контроль на ділянці не здійснювався.

«РЖД» пропонувала урядові РФ будувати дорогу в обхід України й раніше, але на проект не вистачило коштів. У 2014-му гроші знайшлися.

Залізничні війська РФ у квітні 2015 року розпочали будівництво двоколійної електрифікованої залізниці на ділянці Журавка —Міллерово (архівні фото) Фото: Міністерство оборони РФ

Перенесення держкордону

Ідею будувати дорогу в обхід України в Росії довгий час уважали занадто дорогою. Будівництво могли розпочати ще у 2010-му році, але тоді на проект урізали бюджет.

Щоб уникнути витрат, Росія навіть намагалася домовитися з Україною про перенесення держкордону. У 2012-му році «РЖД» запропонувала пересунути його таким чином, щоб залізниця опинилася на російській стороні. А разом з нею два населених пункти Луганської області — Діброва і Хоминське.

Як Росія вирішувала подібні проблеми

РФ мала «претензії» до Казахстану з приводу 11 ділянок довжиною понад 800 км. За міжурядовою угодою у 2011-му році РФ орендувала земельні ділянки із залізничними лініями на території Казахстану.

Український випадок

З Україною укласти міжурядові угоди не вдалося. Тому «РЖД» підписала договори оренди із сільрадами Луганській області. Сергій Прищепа, глава Морозівської сільради, у підпорядкуванні якої знаходиться станція Зоринівка, розповів Громадському, що договір оренди уклали у 2007-му на 49 років. Згідно документу, «РЖД» сплачує відсоток від вартості землі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як в січні 2016 року в Іллічівську відкрили «шовковий шлях»: з Європи до Китаю в обхід Росії

Прищепа додав, що в найближчі 3 роки поїзди ходитимуть, і що найімовірніше РФ використовуватиме луганську частину дороги для вантажоперевезень (металу, вугілля, лісу тощо), а нову гілку на території РФ — для пасажироперевезень.

Російська влада рапортує про виконання робіт з випередженням графіка Фото: Міністерство оборони РФ

Дорога в обхід

Про нову гілку в обхід України знову заговорили наприкінці березня 2014-го. Представник «РЖД» Вадим Морозов заявив, що необхідно максимально прискорити роботи над проектом залізниці «Прохорівка — Журавка — Чертково — Батайськ» протяжністю 748 км. За словами Морозова, ділянку Журавка — Чертково потрібно було реалізувати швидше, щоби «мати стійкий, упевнений та   незалежний ні від кого рух у південному напрямку».

Заступник Міністра оборони РФ генерал Дмитро Булгаков повідомив про старт робіт у квітні 2015 року Фото: Міністерство оборони РФ

Уряд РФ у 2015-му році підтримав будівництво 7 нових станцій. За офіційними даними, це обійшлося російському бюджетові в понад мільярд доларів.

Навіщо це Росії

Цим шляхом іде основний вантажопотік з європейської частини Росії до чорноморських портів і назад. Міністр транспорту РФ Максим Соколов заявив, що ділянка Журавка — Міллерово забезпечить Росії «незалежність» від проходження кордону сусідньої України.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram