Єврокомісія пояснила, який транзит товарів у Калінінград дозволений

Єврокомісія опублікувала роз'яснення щодо транзиту товарів у Калінінград, який відділений від іншої частини росії територією незалежних держав. Перевезення низки підсанкційних товарів автомобільним транспортом досі заборонене, але дещо можна возити залізничним транспортом.

Про це йдеться в рекомендаціях Єврокомісії для держав-членів ЄС щодо транзиту товарів з росії.

У ЄК зазначили, що санкції забороняють російським автопідприємствам перевозити вантажі автомобільним транспортом територією ЄС, зокрема транзитом. Ця заборона не поширюється на транзитні перевезення вантажів через ЄС між Калінінградською областю та росією за умови, що перевезення таких вантажів не заборонене в інший спосіб. Отже, транзит підсанкційних товарів автотранспортом заборонений.

Водночас для залізничного транспорту не існує такої заборони на тому самому маршруті.

При цьому Єврокомісія наголошує, що перевезення технологій військового та подвійного використання заборонені у будь-якому разі — незалежно від виду транспорту.

Також держави-члени ЄС мають перевіряти, чи залишаються обсяги транзиту в Калінінград «у межах історичних середніх значень» за останні 3 роки і чи немає незвичайних потоків або торгових схем, які могли б призвести до обходу санкцій.

«Мета сьогоднішнього тексту — уточнити застосовні правила і нагадати, що держави-члени зобов'язані запобігати всім можливим формам обходу обмежувальних заходів ЄС. У цьому світлі Єврокомісія наголошує на важливості моніторингу двосторонніх торгових потоків між росією та Калінінградською областю, щоб гарантувати, що підсанкційні товари не можуть потрапити на митну територію ЄС», — ідеться в заяві Єврокомісії.

Що передувало?

З 18 червня Литва заборонила транзитне перевезення залізницею низки товарів, які потрапили під санкції, між росією та Калінінградською областю. Це стосується зокрема перевезення будівельних матеріалів, цементу й металу.

Калінінградська область не має материкового з'єднання з рештою росії, вона розташовується між двома європейськими країнами: Литвою та Польщею. З росії до Калінінградської області найзручніше було постачати товари саме через Литву.

У росії рішенням обурилися та пригрозили вдатися до «заходів задля захисту національних інтересів». А втім, президент Литви Гітанас Науседа заявив, що його країна готова до помсти росії за часткове блокування Калінінградської області.

Попри це, за даними ЗМІ, у ЄС виникли суперечки щодо рішення Литви. За даними The Wall Street Journal, серед країн, які наполягали на тому, щоб Єврокомісія розробила вказівки щодо послаблення обмежень, були Німеччина та Франція.

Під час саміту НАТО в Мадриді канцлер Німеччини Олаф Шольц закликав Литву та ЄС зняти обмеження на транзит, стверджуючи, що санкції ЄС проти рф там не повинні застосовуватися, оскільки перевезення відбувається між двома частинами росії.