Загибель «Героїв Арсеналу»: що відомо про аварію судна у Чорному морі
Що саме спричинило загибельсудна із 12 членами екіпажу, та чи стане ця аварія екологічним лихом
Близько четвертої ранку в середу, 19-го квітня, російські прикордонники отримали сигнал «SOS» від вантажного судна «Герої Арсеналу». Остання його відмітка на радарах — у Чорному морі за 14 морських миль від мису Заліний Ріг на Таманському півострові.
Ще напередодні синоптики передавали для цього регіону штормове попередження — із сильним вітром, хвилями до 5 балів та значним зниженням температури. Що саме спричинило загибель судна із 12 членами екіпажу —достаменно поки що невідомо. Тривають пошуки людей. Живим за півтори години після сигналу лиха підняли лише одного моряка, тіла ще двох знайшли після полудня.
Останнє штормове попередження
Старий, 1980-го року будівництва, суховантаж «Герої Арсеналу» в останні роки належав турецькому судновласнику та ходив під прапором Панами. Цього разу він завантажився зерном у російському порту Азов та вирушив, за попередньою інформацією російського МНС, до Туреччини.
Команда інтернаціональна. Капітан та ще один член екіпажу — громадяни Росії, один моряк — із Грузії, решта — українці. Саме судно належить до типу Волго-Балт 2-95А/R, класу «ріка-море». За морськими правилами, такі суховантажі мають обмеження за районами плавання.
«Герої Арсеналу» мав клас «ІІІСП» — згідно із нормами, це означає дослівно: «змішане (ріка-море) плавання на хвилі не більш за 3,5 метрів із максимальним віддаленням від місця укриття на 50 миль». Тут варто зазначити, що ще напередодні синоптики оголосили штормове попередження і у Криму, і в акваторії Чорного моря поблизу Кубані. На виході з Керченської протоки до Чорного моря хвилі сягали від 3,5 балів до 5 та навіть вище, а це — понад 4 метри заввишки.
Маючи метеозведення та штормове попередження, капітан судна мав би ухвалювати рішення — йти у небезпечну зону чи ні. Судновланику невигідний простій, та часом сховатися від шторму у безпечній бухті — розумніше рішення. Тож остаточне слово все ж — за капітаном, він відповідає і за судно, і за життя екіпажу.
Не факт, що саме цей шторм став причиною загибелі «Героїв Арсеналу», втім, це точно одна із найвігрогідніших причин, адже за надто довгої чи надто високої хвилі корпус судна «ріка-море» може просто розламатись. Також судно, яке при повному завантаженні має висоту борту над водою менше 2 метрів, може просто набрати води у трюми, якщо стане бортом до хвиль.
Пошуково-рятувальна операція
Одразу після того, як суховантаж подав сигнал «SOS», у район таманського мису Залізний Ріг спрямували рятувальні, а також всі торговельні судна, які проходили поблизу. Саме одне із таких — танкер «Волганефть-18» — за півтори години підібрало на місці аварії «Героїв Арсеналу» із сильним переохолодженням моториста, громадянина України. Його направили до керченської лікарні.
Ще за кілька годин, приблизно о 12.30, рятувальники знайшли тіла ще двох моряків. За інформацією підконтрольного Москві управління МНС Криму, обидва вони були в рятувальних жилетах.
У російських ЗМІ з’являлась інформація про нібито три знайдені тіла, втім, офіційно підтверджені лише два. Слідчий комітет Росії у Краснодарському Краї відкрив за фактом загибелі судна кримінальну справу.
Станом на 16 годину восьмеро чоловіків вважаються офіційно зниклими безвісти. І це попри доволі масштабну пошуково-рятувальну операцію, до якої залучені понад 200 людей, близько десятка плавзасобів, вертольоти та навіть підводний апарат. Пошуки ускладнені тим, що глибина моря в цьому районі — близько 100 метрів, а на поверхні триває шторм — хвилі 4 бали та вітер до 20 метрів на секунду. Інформація від синоптиків невтішна — вони подовжили штормове попередження ще на дві доби.
Суховантаж «Герої Арсеналу» (архівне фото) Фото: Ship database
Екололічна шкода
Ця аварія несе й екологічну загрозу узбережжям Керченського та Таманського півостровів.
Десять років тому, у листопаді 2007-го, в Керченській протоці вже була схожа, навіть більш критична ситуація. Внаслідок шторму протягом доби затонуло 4 судна та кілька барж. Тоді в море потрапило понад 1300 тонн мазуту, 2300 тон мастильних матеріалів, 25 тон дизельного палива. Наслідки того екологічного лиха ліквідовували протягом майже року. Від мазуту потерпали не тільки пляжі, а й популяції бакланів та інших птахів.
Цього разу теж існує ризик забруднення, кажуть російські рятувальники. На борту «Героїв Арсеналу» було шонайменше 19 тон палива та 1,5 тони мастила, російське МНС взагалі припускає, що нафтроподуктів може бути до тридцяти тон. Повідомляють, що забруднення води на місці події видно візуально, навіть попри шторм. Тож місцева підконтрольна Кремлю влада наказала встановити в морі бонові загородження, аби попередити викид нафтопродуктів на берег. Втім, невідомо, як ці заходи спрацюють, зважаючи на прогнозований дводенний шторм. Пошук моряків триває.
Підписуйтесь на наш канал в Telegram
- Поділитися: