ENRU

Небо над Миколаєвом: що відомо про загибель льотчика Волошина

Колишній військовий льотчик, Герой України Владислав Волошин застрелився у власній квартирі. Це сталося 18 березня близько 13:00, вдома були жінка й двоє маленьких дітей. Волошина встигли доправити до лікарні, однак від втрати крові він помер на операційному столі. Йому було 29 років. Ким був Владислав Волошин і що могло стати причиною самогубства — розбиралося Громадське.

Ім'я Владислава Волошина добре відоме не лише в Україні — саме його проросійські ЗМІ звинувачували у збитті боїнгу МН17. Льотчик з гумором ставився до таких закидів. В одному зі своїх інтерв'ю пояснив, що в Росії мешкає його колишній товариш по службі на прізвище Агапов, який і давав неправдиві свідчення проти нього.

Колишній військовий льотчик Владислав Волошин, який застрелився у власній квартирі в Миколаєві 18 березня 2018 року (на фото — Волошин під час церемонії нагородження орденом «Народний Герой України» в Запоріжжі, 14 вересня 2017 року) Фото: Олександр Прилепа/УНІАН

Владислав Волошин народився 27 грудня 1988 року в Луганську. Закінчив Луганський військовий ліцей імені Героїв молодої Гвардії, потім — Харьківський університет повітряних сил. У 2011-му уклав контракт на проходження служби у ЗСУ на 5 років. Служив у 299 авіаційній бригаді. Льотчик-штурмовик, учасник бойових дій на Донбасі. Здійснив 33 бойових вильоти. У 2014-му під час виконання завдання в зоні бойових дій на Донбасі літак Владислава підбили. Він катапультувався та впав на окупованій території, з поламаною рукою виривався звідти 4 доби.

Довідка про бойову травму Владислава Волошина в серпні 2014 Документ: Громадське

Після отриманої травми Владислав продовжив службу в ЗСУ. Написав рапорт на звільнення в жовтні 2015-го, коли закінчився контракт, однак керівництво йому відмовило. Пояснили особливим періодом — війною на сході України.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що відомо про загиблого військового льотчика Владислава Волошина

За місяць Волошин подав ще один рапорт — щодо можливості отримати квартиру у зв'язку з бойовим пораненням у 2014-му. Утім, і того разу йому відмовили:

«На теперішній час вільного житлового фонду у військової частини В2137 немає, тобто військова частина не в змозі забезпечити вас та вашу родину жилою площею згідно з наказом міністерства оборони України».

Документ: Громадське

Водночас квартиру виділили заступникові командира частини — Юрію Шевцову.

Документ: Громадське

Волошин обурювався такою несправедливістю, намагаючись вирішити спірні питання через суд:

«Він не міг пережити несправедливість, — розповів Громадському його адвокат Микола Трушніков. — Завжди намагався з нею боротися і переймався, якщо в нього це не виходило. Він доводив, що має право на звільнення із ЗСУ, добивався додаткової відпустки, добивався квартири».

Адвокат Волошина Микола Трушніков, Миколаїв, 20 березня 2018 року Фото: Андрій Новіков/Громадське

Зрештою Владиславу вдалося звільнитися зі Збройних сил, зіславшись на поважні сімейні обставини. Згодом у Facebook він опублікував пост, в якому пояснював причини звільнення, утім, невдовзі видалив допис. Його слова наводить видання «Цензор.нет».

Узимку я сплачував на місяць 5400 гривень (і це аж ніяк не президентські апартаменти, навіть не євроремонт) + харчування (у 299 Бр.ТА годують жахливо) + дитина (а згодом і друга) + кредити. А ще періодично треба придбати щось із одягу. Порахуйте самі. Особисто моя думка — цього НЕДОСТАТНЬО офіцерові БУДЬ-ЯКОГО роду військ, не лише льотчику. Так, періодично квартири дають, тим, хто «відзначився», і полковникам. Незважаючи на всі мої «заслуги» і проблеми в родині, я на неї не заслуговую (знову таки, моя думка)  

Аеропорт

У липні 2017 губернатор Миколаївщини Олексій Савченко призначив Владислава Волошина заступником директора Миколаївського міжнародного аеропорту, закритого на реставрацію. Савченко зазначив, що саме Владислав відповідатиме за проведення тендерів на комунальному підприємстві.

Голова Миколаївської області Олексій Савченко (праворуч) та Владислав Волошин (у центрі) в день призначення Волошина на посаду заступника директора Миколаївського міжнародного аеропорту, Миколаїв, 24 липня 2017 року screenshot з відео НикВести HD

Миколаївський аеродром побудували в 1944-му. Тривалий час використовували як військовий. У 1975 році відкрили нову злітно-посадкову смугу, а 1983-му — новий пасажирський термінал. На початку 90-х аеропорт пройшов міжнародну сертифікацію, що дозволило приймати й обслуговувати літаки з-за кордону. Від квітня 2017-го аеропорт не працює — за ініціативи групи миколаївських депутатів його закрили на реставрацію.

Активний ремонт аеропорту розпочався під керівництвом попереднього директора Михайла Галайка. Губернатор Миколаївщини Олексій Савченко навіть обіцяв запустити летовище до березня 2018-го. Проте торік у грудні Михайла Галайка затримала прокуратура миколаївської області нібито за спробу дати хабар голові Миколаївської ОДА.

Термінал Миколаївського міжнародного аеропорту, 20 березня 2018 року Фото: Андрій Новіков/Громадське

Схеми миколаївських чиновників

На місце Галайка і прийшов Волошин. Тоді з'ясувалося, що попередній директор почав в аеропорту незаконні  ремонтні роботи. Їх без проведеного тендеру виконувала фірма «Житлопромбуд-8».

Владислав Волошин провів тендер на роботи, які вже виконали.

Як стверджує журналіст Андрій Лохматов, він зробив це під тиском миколаївських посадовців. Тендер виграла столична фірма «ЄІС». За словами представників компанії, беручи участь у ньому, вони не знали, що частину робіт уже виконали до них.

Джерело Громадського, яке побажало залишитися неназваним, розповідає: в облдержадміністрації Владиславу пообіцяли «прикрити» незаконність його дій.

Але за місяць до Миколаївської ОДА надійшов лист від Держаудитслужби, в якому йшлося про неправомірність проведення тендеру і необхідність усунути порушення. Тоді Голова облдержадміністрації доручив Волошину розірвати договір з компанією «ЄІС».

За словами очевидця, Волошин був переконаний, що його підставили. Це підтверджує переписка від кінця лютого 2018-го, опублікована журналістом Андрієм Лохматовим. Своєму співбесіднику користувач з іменем Влад Волошин надсилає фото доручення від Олексія Савченка та пише про бажання звільнитися.

Тиск з боку обладміністрації

Волошин переймався через незаконно проведений тендер. У тій же переписці він начебто каже, що порушив закон, і визнає свою провину.

Пригнічений стан Волошина останні 2 тижні помічали й колеги. Аліна Коротич — директорка з розвитку аеропорту розповідає, що він скаржився на тиск з боку обладміністрації:

«Я знала, що в нього є якісь проблеми з адміністрацією стосовно будівництва вокзалу. Я знаю, що робили ремонт і знаю, що на нього тиснули, щоб він підписав якісь документи. Він їх не підписував. І казав, що як людина совісті не робитиме того, що є незаконним».

Директорка з розвитку Миколаївського аеропорту Аліна Коротич screenshot з відео Громадське

Начальник юридичного відділу аеропорту Антон Колєсніченко пояснює, що йшлося про акти виконаних робіт компанії «Житлопромбуд-8»:

«Фактично йому (Владиславу Волошину — ред.) пропонували підписати документи, згідно з якими аеропорт став би замовником цих незаконних робіт, що легалізувало б роботи «Житлопромбуд-8», проведені поза тендером».

Начальник юридичного відділу аеропорту Антон Колєсніченко screenshot з відео Громадське

Громадське отримало частину документів, про які каже Колєсніченко. До аеропорту вони надійшли від «Житлопромбуд-8» 2 березня. Це звіт про виконані ремонтні роботи аеропорту на підставі певного договору, прохання ознайомитися з ними та підписати.

Директор «Житлопромбуд-8» Григорій Стерпул зі свого боку не вбачає незаконності в підписанні даних документів і додає, що ніхто не змушував Волошина їх підписувати:

«Ми не вимагали від замовника їх підписати. Просто ми повідомили, що відправили їх на експертизу. Ми проводили роботи на підставі договору протиаварійних робіт. Так, виконали трохи більше. Усе. Ніякого злочину ми не вчинили».

Документ: Громадське

Позиція влади

26 березня аеропорт мав отримати сертифікат. В облдержадміністрації відбувалися майже щоденні наради. Волошин приїздив разом із заступником — Дмитром Денисенком. За словами останнього, з головою ОДА Олексієм Савченком Владислав спілкувався окремо. Закритий режим їхніх нарад підтверджує і переписка.

За коментарем Олексія Савченка ми поїхали в ОДА, але на робочому місці його не застали. Співробітники стверджували, що голова чи то у відпустці, чи то на лікарняному. Ситуацію прокоментував його заступник Валентин Гайдаржи. Він проводив останню нараду за участі Волошина. Посадовець запевнив — жодних незаконних документів директора аеропорту підписувати не змушували, додавши, що актів виконаних робіт не існує:

«Акти виконаних робіт ніхто не пред'являв, технагляд їх не перевіряв і навіть юридичної необхідності не було їх підписувати. Тому взагалі це виключено — давити на керівника виконувати те, що незаконно. А надто, що він би не зміг це зробити сам. Адже договору щодо технагляду не було, казначейство не пропустило би без договору акти виконаних робіт, тому це реальний абсурд, навколо якого, на жаль, багато інсинуацій».

Білборд з рекламою гарячої лінії обладміністрації, на фото — губернатор Миколаївщини Олексій Савченко, Миколаїв, 20 березня 2018 року Фото: Андрій Новіков/Громадське

Справу самогубства Волошина розслідує Головне управління національної поліції в Миколаївській області. Утім, як з'ясували журналісти «Слідства.Інфо», очільник відомства Юрій Мороз свого часу працював віце-президентом з питань безпеки «Авант Банку» під керівництвом Олексія Савченка.

За коментарем ми звернулися до очільника обласної поліції. Юрій Мороз відповів, що справді працював там понад рік, утім, запевнив, що на об'єктивність слідства це не вплине:

«Працював від жовтня 12-го по лютий 2013 року. Чи бачився з Олексієм Савченком? Напевно, бачився. Якщо хтось має сумніви щодо моєї об'єктивності, дочекайтеся результатів слідства. І тоді якісь висновки робіть. Якщо буде в цьому необхідність, Савченка точно допитають».

Керівник Головного управління національної поліції в Миколаївській області Юрій Мороз, Миколаїв, 20 березня 2018 року Фото: Андрій Новіков/Громадське

За два дні після загибелі Волошина в Миколаїві провели акцію — під обладміністрацією протестувальники вимагали відставки губернатора. А на сайті Адміністрації президента з'явилася відповідна петиція.

Після акції на дверях до Миколаївської обласної держадміністрації залишилися листівки з вимогою відставки губернатора Савченка, Миколаїв, 20 березня 2018 року Фото: Андрій Новіков/Громадське


Батько Владислава — єдиний з родини, хто погодився з нами говорити. Розповідає, що син був амбітним і сильним, просто в якусь мить зламався. Але запевняє, що причина в самогубства не одна, радше це сукупність причин.

«Я не розумію, не можу повірити, як у нього це все зламалося... Ніколи б не думав. Чесно. Тому що син мені завжди доводив: «Тату, я знайду роботу, я зароблятиму так, щоб забезпечувати своїх дітей. Мої діти повинні жити краще, ніж жив ти і я. І оце така несподіванка».

Батько Владислава Волошина screenshot з відео Громадське

Колега Владислава Аліна Коротич востаннє бачила його за два дні до самогубства.

«Ідеаліст, льотчик. Не надто пристосований до реалій життя, з якими йому довелося зіткнутися. Він як військовий знав, що є наші, а є вороги, з ними треба боротися, а тут все змішалося...» — каже вона.

Нині обов'язки начальника Миколаївського аеропорту виконує друг Волошина Дмитро Денисенко. 26 березня летовище має отримати сертифікат аеродрому, якого так чекав Владислав.

Пам'ятний знак — літак МІГ-19П (реактивний винищувач першого покоління, розроблений у 50-ті роки в СРСР) неподалік Миколаївського аеропорту, 20 березня 2018 року Фото: Андрій Новіков/Громадське