Мовна омбудсменка розповіла, чи підтримує появу мовних патрулів

Мовна омбудсменка Олена Івановська
Мовна омбудсменка Олена ІвановськаУповноважений із захисту державної мови

Мовна омбудсменка Олена Івановська не вважає доцільною ініціативу із запровадження мовних патрулів, оскільки це могли б сприйняти як тиск. 

Про це вона розповіла в інтервʼю «Главкому».

Посадовиця зазначила, що провела низку зустрічей з представниками різних груп активістів — «як з поміркованими, так і з тими, хто виступає за рішучі дії». Деякі з їхніх ідей передали до профільного комітету, що опрацьовує зміни до мовного законодавства. 

Однак, каже Івановська, деякі пропозиції наразі не можуть бути реалізовані. Наприклад, йдеться про запровадження мовних патрулів. 

«Особисто я не уявляю, як зараз донести таку ініціативу до суспільства, значна частина якого травмована війною. Багато людей з різних причин не мали змоги вивчити українську мову. Водночас держава сьогодні змушена зосередити основні ресурси на фінансуванні оборонного сектору, тож не має достатніх можливостей для повноцінного забезпечення мовних програм», — пояснила омбудсменка. 

На її думку, у таких умовах запровадження механізмів контролю, зокрема й мовних патрулів, може сприйматися як тиск і навіть викликати дестабілізацію. Хоча частина суспільства переконана, що саме такі рішучі заходи, зокрема великі штрафи й патрулювання, могли б розв'язати всі мовні питання.

Журналісти також запитали в Івановської про ситуацію з блогеркою-мільйонницею Оленою Мандзюк, яка писала, що її діти можуть побити однолітків за російську

«Це тільки працює на гірше. А блогери — попри всю повагу до їхньої інколи корисної роботи, зокрема й мовної, — досить часто влаштовують гонитву за хайпом. Мені здається, що доросла розумна людина не повинна саме в такий спосіб втягувати дітей у мовну проблематику. Бо мова — це не кара Господня. Українську мову треба заслужити й треба полюбити», — наголосила омбудсменка. 

За словами посадовиці, завдання українців полягає в тому, щоб створити комфортні умови для вивчення мови — «без примусу, без насильства».