На саміті НАТО Ердоган обговорював із Зеленським відновлення «зернового коридору»: результатів ще немає

Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган
Президент Туреччини Реджеп Таїп ЕрдоганX / Recep Tayyip Erdoğan

Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган під час саміту НАТО обговорював зі своїм українським колегою Володимиром Зеленським відновлення «зернового коридору» з українських портів.

Про це він сказав під час зустрічі з журналістами, передає турецьке видання Habertürk.

Ердоган висловив сподівання, що коридор почне діяти знову — Туреччина веде про це переговори і з росією, і з Україною. А втім, результатів ще немає.

Так, під час зустрічі з лідером рф володимиром путіним Ердоган обговорював це питання. Уже на саміті НАТО цю тему турецький президент порушував і з Володимиром Зеленським.

Нагадаємо, ще в лютому стало відомо, що Ердоган під час зустрічі з путіним мав обговорити «новий механізм» експорту українського зерна Чорним морем.

Про «зернову угоду»

Чорноморську зернову ініціативу, яка передбачає вивезення зерна з трьох українських портів — Чорноморська, Одеси та Південного — уклали 22 липня 2022 року в Стамбулі за участю України, рф, Туреччини та ООН на 120 днів. Між собою Україна та росія угоди не підписували — лише паралельні домовленості з партнерами.

Дію угоди продовжували кілька разів, попри погрози росії її зупинити. А втім, росіяни ще з листопада 2022 року під різними приводами саботували й затягували час проведення інспекцій у межах «зернової ініціативи».

Зрештою, МЗС росії 4 липня 2023 року заявило, що «немає підстав» для чергового продовження угод, але висунуло вимоги для продовження ініціативи. Паралельно росіяни вдалися до системних повітряних атак на портову інфраструктуру для зупинки українського агроекспорту. Спостерігалися інформаційні спекуляції та спроби провокацій у Чорному морі для впливу на рух суден до українських портів.

У відповідь Україна запропонувала тимчасові маршрути у своєму зверненні до Міжнародної морської організації (ІМО). Вони почали діяти з 8 серпня 2023 року. Спершу маршрути використовували евакуації іноземних суден, заблокованих з початку великої війни. А згодом Україна почала експортувати товари власним морським коридором, без продовження «зернової ініціативи».