«Азербайджанські авіалінії» призупиняють рейси до росії після авіакатастрофи під Актау

Пасажирський літак, який впав у Казахстані, 25 грудня 2024 року
Пасажирський літак, який впав у Казахстані, 25 грудня 2024 рокуAP Photo / Azamat Sarsenbayev

Компанія «Азербайджанські авіалінії» (AZAL) оголосила, що з 28 грудня призупиняє рейси із Баку до низки російських міст.

Про це пише «РИА Новости».

Після авіакатастрофи під Актау компанія призупинила польоти до Махачкали та Грозного «до завершення розслідування». Наразі до цих міст додали Сочі, Уфу, Самару, Волгоград та Мінеральні Води.

Рішення ухвалили, «беручи до уваги результати попереднього розслідування аварії літака Embraer 190 та можливі ризики для безпеки польотів на підставі рішення азербайджанського Державного агентства цивільної авіації».

Перед цим видання «Можем объяснить» повідомило, що азербайджанські пілоти відмовляються летіти до росії після загибелі колег.

Так, зранку 27 грудня в низці російських міст знову оголошували план «Килим» через атаку безпілотників. У цей час рейс J28717 Баку — Мінеральні Води розвернувся над Каспійським морем і повернувся до аеропорту відправлення.

Попри те, що літак направили в обхід зони обмежень, командир відмовився летіти в росію і розвернув борт. Пізніше обидва пілоти відмовилися вилітати до росії, навіть коли обмеження було знято.

«Усі обговорюють аварію, адже росіяни не просто підбили наш літак, а ще й не дали йому сісти у себе, на найближчих аеродромах. Де гарантія, що це не повториться? Ніхто не хоче ризикувати», — цитує видання співрозмовника в «Азербайджанських авіалініях».

Що сталося з літаком?

25 грудня літак Azerbaijan Airlines виконував рейс зі столиці Азербайджану, Баку, до російського міста Грозний (Чеченська Республіка). Утім, кілька разів змінивши маршрут, він упав поблизу казахстанського Актау. У результаті загинули 38 людей на борту.

У росавіації попередньо стверджували, що аварія сталася через зіткнення з птахами. За даними аеропорту Грозного, літак через туман перенаправили до Махачкали, а звідти — до Актау. Утім, аналітики називають ці версії сумнівними.

Хоч того ранку над регіоном і справді був туман, аеропорт Грозного тимчасово закривали через оголошення плану «Килим» на тлі атак безпілотників. Моніторинговий портал Flightradar24 заявив, що після підльоту до району Грозного дані про траєкторію польоту літака були викривлені — ймовірно, через заглушення сигналу GPS та підміну даних.

Також соцмережами поширилися кадри хвостової частини літака — на обшивці видно сліди, ніби від елементів ураження. OSINT-аналітики стверджували, що вони схожі на сліди від ЗРК «Панцир». Інші ж блогери поширювали думку, що це могли бути пошкодження від каміння під час падіння.

Казахстанські ЗМІ з посиланням на управління охорони здоров’я Мангистауської області повідомляли, що на борту міг статися вибух. Про вибух говорять і ті, що вижили під час аварії. Поліція порушила кримінальну справу за фактом аварії літака.

У росії та Казахстані закликали не поспішати з висновками. Тим часом, за даними ЗМІ, попереднє розслідування Азербайджану показує, що причиною авіатрощі є російська ракета, яку могли запустити для відбиття атак безпілотників. Це саме стверджує начальник ГУР МОУ Кирило Буданов.

За даними Reuters, в Азербайджані не стверджують, що літак збили навмисно, однак очікують від російської сторони «зізнань».