Фермери заблокували пункт пропуску між Чехією та Словаччиною через імпорт зерна з України

Протестувальники із прапорами Словаччини
Протестувальники із прапорами СловаччиниAgrární komora České republiky / Facebook

Європейські фермери влаштували акцію протесту, заблокувавши прикордонний перехід між Чехією та Словаччиною «Годонін — Голіч». Десятки тракторів перекрили рух, виступаючи проти безмитного імпорту товарів з-за меж Європейського Союзу, зокрема з України й Південної Америки.

Про це пише Reuters.

Фермери скаржаться на надмірну бюрократію та несправедливу конкуренцію через дешевші імпортні товари, що, за їхніми словами, ставить їх у невигідне становище.

До акції долучилися також аграрії з Австрії та Угорщини. Протестувальники тримали плакати з написами: «Стоп зерну з України» та «Зелений курс — глухий кут», критикуючи угоду між ЄС і південноамериканським блоком МЕРКОСУР. Крім цього, фермери виступали проти безмитного імпорту зерна з України.

«Я змушений виконувати безліч зобов’язань, заповнювати купу паперів, реєстрацій тощо. Але водночас не можу продавати продукцію за тією самою ціною, за якою її завозять з України чи Південної Америки», — заявив один з учасників протесту чеський фермер Петр Халупка.

Як зазначають у Radio Prague, чеські фермери не вирушили до Праги, а зібралися на міських площах і прикордонних переходах у всій країні.

Фермери очікують, що європейські політики врахують їхні вимоги та виключатимуть агропродукцію з угод із третіми країнами. Президент Аграрної палати Чехії Ян Долежал заявив, що експортери зазвичай використовують речовини, заборонені в Європі, передає Zoznam.

«У нас тут є заборона на використання певних засобів захисту рослин, ми не використовуємо антибіотики в такому обсязі, ми не використовуємо гормони, ці речі там використовуються дуже часто, і ми сприймаємо це як загрозу продовольчій безпеці наших країн і потенційну загрозу для споживача», — заявив Долежал.

Що відомо про інші протести?

У 2023 році польські протестувальники блокували рух вантажівок на кордоні з Україною через «надмірну конкуренцію» після ухвалення «транспортного безвізу» між Україною та країнами ЄС. «Безвіз» звільнив українських перевізників від необхідності отримувати дозволи на двосторонні й транзитні перевезення до держав ЄС.

Тоді через блокаду українська економіка зазнала близько мільярда євро збитків, економічні втрати Польщі ще більші. Окрім того, на території Польщі померли троє українських водіїв.

Активну участь у протестах та їхньому висвітленні брав лідер люблінського відділення ультраправої партії «Конфедерація» Рафал Меклер. На одній з акцій також побачили плакат із закликом до путіна, щоб той «розібрався» з владою України та Європейського Союзу.

Поліція Польщі порушила справу щодо цього випадку, а торік у жовтні обвинувачений визнав провину та подав заяву про добровільне відбування покарання.

Зрештою, у першій половині 2024 року поляки розблокували кордон з Україною, хоч час від часу на деяких пунктах пропуску знову оголошували тимчасові акції протесту. Так, на початку січня 2025 фермери вийшли на мітинг у Варшаві. Однією із причин був імпорт з України.