Пальне в Україні може здорожчати зовсім скоро. Чому та наскільки

Якщо до стрімкого здорожчання харчів українці вже встигли адаптуватися та змінити свої купівельні звички, то зростання цін на автомобільне пальне може стати для багатьох несподіванкою.

Національний банк у своєму інфляційному звіті за жовтень 2024 року попередив: зростання цін на бензини, дизельне пальне та автогаз пришвидшиться до понад 9% у річному вимірі до кінця 2024-го та майже весь 2025 рік перебуватиме на високому рівні.

Так, у грудні 2024-го це підвищення цін становитиме 9,4%, а в грудні 2025-го — 9,2%. За прогнозами, ця хвиля спаде аж наприкінці першого кварталу 2026 року  — тоді ціни на автомобільне пальне зростатимуть лише на 1%.

Чому ростуть ціни?

З одного боку, є те, що можна назвати об’єктивними причинами для здорожчання пального. За стандартами Європейського Союзу, який дотримується Зеленого курсу (тобто цілеспрямованого здорожчання викопних видів палива), Україна має пройти через п’ять етапів підвищення акцизів на автомобільне пальне.

Цей процес почався 1 вересня. Тоді акциз на бензин збільшили до 242,6 євро за тисячу літрів, на дизельне пальне — до 177,6 євро, а на скраплений газ — до 148 євро.

Наступний етап підвищення акцизів відбудеться 1 січня 2025 року. Він передбачає, що акциз на бензин збільшать до 271,7 євро за тисячу літрів, на дизель — до 215,7 євро, а на скраплений газ — до 173 євро.

Вже у вересні вартість пального підскочила на 6%, однак після попередніх криз на ринку пального за час великої війни таке зростання не викликало занадто бурхливої реакції споживачів. Чекали гіршого.

«Перший етап підвищення акцизних податків на пальне відобразився насамперед на цінах на скраплений газ. Водночас низькі ціни на нафту та високі запаси мереж автозаправних станцій, сформовані перед підвищенням акцизів, стримували підвищення цін на бензин та дизель. Стримувальний вплив на ціни мав також ефект бази порівняння, зумовлений податковими змінами в липні 2023 року», — пояснюють у Нацбанку.

І додають застереження: «Однак ефект значних запасів пального матиме досить короткостроковий знижувальний ефект на ціни. У міру їхнього вичерпання й під впливом подальшого підвищення акцизів та ефектів перенесення від послаблення обмінного курсу гривні, що відбулося, зростання цін на пальне пришвидшиться до понад 9% наприкінці 2024 року».

Чого чекати далі?

Зараз середня ціна бензину марки А-95 становить 55,7 гривні за літр, дизельного пального — 52,2 гривні, автомобільного газу — 35,3 гривні.

«В кошику валют на цей рік долар мав коштувати 41 гривню, а вже трошки більше. До кінця 2025 року долар дійде до 45 гривень. Прискорення цього процесу (знецінення гривні — ред.) ми побачимо під новий рік. Тоді, звісно, числа [прогнозу зростання цін на пальне] плюс-мінус збігатимуться, бо девальвація валюти на одну гривню дає десь 70-80 копійок додаткової ціни на літр пального, залежно від його виду», — зауважує Олександр Сіренко, головний редактор журналу «Нафторинок».

«З 1 січня в нас збільшиться акциз, але це додасть там, може, 40-50 копійок на літрі, залежно від виду пального. Тобто це не критично абсолютно», — додає він.

Геннадій Рябцев, експерт з енергетичних питань та професор Києво-Могилянської школи врядування, теж вважає, що очікуване зростання цін на автопальне — це не так фундаментальні зміни на самому ринку пального і не дефіцит бензину, як девальваційні тренди гривні.

У державному бюджеті на 2025 рік закладено девальвацію гривні до 45 гривень за долар, а зростання споживчих цін — на рівні 9,5%.

«Національний банк прогнозує [зростання цін], напевно, через те, що збирається опускати гривню відносно долара, — каже експерт. — Якщо Національний банк це зробить, то пальне подорожчає. А якщо він цього робити не буде, то і пальне не буде дорожчати».

Ще один фактор, який впливає на ціни на українських АЗС, — це ціни на глобальному ринку нафти. Вартість нафти марки Brent впала з 91 долара за барель у січні 2024 року до 73,1 долара в листопаді 2024 року. 

Послаблений попит із боку Китаю через уповільнення економіки, зростання популярності електрокарів та стабільно високий рівень постачань від арабських країн дозволив цінам відкотитися на відносно комфортний для водіїв рівень.

«Україна критично залежна від імпорту нафтопродуктів, він іде переважно з Литви, Польщі, Румунії, — пояснює Артем Куюн, експерт консалтингової групи “А-95”. — Більшу частину зараз відправляє Румунія, але це не обов’язково румунське пальне. Вони відправляють грецьке, індійське — яке завгодно, використовуючи потужності своїх портів».

Що може стримати здорожчання?

Стримувальним фактором для подальшого зростання цін на автомобільне пальне може стати велика конкуренція в цій індустрії. Мереж продажу пального чимало, усі вони конкурують між собою, подекуди знижуючи маржу чи пропонуючи спеціальні акції з низькими цінами.

«У ту так звану паливну кризу, яка сталася на початку великої війни, увійшло дуже багато нових гравців, імпортерів, бо власне перероблення в нас лишилося дуже мало через росіян, — каже експерт Олександр Сіренко. — Вони всі хочуть працювати, всі везуть пальне, контрактують його. У нас постійний профіцит на ринку, а маржа на гуртовому ринку дуже скоротилася. Якщо раніше в середньому можна було заробити 20 доларів на тонні, то зараз можна вторгувати і 5, і 10».

Артем Куюн із консалтингу «А-95» також вважає, що АЗС радше зменшать маржу, аніж стрімко піднімуть ціни. Та й збір урожаю фактично підійшов до кінця, тож агрокомпанії припинили формувати великий попит на пальне.

«Ми бачимо, що вже мертвий сезон, продажі падають, дуже непросто, максимально загострюється конкурентна боротьба — є всі причини для того, щоб жертвувати своєю маржею для збереження продажів», — коментує аналітик.

Ба більше, АЗС уже призвичаїли своїх клієнтів до знижок на 3-5 гривень на літрі пального у вихідні. 

«А чому вони знижують ціни у вихідні? Це означає, що в них є прекрасна подушка безпеки», — зазначає енергетичний експерт Геннадій Рябцев.

Крім цього, завжди є мережі АЗС, які з різних причин готові продавати паливо дешевше за конкурентів, адже йде сувора боротьба за кінцевого клієнта. Якщо ж котрась із мереж почне підвищувати свої ціни — клієнти одразу ж ідуть до дешевших мереж.

Додатковим фактором, котрий стримує зростання цін на автомобільне паливо є мобілізація військовозобов’язаних. Оскільки на дорогах подекуди чатують патрулі ТЦК, багато хто зменшує кількість поїздок, відмовляючись від зайвого пересування містом чи країною, тим самим зменшуючи загальний попит на бензин.

Проте глобальний ринок нафти може піти як у зростання, так і в падіння цін, вплинувши на ціноутворення на українських АЗС.

З одного боку, серед передвиборчих обіцянок новообраного американського президента Дональда Трампа було різке здешевлення бензину, для якого потрібно, аби барель нафти коштував не більше 60 доларів, а не понад 70, як зараз.

З іншого боку, можливі подальші санкції проти тіньового нафтового флоту росіян здатні спровокувати зростання ціни на нафту, адже ця недорога російська нафта частково закривала потреби великої економіки, от-от в Індії. Якщо Індія піде зі своїми потребами на широкий ринок, то й ціни виростуть.

Енергетичний експерт Геннадій Рябцев говорить про можливість відновлення попиту Китаю на нафту й нафтопродукти та відповідної реакції ринку. Окрім цього, багато залежить від поведінки Саудівської Аравії, яка заявила про намір збільшити обсяги видобутку та реалізації нафти.

Однак до попередження Національного банку про ймовірне зростання цін на автомобільне пальне навряд чи слід ставитися як до жарту.