Блокада російського вугілля на Львівщині: що відбувається
Містечко Соснівка неподалік від Червонограда Львівської області, звідси близько 25 кілометрів до кордону з Польщею.
Більше трьох тижнів тут блокують вантажні вагони з вугіллям.
«Пікетування ми розпочали першого вересня. Місцеві побачили на вагонах російське маркування: РЖД, Росія, Москва. Це російські вагони. І крім того, працівники фабрики, куди їхав тепловоз, нам підтвердили, що за документами, це вугілля з Кемерово, тобто з Росії», — розповів пікетувальник Юрій Радченко.
Вагони з вугіллям прямували на Центральну збагачувальну фабрику Соснівки. Директор підприємства спілкуватись із журналістами відмовився.
Біля колії люди розклали намети, польову кухню.
«Я боєць батальйону «Донбас». Приїхав з міста Трускавець. Брав участь у блокуванні торгівлі з окупантами на Сході, в місті Бахмут. Я вважаю, що у нашій країні ніяка торгівля з окупантом не є можливою. Тому я тут», — каже пікетувальник Вадим Пєчніков.
Керує блокадою екснардеп від і перший командир батальйону «Донбас» Семен Семенченко. Під час зіткнення мітингарів із правоохоронцями 21 вересня на станції Соснівка його затримали.
«Пригнали сюди двісті чоловік правоохоронців. Вони були без розпізнавальних знаків. Ми не сподівались на такий силовий розгін. Коли заходили правоохоронці, ми їм аплодували, кричали «Слава Україні». Вони провокували наших людей. Тому була і відповідна реакція», — розповів мітингувальник Володимир Пурський.
Пікетувальники розповідають, що під час сутички постраждали кілька десятків людей. Однак від госпіталізації вони відмовились. В поліції повідомляють про своїх потерпілих.
«Правоохоронці змушені були застосувати засоби поліцейського примусу. Відбулись сутички, внаслідок чого постраждало дев’ятеро поліцейських. Четверо було госпіталізовано. Зараз в лікарні перебуває шестеро осіб», — розповіла речниця Нацполіції у Львівській області Світлана Добровольська.
Поліція затримала і доставила до відділку 28 учасників блокади. Зібрали особисті дані та відпустили.
За фактом події відкрили два кримінальні провадження: блокування транспортних комунікацій, а також захоплення транспортного підприємства.
Санкція статті передбачає від двох до п’яти років позбавлення волі, втім, кому саме з мітингарів це може загрожувати, поки невідомо.
Після цього інциденту депутати обласної ради звернулись до Володимира Зеленського та представників правоохоронних органів із вимогою звільнити очільника Нацполіції Львівщини Василя Віконського. Звернення підтримали і депутати, і голова Львівської облдержадміністрації Маркіян Мальський. Втім, призначений три тижні тому Віконський продовжує очолювати поліцію області.
А от що робити із вагонами, тепер мають вирішувати в Львівській обласній адміністрації. Голова ОДА Маркіян Мальський каже, що все законно.
«Експертизу проведено. Вона проводилась з тією метою, щоб перевірити, чи не є вугілля з непідконтрольної Україні території. Наскільки мені відомо, це вугілля не є з тих територій. Тому законодавчо, торгівля ним є дозволеною», — запевняє Мальський.
Торгівля з РФ і справді не заборонена. Лише за перше півріччя цього року Україна імпортувала російського вугілля на 921,3 мільйони доларів, а це 62,4% від усього імпорту цієї сировини. Цифри можуть суттєво зменшитись у другому півріччі, та це не українська заслуга — з першого червня Росія заборонила експорт вугілля в Україну. Тепер на кожну поставку потрібно брати дозвіл у Міністерстві економічного розвитку Російської Федерації, тож вугілля в Соснівці повинно мати такий дозвіл.
Представник Президента у Кабінеті Міністрів, голова комітету з питань енергетики та ЖКП у Верховній Раді Андрій Герус на своїй сторінці у Facebook підтвердив, що у вагонах біля Соснівки вугілля з Росії.
«На Соснівці стоїть російське вугілля, яке призначається для «Центренерго». Це високоякісне вугілля з Кузбасу із золою 13%. Воно мало змішуватися із вугіллям «Львіввугілля» із золою 45%-55% та відправлятися на «Центренерго», яке приймає вугілля із золою 25%. Таким чином, це російське вугілля не є конкурентом нашому, ним розбавляється наше, щоб усереднити/понизити золу, понизити собівартість, зробити товарний концентрат і відправити на ТЕС. Саме тому ці російські вагони стояли не десь на електростанції, а у Соснівці біля Червоноградської збагачувальної фабрики (ЦОФ)», — написав Герус
За його словами, російська компанія-власник вагонів вже нараховує українській компанії штрафи за несвоєчасне повернення вагонів.
«На сьогодні це 5 мільйонів гривень, а кожен новий день це додатково 1 мільйон гривень до штрафу. 20% із цього, як податок на прибуток, піде у держбюджет РФ. Трохи дивна боротьба з агресором», — здивувався нардеп.
На колії поблизу Соснівки стоять 64 вагони з маркуванням РЖД. Після сутички з силовиками, пікетувальники встановили додаткові пости біля під’їзду до вагонів і заявляють, що їхня акція — безстрокова.