Коронавірус у школах і дитсадках. Приховані діагнози, хворі вчителі та другий карантин за три місяці
У Всесвітній організації охорони здоров’я зазначають, що під час епідемії COVID-19 школи не варто закривати, тому що це не сприяє боротьбі з хворобою. Українські дослідники з Київської школи економіки також підтримують цю позицію і не рекомендують масового закриття шкіл і дитячих садків.
За весь час епідемії на Міністерство освіти і науки не виділили грошей із фонду боротьби з COVID-19. А для керівників шкіл і садків у МОЗ і МОН розробили правила, як ті мають діяти, якщо в когось у закладі виявляють симптоми коронавірусної інфекції.
Утім не всюди й не завжди їх вдається дотримуватися.
Розповідаємо, як у київських школах і садках реагують на епідемію та чи не стають діти та вчителі заручниками вірусу.
«Добре, що не COVID-19»
Вчителька іноземної мови ім'я зміненеОлена хворіла на коронавірусну інфекцію в жовтні. Вона відмовляється говорити з нами публічно, оскільки боїться втратити роботу. Тому її розповідь ми записуємо анонімно, у неї вдома.
«Батьки чекали, що цей навчальний рік почнеться, як зазвичай, тобто не дистанційно. Кінець минулого року був для всіх важким: і для учнів, і для вчителів. Так і сталося — ми вийшли на навчання й увесь вересень спокійно пропрацювали», — розповідає Олена.
Для безпеки учнів і працівників у школі відкрили три входи, батьків не пускали на територію школи. Охоронець або медсестра вимірювали температуру всім учасникам навчального процесу, прибиральниці мили підлогу спеціальними засобами. Перебувати в будівлі можна було лише в масці.
Попри це в жовтні, розповідає вчителька, люди почали хворіти. Спершу це були поодинокі випадки. Якщо в когось із учнів з’являлися симптоми коронавірусної інфекції або дитина контактувала з хворими батьками, клас переводили на самоізоляцію.
«Учителі також хворіли, але, як правило, адміністрація школи це не афішувала. До того ж більшості ставили діагноз “двостороння пневмонія”», — каже Олена.
На початку жовтня захворіла і вона сама. Одного дня прийшла додому після роботи й відчула слабкість, ломоту в тілі. Температура підвищилася до 37,4. Наступного дня Олена не вийшла на роботу:
«Я звернулася до сімейного лікаря, мені призначили вітаміни й відкрили лікарняний. Сказали, що ПЛР-тест на коронавірус немає сенсу здавати — результат треба буде чекати 10 днів».
Олені призначили ІФА-тест, який показав негативний результат. З часом температура знизилася до 36,6, але жінка втратила нюх, у тілі й надалі відчувалася ломота.
«Через тиждень, коли я прийшла до лікаря, мені вручили закритий лікарняний. Мовляв, у них немає підстав мене тримати далі (на лікарняному — ред.), і я маю йти працювати — температури немає, ковід не підтвердився».
Олена пояснювала, що не зможе працювати, бо досі себе погано почуває. Вона вирішила зробити комп’ютерну томографію легень за власні кошти.
«Після комп’ютерної томографії виявилося, що в мене двостороння пневмонія з 25% ураженням легень, яку спричинив ковід».
Сімейна лікарка Олени здивувалася такому діагнозу, але лікарняний усе ж продовжила. Щоправда, вказала лише про двостороннє запалення легень:
«Ніде в документах не зазначалося, що запалення легень спричинене ковідом. Хоча у висновку після комп’ютерної томографії про це йдеться. І коли в школі мене попросили уточнити діагноз, керівництво дуже зраділо, що це не коронавірусна інфекція».
Тим часом у школі класи, у яких викладала Олена, на самоізоляцію не переводили. Її заміняли інші вчителі.
Після лікарняного жінка вийшла і почала працювати, як зазвичай. Для деяких класів, які навчаються через день, вона дає завдання для опрацювання вдома. А для тих, хто на самоізоляції, викладає онлайн. Хоча, каже, після хвороби вона досі повністю не відновилася.
Хвороба на роботі
Перший випадок, коли в Києві не відкрили школу, трапився ще на початку року. Тоді через те, що в школі №240 коронавірус виявили у двох вчителів, упродовж двох тижнів усі там працювали дистанційно.
За інформацією Департаменту освіти і науки КМДА, станом на 23 листопада у столиці на COVID-19 хворіло 1219 учнів, 797 вчителів шкіл, а також 40 вихованців і 190 працівників дитсадків. Повністю не працювало 5 шкіл і 6 садків.
А за словами Михайла Радуцького, голови Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, загалом у країні в школах хворіє менш як 1% учнів, персоналу та вчителів.
За алгоритмом, який розробили в Міністерстві освіти та науки, клас чи групу відправляють на самоізоляцію, якщо в когось із дітей виявляють ковід. Якщо ж у вчителя підвищена температура або ознаки гострої респіраторної вірусної хвороби, він має звернутися до сімейного лікаря та не виходити на роботу.
Щоправда, цього правила не завжди дотримуються.
Олена переповідає випадок, коли її колега перенесла COVID-19 на ногах.
«В однієї вчительки була загальна слабкість, ломота в тілі, вона перестала відчувати запахи. Але в неї не було температури, тому лікарняний не відкрили. І вона ходила в школу і викладала. Потім здала тест на антитіла, який показав, що вона справді перехворіла на коронавірусну інфекцію».
ім'я зміненеІрина, мама першокласниці однієї з київських шкіл, розповідає, що вчителька її доньки працювала з дітьми до останнього. Коли Ірина приводила доньку до школи, вона помічала, що вчителька хвора, бо та важко дихала. Утім жінка відповідала, що не йде на лікарняний, бо не буде з ким залишити учнів. Наступного дня вчительку забрала «швидка», їй підтвердили діагноз коронавірусної інфекції. За дві доби вона померла.
«Адміністрація школи нам про це розповіла ще через три дні. І лише після того, як батьки почали самі запитувати та тиснути. Тоді ж нам сказали, що клас йде на самоізоляцію», — розповідає мама.
У школі, де стався цей випадок, директорка відмовилася від коментарів. У Департаменті освіти й науки КМДА нам повідомили, що родичі померлої проти, аби про цей випадок говорили публічно, навіть не називаючи імені вчительки. А всі керівники навчальних закладів діють відповідно до правил, які встановили в Міністерстві освіти та науки.
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов розповідає, що вчителі вимушені працювати в таких умовах:
«Впливає багато факторів. І звичка вчителів брати на себе відповідальність за роботу. І батьки, які тиснуть на те, щоб діти ходили до школи й не переходили на дистанційне навчання. І адміністрація, яка не хоче ухвалювати рішення, що викличуть незадоволення батьків. Також немає відповідної нормативної бази, бо коли вчитель іде на самоізоляцію, він отримує 50% зарплати на лікарняному, навіть якщо працює дистанційно. Ну і, звісно, це відсутність швидких тестів на COVID, що не дозволяє побачити реальну картину».
Минулого тижня у Житомирі всім вчителям зробили ІФА-тестування. Виявилося, що 40% освітян мають антитіла до ковіду або нині хворіють.
«Нині також вчителі хворіють на гострі респіраторні вірусні інфекції. І коли нам повідомляють, що лише три відсотки вчителів хворі на ковід, це не є повною картиною, бо фактично у закладах освіти відсутні близько 20% або й більше педагогів. Це означає, що кожен четвертий-п’ятий урок потрібно заміняти», — каже Горбачов.
Гострою проблемою, за його словами, є те, що у разі хвороби вчителя його немає ким замінити. Є плани зробити штат вчителів-змінників. Вони б не працювали в конкретній школі, але могли б викладати замість людини, яка не може вийти на роботу:
«Така практика є в багатьох країнах, тому це можливий варіант. Це буде корисно для дітей. До них на заміну приходитиме не будь-який учитель, який вільний у цей момент, а фахівець саме з потрібного предмету».
Другий карантин за три місяці
За постановою, яку Кабмін ухвалив 11 листопада, якщо в школі чи дитсадку перебуває на самоізоляції понад 50% дітей і працівників, то директор має перевести всіх на дистанційне навчання.
Горбачов зазначає, що керівники навчальних закладів перебувають під тиском, коли батьки за будь-яку ціну вимагають, щоб заклади не закривали й діти ходили до школи:
«Треба розуміти, що багатьом людям немає куди прилаштувати дітей. Бо ж їм (батькам — ред.) треба працювати».
У киянки Оксани її чотирирічний син Дмитро вже вдруге від початку навчального року не ходить у садок через коронавірусну інфекцію. На початку вересня захворів сам Дмитро, і його групу відразу відправили на самоізоляцію.
«Коли Дімі стало погано, у нього підвищилася температура, я відразу повідомила в садок. І сказала, що це може бути коронавірус, тому що дідусь Діми мав підтверджений діагноз».
За три дні Оксана отримала результат тесту — в Дмитра теж підтвердили ковід. Хлопчик важко переносив хворобу, у нього було запалення легень, він лежав у лікарні з батьком. Окрім Дмитра, в групі більше ніхто не захворів.
«Батьки постійно телефонували, запитували, як у нас справи. Вихователі теж переймалися. Усі розуміли, що це може статися з кожним», — розповідає Оксана.
Три тижні тому групу Дмитра відправили на самоізоляцію ще раз — захворіла його вихователька.
«Вихователька нам написала, що їй встановили ГРВІ, але вона сама здала тест на ковід, щоб перестрахуватися. І за декілька днів написала, що тест підтвердив коронавірус».
А минулого тижня садок Дмитра закрили повністю. Як пояснили батькам — через те, що понад 50% працівників і дітей захворіли:
«Ми мали вийти в садок ще тиждень тому. Але нам надіслали повідомлення, що ще на тиждень ми залишаємося вдома, тому що хворіє багато дітей і працівників. Цього разу нам вихователі почали надсилати завдання. Першого разу такого не було. Хоча ще навесні нам проводили онлайн-заняття».
Через таку ситуацію Оксана почала водити сина на додаткові заняття з підготовки до школи у приватний навчальний центр. А також хлопчик почав відвідувати гурток з танців.
«Через карантин, коронавірус я вирішила водити туди дитину. Тому що потрібно розвиватися, більше знань здобувати. З мамою вдома не дуже хтось хоче вчитися».
Жінка розповідає, що їй не важко поратися з двома дітьми, бо вона ще досі в декреті з молодшим сином і має чіткий графік для обох хлопчиків. Але все одно чекає, коли садок запрацює, і вона зможе туди відвести старшого сина.