Посол ЄС: Навіть кілька суддів із заплямованою репутацією загрожують всій реформі

Призначення навіть декількох суддів із заплямованою репутацією може поставити під загрозу довіру до всього процесу.

В Україні триває два великих процеси, до яких прикута й увага Європейського союзу.

Перший — це призначення суддів до нового Верховного суду, що є однією з умов судової реформи.

Співбесіду вже пройшли понад триста кандидатів, а кожен третій отримали негативний висновок Громадської ради доброчесності.

Крім цього, в країні обирають кандидата на посаду уповноваженого з прав людини.

Депутати Ради висунули три кандидатури, але зробили це без залучення представників громадянського суспільства та правозахисного середовища.

Таким чином були проігноровані, в тому числі, й рекомендації ООН для забезпечення політичної незаангажованості українського офісу омбудсмена.

Голова представництва ЄС в Україні Хюґ Мінгареллі прокоментував ці процеси та ймовірні загрози, які супроводжують ці реформи.

Про відбір до нового Верховного Суду України

Можна привітати зусилля України щодо посилення незалежності відбору суддів, а також щодо ретельної оцінки доброчесності кандидатів.

Ця оцінка здійснюється Вищою кваліфікаційною комісією суддів України та Громадською радою доброчесності, яка складається з представників громадянського суспільства.

Хоча процес відбору до нового Верховного Суду і є безпрецедентним з точки зору прозорості, Вища кваліфікаційна комісія має здійснити всі необхідні кроки, щоб розвіяти будь-які сумніви щодо об’єктивності та неупередженості остаточного обрання суддів. Доброчесність майбутніх суддів має бути безсумнівною.

Призначення навіть декількох суддів із заплямованою репутацією може поставити під загрозу довіру до всього процесу.

Саме так повинен пройти відбір. Обрання суддів Верховного Суду надає Україні унікальну можливість відновити довіру до правосуддя; тож Україна не може втратити цієї нагоди.

Разом з цим процесом також важливо, щоб Верховна Рада України розглянула та ухвалила новий процесуальний кодекс, що його зможе впроваджувати в життя новий Верховний Суд.

Хоча це є окремим питанням, важливо, щоб парламент також взяв на себе відповідальність за досягнення прогресу на цьому ключовому етапі судової реформи.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: За крок до суддівських мантій: найодіозніші кандидати до Верховного суду

Про прозорість процесу відбору суддів

Рішення Комісії опублікувати методологію оцінки кандидатів є правильним кроком. Можна здійснити подальші кроки задля досягнення максимальної прозорості та довіри суспільства до остаточного вибору. Щодо кожного з відібраних кандидатів слід опублікувати загальну оцінку та показники по кожному із параметрів, відповідно до методології оцінювання.

Також можна було б запровадити мінімальну прохідну оцінку для кожної із підкатегорій, або хоча б щодо параметру доброчесності, який залишається головним задля забезпечення довіри до процесу відбору.

Хотів би ще раз повторити, що високий рівень доброчесності та професійності є вкрай важливим. У разі якщо під час процесу відбору не буде знайдено достатньої кількості кандидатів, які відповідатимуть критеріям доброчесності та професійності, щоб заповнити всі 120 посад суддів Верховного Суду, не варто будь-що заповнювати всі місця.

Верховний Суд може розпочати свою діяльність, коли кількість суддів буде меншою, ніж 120.

Більш важливо, натомість, призначити незалежних суддів, які заслуговують на довіру, навіть якщо їхня кількість буде меншою. На більш пізніх етапах можна оголосити додатковий конкурс.

ЄС готовий надати свою підтримку в цьому питанні. Це питання, в якому слід приділяти більше уваги якості, а не кількості. Наскільки ми розуміємо, немає жодних юридичних перепон для реалізації такого підходу.

Про нового Омбудсмана

Інституція Уповноваженого Верховної Ради з прав людини є вкрай важливої з перспективи просування та захисту прав людини в Україні.

А це є важливою частиною спільних європейських цінностей. Дозвольте вам нагадати, що процес обрання на цю посаду, за яким ЄС дуже уважно слідкує, має відбутися відповідно до найліпших демократичних практик відповідних міжнародних принципів, зокрема Паризьких принципів.

Ці принципи передбачають, серед іншого, що національна інституція матиме якнайширший мандат, незалежні процедури призначення, плюралістичний та представницький склад і незалежність від виконавчої гілки влади.

Ми би хотіли, щоб ці принципи були застосовані більш переконливо, тією мірою, якою процес обрання наближається до свого завершення.

Я би також хотів зазначити, що Валерія Лутковська, яка обіймала цю посаду в 2012-2017 роках, здійснила значні зусилля для поліпшення ситуації з захистом прав людини в Україні.

Зокрема, вона зробила вагомий внесок в поступ щодо питань, пов’язаних з військовим конфліктом, наприклад передачі українських в’язнів з тимчасово окупованих територій на території, що перебуває під контролем української влади.

Ми очікуємо продовження нашої якісної співпраці з цією інституцією, щойно процедури відбору будуть завершені.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Боєць за права»: Хто претендує на посаду нового омбудсмана.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram