Традиція чи расизм? Хто такий Чорний Піт і чому він розділив Нідерланди

До нідерландських дітей разом зі Святим Миколаєм (Сінтерклаасом) приходить ще один персонаж, Чорний Піт. Це бешкетник-помічник, який допомагає святому роздавати подарунки чемним дітям. Але є одне але. Для Нідерландів у нього доволі специфічна зовнішність, Піт — темношкірий. На святах його роль зазвичай виконують білі актори, розмалювавши своє обличчя чорною фарбою. Частину суспільства це обурює: вони вважають персонажа расистським і виходять на протести. Інші ж люди наполягають на тому, що це — просто традиція, у якій немає нічого поганого.

Розповідаємо, як і чому Святий Миколай зі своїм помічником розділили Нідерланди.

Історія традиції

Святий Миколай приходить до дітей у ніч з 5 на 6 грудня. Разом із ним подарунки розносить Чорний Піт. Його зображують як темношкірого помічника із кучерявим волоссям і яскраво-червоними губами. Він носить із собою книгу, в якій записує хороші та погані вчинки дітей, і зазвичай вбраний у традиційний одяг люди, які жили у Північній Африці та пізніше на півдні Іспаніїмаврів та берет із пером. За легендою, Святий Миколай з Пітом припливають до Нідерландів на поромі з Іспанії за декілька тижнів до самого свята.

Однак чи була традиція такою ж протягом багатьох років, достеменно невідомо. Вперше письмова згадка про Чорного Піта з’являється у 1850 році, у книзі Яна Схенкмана «Святий Миколай і його слуга» (тоді в помічника святого ще не було імені). Якраз після цього моменту персонаж набув великої популярності і став усе частіше супроводжувати Сінтерклааса на святкуваннях.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ В Україні планують, в Європі святкують: ялинки, пряники та глінтвейн на різдвяних ярмарках світу (ФОТО)

Актори, одягнені у костюми Святого Миколая (Сінтерклаас) і Чорного Піта, очікують на початок святкових вистав для дітей у місті Зост, Нідерланди, 5 грудня 2014 року. Персонаж Чорного Піта із обличчям, розмальованим чорною фарбою, традиційно є супутником Сінтерклаасу, його основна задача — допомагати святому роздавати подарунки дітям увечері 5 грудня. Цей образ останнім часом став предметом багатьох суперечок та анти-расистських протестівEPA/JERRY LAMPEN

Спочатку Піт був аналогом українського «чортика», який часто бешкетував і міг карати неслухняних дітей. Утім, з часом його роль змінилась, і зараз Чорний Піт — радше позитивний персонаж, якого люблять нідерландські діти. Зросла також кількість помічників. Якщо раніше він у Миколая був один, то зараз їх може бути декілька сотень. Усі вони йдуть традиційним парадом нідерландськими містами за декілька тижнів до дня вручення подарунків.

І якщо раніше на таких заходах панувала атмосфера свята, то тепер вони все частіше стають місцем протестів та сутичок.

Сутички на свято

Уже декілька років у різних нідерландських містах 17 листопада відбуваються демонстрації. Це день, коли за традицією Святий Миколай із Пітом прибувають з Іспанії. Цьогоріч протести відбулися в Роттердамі, Ейндговені, Гронінгені та інших містах. У Ейндговені навіть відбулася бійка між футбольними фанатами і протестувальниками, які влаштували демонстрацію проти Чорного Піта.

Одні (найчастіше це темношкірі нідерландці) вважають персонажа расистським і пропонують від нього відмовитися, інші ж наполягають на тому, що це — культурна спадщина. Втім, дуже часто саме такі протести і контрпротести якраз і стають майданчиком для розпалювання ненависті й расизму. Наприклад, цьогоріч в Ейндговені демонстрантів закидали бананами.

А торік дійшло навіть до блокування трас. Націоналісти заблокували шосе до одного з міст, щоб не пропустити автобуси з противниками Чорного Піта, які прямували на парад Святого Миколая. Пізніше з десяток правих активістів з розмальованим у чорне обличчям увірвались в одну з початкових шкіл Утрехта. За словами директора, вони забігали в класи і вигукували деяким вчителям, щоб «ті забирались назад у свої країни».

Начебто мирна і хороша традиція стала предметом серйозних дискусій у Нідерландах.

Прибічники "традиційного" вигляду персонажа Чорного Піта, помічника Святого Миколая, заблокували трасу і два автобуси із противниками зображення Чорного Піта темношкірим, недалеко від містечка Яуре, Нідерланди, 18 листопада 2017 рокуEPA-EFE/NIELS WENSTEDT

За і проти

Які аргументи противників і прихильнків традиції? Ті, що «проти», стверджують: Чорний Піт з’явився лише в другій половині ХІХ століття і не має жодної історичної тяглості. Персонаж є расистським, бо відсилає до рабовласницького минулого Нідерландів. Країна була транзитом для торгівлі людьми — африканських рабів відсилали до колоній чи до Сполучених Штатів часто саме через нідерландські порти. А серед аристократів у великих містах вважалося престижним мати темношкірих слуг.

Натомість прихильники Чорного Піта стверджують, що персонаж не має нічого спільного із рабовласництвом. А обличчя в помічника Святого Миколая чорне тому, що він приносить подарунки через димоходи, тож це — просто сажа. Втім, ця гіпотеза не пояснює його кучерявого волосся, червоних губ та екзотичного вбрання.

Прибічники «традиційного» вигляду персонажа Чорного Піта, помічника Святого Миколая, біля суду у Леувардені, Нідерланди, 8 жовтня 2018 року. Цей суд розглядав 34 адміністративні справи про спробу заблокувати шоссе у 2017 роціEPA-EFE/ROBIN OF LONKHUIJSEN

Все ж, частину нідерландців такий образ обурює. Під час святкування актори використовують популярний у ХХ століття грим «блекфейс» (чорне обличчя), який на заході вважається принизливим. Активіст кампанії «Чорний Піт — це расизм» Квінсі Ґаріо запропонував компромісний варіант. Не вилучати персонажа із культури взагалі, однак відмовитись від його зображення темношкірим. Натомість він пропонує просто вимазувати обличчя акторів сажею, щоб це справді виглядало як бруд, а не як колір шкіри.

Чоловік, який збирається виконувати роль Чорного Піта у святвокій виставі для дітей, накладає темний грим, Ньювегейн, Нідерланди, 5 грудня 2015 рокуEPA/REMKO DE WAAL

В Амстердамі уже спробували такий варіант: на параді Святого Миколая супроводжували не Чорні Піти, а замурзані Сажотруси Піти — мерія міста вирішила відмовитися від традиційного мейкапу, щоб уникнути образи окремих верств населення.

Прихильників традиції така опція не влаштовує: вони кажуть, що проблему створили на рівному місці, адже расизм для Нідерландів зараз в цілому не характерний. За звітом ОБСЄ, торік у країні було скоєно майже 3500 злочинів на ґрунті ненависті, з них 300 — через расизм. Водночас у сусідній Бельгії — майже 900 злочинів на ґрунті ненависті, з них через расизм — 600.

Та ж частина населення, яка не має чітко виражених правих чи лівих поглядів, розмов про Чорного Піта старається уникати. Утім, дискусія про його роль, схоже, зайшла вже достатньо далеко, щоб просто ігнорувати проблему.

Учасники анти-расистського протесту проти фігури темношкірого Чорного Піта сперечаються із прихильниками «традиційного» вигляду передріздвяного персонажа, Меппел, Нідерланди, 14 листопада 2015 рокуEPA/REMKO DE WAAL