Туристичний сезон в Україні: санітайзери в номерах, персонал у масках та мільйонні збитки
Цьогоріч туристичний сезон в Україні вже приніс збитки. Йдеться про мільйони гривень, які недоотримали підприємці та держава через відсутність туристів у містах. Припинення сполучення між областями, закриті готелі, музеї, ресторани — така ситуація триватиме мінімум до 11 травня. hromadske розбиралося, наскільки українські міста готові до прийому туристів та які рекомендації туристичному бізнесу готує держава.
Інфраструктура та внутрішній туризм
Експерти говорять: основна проблема туристичного сезону — 2020 в Україні у тому, що навіть за умови скасування карантину або його послаблення кількість платоспроможних туристів зменшиться. Одні втратили роботу, інші переживають значні збитки у бізнесі.
Заступник голови комітету з туризму Торгово-промислової палати України Володимир Царук зазначає, що в нинішніх умовах Україна не готова до відкриття безпечного туристичного сезону.
«Найбільша проблема для українського туризму — інфраструктура. Ми всі говоримо про безпеку, чистоту, але якщо їхати автомобілем Україною, то, окрім заправок, на дорозі немає нормальних туалетів, аби банально помити руки. Друга проблема — інфраструктура самих курортів. Починаючи від доріг, закінчуючи вивезенням сміття, прибиранням пляжів», — зазначив Царук hromadske.
Цього року в бюджеті країни на розвиток туризму було закладено 240 мільйонів гривень. Через карантин бюджет переглянули і фінансування забрали повністю.
У таких умовах говорити про грандіозні державні реформи та ідеї щодо туристичного сезону з боку держави складно.
У Державному агентстві розвитку туризму України говорять, що поки немає чіткого розуміння, чого слід очікувати від туристичного сезону.
«Ми розуміємо, що перше, що можуть дозволити, — пересуватися всередині країни. Питання тільки в тому, чи не буде нового сплеску захворюваності після послаблення карантину. Ми хочемо, аби люди не стільки планували відпустки наперед, скільки були готові до поїздок всередині країни, думали про свою безпеку, дотримуватися санітарних норм», — розказала hromadske очільниця Держагентства Мар’яна Олеськів.
Одеса залишається одним із найпопулярніших курортних міст в Україні. У міській раді думають, як залучити туристів цього літа.
Директорка департаменту культури і туризму Одеської міської ради Тетяна Маркова розповідає hromadske:
«Цьогоріч варто розраховувати на внутрішній туризм. Ми зацікавлені, аби він відродився. З місцевим бізнесом ми вже домовляємося про спеціальні тарифи для відвідувачів. Уряд зазначав, що у разі послаблення карантину можна буде проводити кіносеанси на вулиці. Одеса якраз дуже відкрита для різних оpen air фестивалів. Ми вже запланували кілька заходів для того, аби зацікавити туристів. Ми також будемо розмовляти з готелями про їхню роботу, аби вона була безпечною».
Інформаційна гігієна не менш важлива за особисту. Ми працюємо навіть в умовах карантину і піклуємось про новини, які ви отримуєте! Підтримайте нас на Спільнокошті! Підтримайте незалежну журналістику!
Бізнес уже втрачає
В Україні туристичний сезон вже постраждав. Володимир Царук зазначає, що навіть якщо на початку червня запуститься Укрзалізниця, то прибутки, які отримують міста під час травневих свят, уже втрачені.
«Ситуація залежатиме від того, чи відкриють кордони. Якщо так, то платоспроможний клієнт полетить до Туреччини чи Єгипту. Українські готелі стоятимуть пусті. На курорти приїде публіка, яка має мінімальний бюджет, але це не дасть готелям можливості заробити. Тож навіть якщо туристичний сезон цього літа відкриють, він буде дуже важким», — каже Володимир Царук.
Про втрати вже говорять у міськраді Одеси. Тут сезон зазвичай стартує з квітня — у місті проводять «Гуморину». Цьогоріч фестиваль пройшов онлайн. У міськраді говорять, що за цей час бізнес уже недоотримав кілька мільйонів гривень.
Подібна ситуація й у Львові. У пікові моменти навантаження в індустрії гостинності міста задіяно близько 15% працездатного населення. Травень-червень — це один із основних туристичних періодів, це і День міста, і купа фестивалів та конференцій. Один гість у середньому перебуває в місті 3 дні, витрачає за день від 75 до 90 доларів. Це кошти для малого й середнього бізнесу.
У коментарі hromadske заступник міського голови Львова з гуманітарних питань Андрій Москаленко говорить, що туристів у лютому було більше, ніж у тому ж місяці рік тому:
«У нас минулого року було 2,5 мільйони гостей, від готельного збору ми отримали близько 10 мільйонів гривень. Цьогоріч ми очікували прийняти ще більше туристів».
Плани відновлення сезону
Нині у Львові міська рада готує план відновлення туристичного сезону — сім кроків для налагодження ділової гостинності в місті. З представниками туристичного бізнесу, організаторами обговорюють, як варто проводити конференції після завершення карантину, як мають працювати заклади громадського харчування. Бізнесу рекомендують вимірювати температуру, працювати в масках, постійно дезінфікувати приміщення.
У Держагентстві розвитку туризму України розробляють рекомендації для готелів — правила безпечного розміщення відвідувачів.
«Якщо це готель, де в номерах є одноразові шампуні, гелі для душу, то вони могли б додавати до цього маски та санітайзери. Ми рекомендуватимемо переглянути роботу, аби не було черг на рецепції, аби на сніданках обслуговування велося офіціантами у зв’язку із можливими обмеженнями щодо шведського столу», — каже Мар’яна Олеськів.
Торгово-промислова палата України розробляє правила здорового відпочинку — санітарні вимоги до готелів та пансіонатів. Їх оприлюднять до кінця карантину. Зокрема, йдеться про те, що закладам рекомендуватимуть ввести масковий режим, перевіряти температуру гостям, постійно робити вологе прибирання, перевіряти свій персонал. Якщо це ресторан, то в ньому має бути відстань між столиками півтора-два метра.
Проте Володимир Царук каже, що держава не зможе контролювати дотримання закладами цих рекомендацій:
«У такому випадку ми повністю покладаємося на заклади. Це їхній імідж, вони самі повинні регулювати свою роботу. Контроль можливий руками самих відвідувачів. Нині в соціальних мережах інформація швидко поширюється. І у майбутньому туристи можуть написати, який із готелів не дотримується тих чи інших норм».