Порожнє небо: як коронавірус ударив по авіакомпаніях і коли вони оживуть

Літаки німецької авіакомпанії Lufthansa, які не використовуються для польотів через карантинні обмеження, припарковані на летовищі в міжнародному аеропорту «Берлін Бранденбург» в Шенефельді, Німеччина, 23 квітня 2020 року
Літаки німецької авіакомпанії Lufthansa, які не використовуються для польотів через карантинні обмеження, припарковані на летовищі в міжнародному аеропорту «Берлін Бранденбург» в Шенефельді, Німеччина, 23 квітня 2020 рокуEPA-EFE/OLIVER LANG

Чи не найбільший удар пандемія коронавірусу завдала авіакомпаніям. Карантин та заборона на міжнародні перевезення пасажирів залишили авіакомпанії без основного джерела заробітку, змусивши їх заморозити діяльність та «спалювати» відкладені роками резерви, аби не збанкрутувати. Як виживають авіакомпанії у часи коронакризи та чого очікують у майбутньому, дізнавалося hromadske.

Як сильно вдарила криза по авіаперевезеннях?

Галузь подорожей та туризму стала однією з найбільших жертв коронакризи. Перші рішення, які ухвалювали уряди країн у зв’язку з пандемією, стосувалися саме закриття пасажирського авіасполучення та кордонів для іноземців. Тому мільйони людей у світі вимушені були скасувати відпустки або робочі поїздки та повертати квитки.

За розрахунками Світової ради подорожей та туризму (WTTC), туристична галузь та сфера пасажироперевезень за підсумками 2020 року може недоотримати 2,1 трильйона доларів. Ця сума еквівалентна ВВП таких держав як Нідерланди та Мексика разом узятих.

Через недоотримані прибутки та неможливість вести бізнес компанії починають звільняти працівників. Загалом компанії, що працюють у сфері подорожей, через пандемію можуть звільнити 75 мільйонів працівників.

Удар коронавірусу по авіакомпаніях також буде значним. За розрахунками Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO), збитки пасажирських авіакомпаній від пандемії можуть сягнути від 160 до 253 мільярдів доларів залежно від сценарію виходу з карантину. Загальний пасажиропотік авіакомпаній у світі може впасти на понад 1 мільярд пасажирів.

За оцінками Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA), через коронавірус пасажирооборот світової авіації може скоротитися вдвічі, а доходи пасажирських авіакомпаній — впасти на 314 мільярдів доларів.

Падіння активності авіакомпаній вже вплинуло на інші галузі, зокрема енергетичну: через те, що літаки не літають та не споживають пального, рекордно впав попит на нафту, що призвело до падіння ціни американської нафти до від’ємних значень.

Спорожнілий через карантин і закриті кордони міжнародний аеропорт Данила Галицького у Львові, 17 березня 2020 рокуEPA-EFE/PAVLO PALAMARCHUK

Вплив відчули й аеропорти. Особливо болючим удар був для українських летовищ, які протягом останніх кількох років нарощували пасажиропотік та активно розвивалися. Зокрема, аеропорт «Бориспіль» вимушений був відправити 70% своїх працівників у простій, а збитки через карантин там оцінюють у 380 мільйонів гривень на місяць.

У зв’язку з коронавірусом, державі навіть довелося переглянути свої плани щодо залучення інвестицій в авіагалузь: якщо раніше уряд планував передати в управління приватним інвесторам щонайменше 4 регіональні аеропорти, то наразі від цієї ідеї відмовилися, адже не очікують, що найближчим часом такі активи зможуть когось зацікавити.

Як виживають авіакомпанії?

За роки своєї діяльності більшість з пасажирських авіакомпаній змогли накопичити достатньо резервів, які дозволяють триматися «на плаву» під час коронакризи. Однак обсяги цих резервів не безмежні.

Ще в березні експерти з аналітичної компанії CAPA, яка спеціалізується на авіагалузі, прогнозували, що через карантин більшість авіакомпаній світу можуть збанкрутувати до кінця травня. На думку аналітиків, вижити зможуть лише великі авіакомпанії і лише у тому разі, якщо їх підтримають уряди країн.

Такі рішення вже ухвалюють. Зокрема, уряд США нещодавно виділив 9,5 мільярда доларів підтримки 10-ти великим та 83-ом малим авіаперевізникам. Уряди країн ЄС також планують виділити двом найбільшим авіакомпаніям — Air France та Lufthansa — близько 20 мільярдів євро.

Літаки французької авіакомпанії Air France припарковані в аеропорту «Орлі» в період карантинних обмежень пасажирських перевезень, Париж, Франція, 1 квітня 2020 року. Уряд Франції планує видати кредит авіакомпанії Air France на 7 млрд євроEPA-EFE/YOAN VALAT

Однак на державну допомогу можуть розраховувати далеко не всі, адже авіагалузь, попри свою значущість, працевлаштовує відносно мало людей, тому й обсяги її підтримки наразі обмежені.

В Україні про дотації чи дешеві кредити авіаперевізникам взагалі не говорять: державна допомога бізнесу, який постраждав від карантину, спрямована, перш за все, на малих та середніх підприємців. Це змушує вітчизняні авіакомпанії шукати вихід з кризи самотужки.

Один з варіантів — перепрофілювання на вантажні перевезення. Тим паче, попит на них зараз є, адже уряди не лише України, але й у всьому світі активно перевозять літаками товари медичного призначення.

Так, про початок здійснення вантажних авіаперевезень пасажирськими авіалайнерами повідомила найбільша авіакомпанія України МАУ. Наразі вантажі перевозять 2 літаки МАУ, однак там запевняють, що готові виділити для цих цілей 10 літаків.

Набагато активніше перевозить вантажі відносно нова на авіаринку України компанія SkyUp. До карантину компанія працювала за моделлю лоукостера, однак через кризу там оперативно отримали ліцензію на здійснення вантажних перевезень.

«Виконання вантажних перевезень як частини діяльності планувалося авіакомпанією ще до початку пандемії коронавірусу. Введення карантинних заходів у світовому масштабі, а також пов’язана з цим криза на ринку пасажирських авіаперевезень прискорили внутрішні процеси підготовки і дали поштовх до більш швидкого розвитку нового напряму в роботі авіакомпанії», — повідомили hromadske у пресслужбі SkyUp.

Наразі з 11 літаків українського лоукостера 7 переобладнали під вантажні перевезення, ще 4 літаки використовують для нерегулярних спеціальних рейсів, якими евакуюють українців з різних куточків світу. Авіакомпанія, попри кризу, не консервувала жодного свого літака.

Інформаційна гігієна не менш важлива за особисту. Ми працюємо навіть в умовах карантину і піклуємось про новини, які ви отримуєте! Підтримайте нас на Спільнокошті! Підтримайте незалежну журналістику!
Літак авіакомпанії SkyUp Airlines в Міжнародному аеропорті Запоріжжя, 14 листопада 2019 року, архівне фотоПрилепа Олександр/УНІАН

Попри те, що пасажирські авіакомпанії здійснюють вантажні чи евакуаційні рейси, обсяги таких перевезень незрівнянно менші, аніж до коронакризи. За даними системи Flightradar, що відстежує пересування літаків, кількість авіарейсів у світі впала зі 176 тисяч до 67 тисяч на день (якщо порівнювати початок березня та середину квітня 2020 року). Розмір завантаженості авіакомпаній суттєво знизився, тому багатьом з них довелося скорочувати працівників.

Зокрема, угорський лоукостер Wizz Air повідомив, що звільнить 1000 своїх співробітників — це практично кожен п’ятий працівник компанії. Рішення ухвалили у зв’язку з тим, що авіакомпанія використовує лише 3% від своєї операційної потужності, яка була до пандемії COVID-19.

Про ймовірні скорочення повідомили й у найбільшому лоукостері Європи, Ryanair. Наразі авіакомпанія не звільнила ще жодного співробітника.

«Ми гарантували всім нашим працівникам, що будемо підтримувати виплату зарплат у квітні та травні. Якщо заборона на польоти продовжиться й після травня, я думаю, ми будемо звільняти співробітників», — повідомив голова компанії Майкл О’Лірі у коментарі Reuters.

Про скорочення працівників повідомили й в українських авіакомпаніях, зокрема в SkyUp:

«Попри все, на жаль, це не ті об’єми перевезень, на які ми розраховували наш флот і збирали льотний персонал. І на сьогодні немає чіткого розуміння, коли будуть відновлюватися пасажирські перевезення і в якому обсязі вони будуть виконуватися. Тому ми вимушені піти на крок зі скороченням льотного персоналу».

Разом з цим, в авіакомпанії очікують на поступове відновлення робочих місць після карантину.

Не виключають скорочення персоналу і в МАУ.

«Коли регулярне авіасполучення почне відновлюватись, можливо буде проаналізувати попит, відповідно — кількість літаків, частотність рейсів, напрямки, за якими вони виконуватимуться тощо. Таким чином, стане зрозуміло, яка кількість персоналу потрібна. На сьогодні ми не можемо виключити реструктуризації в підрозділах авіакомпанії та скорочення окремих посад», — повідомила директорка з комунікацій компанії Євгенія Сацька у коментарі «Укрінформу».

Вона зазначила, що щомісяця авіакомпанія втрачає по 14,5 мільйона доларів через простій та карантин.

Літак авіакомпанії Ryanair на фоні літаків авіакомпанії МАУ в аеропорту «Бориспіль», Київ, 3 вересня 2018 року, архівне фотоГонтар Володимир/УНІАН

Не така драматична ситуація у компанії «Роза Вітрів», яка займається переважно чартерними авіаперевезеннями.

«Наразі говорити про збитки поки що недоречно. «Роза вітрів» — більше чартерна компанія і основні доходи отримує у літній сезон, починаючи з травня. Однак, чим довшими будуть карантинні обмеження, тим драматичнішою ставатиме ситуація», — повідомив hromadske заступник генерального директора «Рози Вітрів» Сергій Яновий.

До кризи компанія готується, проводячи переговори з партнерами. Зокрема, «Розі Вітрів» вдалося домовитися про продовження термінів виплат за лізинг літаків та оренди іншого майна.

«Зараз ми переважно знаходимо порозуміння з контрагентами, вони йдуть на зустріч», — додав Яновий.

Коли авіагалузь знову оживе?

Ситуація з коронавірусом та з карантинними обмеженнями в світі дуже динамічна, тому і експерти, і міжнародні організації, і самі авіакомпанії не беруться прогнозувати, коли та як галузь повернеться до нормального життя.

Наразі в українському уряді продовжили карантин до 11 травня. До того ж часу діятиме й заборона на авіаперевезення. Найімовірніше, ця заборона діятиме й після 11 травня, адже вихід України з карантину буде поступовим, а відновлювати планують роботу, в першу чергу, міського та приміського транспорту.

ICAO прогнозує два варіанти виходу світової авіації з кризи. Відповідно до першого, відновлення авіаперевезень може відбутися вже наприкінці травня 2020 року. За такого сценарію збитки авіагалузі можуть скласти до 218 мільярдів доларів, а падіння пасажиропотоку — до 963 мільйонів осіб (за підсумками 9 місяців 2020 року).

У менш оптимістичному сценарії ICAO очікує на відновлення авіаперевезень за схемою, подібною латинській літері U: після різкого падіння триватиме період, протягом якого авіаперевезення будуть на мінімальному рівні. У такому разі, відновлення авіагалузі варто очікувати не раніше вересня 2020 року, падіння пасажиропотоку складе 1,11 мільярда осіб, а збитки галузі — 218-253 мільярди доларів.

Літак угорської авіакомпанії Wizz Air в Міжнародному аеропорту Ференца Ліста в Будапешті, Угорщина, 7 березня 2019 року, архівне фотоEPA-EFE/SZILARD KOSZTICSAK

IATA прогнозує відновлення авіаперевезень не раніше третього кварталу 2020 року. При цьому, в організації зазначають, що більшість авіаперевезень у світі будуть внутрішніми, а відновлення міжнародних авіаліній відбуватиметься повільніше.

«Відновлення пасажирських перевезень залежить від того, коли будуть зніматися обмеження всередині країни та відкриватимуться кордони. Після таких жорстких обмежень, зазвичай, йде спад попиту на авіаперевезення в цілому. Тому навряд чи хоча б одна авіакомпанія світу повернеться до виконання польотної програми в тих об’ємах, які були анонсовані раніше», — повідомляють в авіакомпанії SkyUp у відповідь на запит hromadske.

Там також не беруться прогнозувати своєї цінової політики та майбутніх напрямків польотів, адже ще багато складових посткоронавірусного світу залишаються невідомими.

МАУ очікує відновити авіаперевезення до докризового рівня взимку 2020 року, а вийти на беззбиткову діяльність лише влітку 2021 року.

«Ми очікуємо, що період відновлення роботи компанії триватиме до початку літньої навігації 2021 року. Літо 2020 року пройде під впливом пандемії, а відновлення авіації відбуватиметься вже взимку 2020-2021. При цьому зима для всього авіаційного ринку — це завжди збитковий «низький» сезон, який дотується доходами літнього періоду», — повідомила директорка з комунікацій компанії Євгенія Савецька.

Літаки авіакомпанії МАУ в Міжнародному аеропорту «Бориспіль», Київ, 11 червня 2017 року, архівне фотоГонтар Володимир/УНІАН

Український уряд очікує, що відновлення авіаперевезень буде поступовим і першим «оживе» внутрішній ринок.

«Що ми робимо зараз — намагаємося якомога раніше реанімувати авіацію. Можливо, доведеться переорієнтуватися спочатку на внутрішнє сполучення. Напевно, і люди будуть більше готові до внутрішнього туризму. Складно уявити, що хтось зараз захоче летіти до Рима на смачну піцу з вином. І Італія з Іспанією не будуть сильно поспішати відкривати свої повітряні ворота», — повідомив міністр інфраструктури Владислав Криклій в інтерв’ю «Лізі».

Разом з цим, низка авіакомпаній вже оголосили про продаж квитків з Києва на 12 травня та пізніші дати. Зокрема, Wizz Air продає авіаквитки до Відня, оскільки в Австрії вже з 1 травня скасовують низку карантинних обмежень. Однак імовірність того, що ці авіарейси відбудуться, наразі дуже низька.

«У нас деякі авіакомпанії продають квитки на період після карантину, виходячи з сьогоднішньої дати його закінчення — 11 травня, хоча очевидно, що все одно будуть якісь обмеження після цієї дати», — повідомив Криклій.