Верховний суд дозволив не платити штаф за «євробляху» — що це означає?

Адвокат Михайло Козинець, мешканець Хмельницької області, виграв справу проти української митниці у Верховному суді. У 2016 році його оштафували за ввезення авто на єврономерах. Але штрафу він так і не сплатив. Пройшовши три суди чоловік таки відстояв свою позицію: митниця не має права штрафувати власників автомобілів на євробляхах за незаконне користування такими авто.

Що означає рішення Верховного суду в цій справі для інших власників «єворблях» та як нині ввозять такі автівки — в матеріалі Громадського.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Три питання про «євробляхи»: чому протестують власники нерозмитнених авто?

Що сталося?

Михайло Козинець 23 лютого 2016 року купив в Естонії автомобіль Toyota Rav4 і за три дні ввіз його в Україну в режимі транзиту. Це означає, що авто мало б залишити територію країни за 5 днів через той самий митний пункт, або за 10 днів — через інший. Однак власник зізнався, що автомобіль завіз для власного користування, а режим «транзит» обрав, щоб уникнути сплати податків.

У вересні 2016 року митниця оштрафувала власника авто на 500 прожиткових мінімумів (8500 гривень) за порушення митних правил. Це частина 2 статті 469 Митного кодексу, в якій ідеться, що користування й розпорядження товарами, митне оформлення яких не закінчене, — незаконне й карається штрафом.

Власник автомобіля оскаржив адміністративний штраф в Ярмолинецькому районному суді Хмельницької області й там його вимоги задовольнили. А от апеляція була за митницею — Вінницький адмінсуд підтвердив, що штраф таки треба платити. Крапку в цій справі міг поставити тільки Верховний суд. Що він і зробив 1 жовтня цього року.

Як ввозять авто на єврономерах?

Митний кодекс передбачає два режими ввезення в Україну автомобілів з іноземною реєстрацією. Перший варіант — «тимчасове ввезення», коли машину ввозить іноземець для власного користування. При заповненні митної декларації, він зобов’язується її вивезти за рік. Після перетину кордону іноземець віддає машину й право довіреності керування нею покупцеві та повертається додому.

Другий варіант — це «транзит»: коли машина тимчасово ввозиться на митну території України та може перебувати тут від 5 до 10 днів. Якщо більше, доведеться платити штраф. При заповненні митної декларації потрібно ще й указувати країну призначення. Наприклад, ви везете транзитом через Україну авто з Польщі в Білорусь. І якщо за 10 днів ви не пройдете контроль на білоруській митниці, доведеться платити штраф — від 170 до 8500 гривень, у залежності від того, наскільки перевищили строк доставки. Ті, хто ввезли в такий спосіб машину, не зважають на вимоги Митного кодексу

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як стати власником недорогого авто

Скільки в Україні «транзитних» авто на єврономерах?

Від 2016 року на територію України, за даними Державної фіскальної служби, ввезли майже 2,4 мільйони машин з іноземною реєстрацією. Кожна четверта машина, а це майже півмільйона автівок, ввезена в режимі «транзиту».

Що змінює рішення Верховного суду?

Михайло Козинець штраф не платитиме. Але оскільки в нас не прецедентне право, то це не означає, що митниця перестане виписувати штрафи, посилаючись на пункт 2 статті 469 Митного кодексу. Просто такий штраф можна оскаржити і з великою ймовірністю виграти вже в суді першої інстанції, оскільки вони при розгляді мають враховувати рішення Верховного Суду.

Та митниця має в запасі ще як мінімум дві статті, за якими може виписати адміністративний штраф — це невчасна доставка машини на митницю країни призначення (максимальний штраф — 8500 гривень) або ухилення від митних платежів (штраф — трикратна вартість розмитнення машини).