Метро на Виноградар коштуватиме на 8 млрд гривень дорожче через «бізнес-схеми» підрядника — Держаудитслужба

Відновлення будівництва метро на Виноградар обійдеться бюджету на 8 мільярдів гривень дорожче, ніж планувалося, через прострочений борг підрядника та відтермінування ним робіт.

Про це повідомила Державна аудиторська служба України після аудиту фінансової діяльності комунального підприємства «Київський метрополітен».

Аудитори з’ясували, що підрядник АТ «Київметробуд» у 2018-2019 роках отримав з бюджету авансові платежі розміром 2,59 млрд гривень, але використав їх не за призначенням.

Так, замість того, щоб продовжувати будівництво Сирецько-Печерської лінії в напрямку Виноградаря, підрядник розмістив частину перерахованих від КП «Київський метрополітен» коштів на депозитах. Зокрема, у 2019 році поклав 1,7 млрд гривень на банківські рахунки в «Укргазбанку».

Також упродовж 2018-2019 років бюджетні кошти скеровували на оплату різних аудиторських, юридичних, консультаційних послуг, страхування фінансових ризиків, надання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги іншій юридичній особі тощо. Тим часом на саме будівництво гроші майже не йшли, додали аудитори.

Попри це, зауважили в Держаудитслужбі, у грудні 2019 року «Київський метрополітен» переказав підряднику ще 1,41 млрд гривень, з яких він освоїв лише 44,1 мільйона гривень.

Держаудитслужба заявила, що в результаті «бізнес-схем» підрядника та бездіяльності столичної влади майже 4 млрд гривень перетворилися на прострочену заборгованість і тепер відновлення будівництва метро на Виноградар обійдеться бюджету у 2,5 раза дорожче.

Так, згідно з результатами перерахунку, вартість робіт з 2018 до 2024 року збільшилася з 5,9 млрд гривень до майже 14 млрд гривень.

Крім того, аудитори підкреслили, що варто врахувати додаткові витрати на коригування проєкту будівництва, яке обійдеться бюджету ще у 69,4 млн гривень.

Метро на Виноградар

У липні 2018-го Київська міська державна адміністрація затвердила проєкт будівництва ділянки метро зі станції «Сирець» до житлового масиву Виноградар. Під час першої черги будівництва планували з’єднати станцію «Сирець» із новоствореною станцією «Проспект Правди», звести ще одну станцію — «Мостицьку» — та вилкове відгалуження до станції «Виноградар».

Першу чергу будівництва планували виконати за 36 місяців (тобто до кінця 2019-го). Разом із новою ділянкою метро в Подільському районі планують створити електродепо.

Дату відкриття метро на Виноградар переносили вже кілька разів. Ще в червні 2021 року міський голова Києва Віталій Кличко переконував, що до кінця 2021-го поїзди вже поїдуть на Виноградар.

Проте на початку вересня «Київметробуд» попросив перенести термін закінчення першої черги будівництва на 2023 рік. До того ж підрядник заявив, що завершити будівництво зможе лише «за умови доведення відповідних цільових бюджетних призначень». У жовтні 2022 року Київрада скоротила видатки на фінансування метрополітену, оскільки будівництво метро на Виноградар зупинилося.

Уже у грудні 2023-го договір з «Київметробудом» розірвали в судовому порядку. Причиною стали незадовільні терміни виконання будівельних робіт.

У серпні «Київський метрополітен» уклав договір з переможцем нового тендеру — ТОВ «Група компаній “Автострада”». Термін виконання будівельних робіт становить 30 місяців.