Україна та ЄС почнуть перемовини щодо продовження «транспортного безвізу»

Рада ЄС затвердила мандат на перемовини з Україною щодо продовження Угоди про лібералізацію вантажних перевезень — «транспортного безвізу».

Про це повідомили у Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури.

Там зазначають, що завдяки цьому мандату Україна та Єврокомісія зможуть офіційно почати перемовини щодо продовження Угоди щонайменше ще на рік із можливістю її продовження на пів року. Так, бездозвільні двосторонні перевезення будуть доступні до червня 2025 року.

«Ми вітаємо рішення Європейського Союзу розпочати офіційні перемовини щодо продовження Угоди. Нам важливо зберегти можливість виконувати вантажні перевезення без дозволів, адже це прямо впливає на можливість експортувати українські товари, а значить підтримувати нашу економіку, та імпортувати необхідне нашій державі», — заявив міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

Більше контексту

У червні 2022 року Україна підписала з ЄС угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом, відому також як «транспортний безвіз».

«Шляхи солідарності» між Україною та ЄС створили як альтернативу портам Чорного моря, які блокувала росія. Угода дозволила перевозити життєво важливі вантажі в Україну, зокрема пальне й гуманітарну допомогу, одночасно допомагаючи українським товарам, як-от зерну, руді, сталі й супутнім товарам, діставатися до ЄС та решти світу.

На практиці угода означала, що ЄС визнаватиме українські водійські права, а українським перевізникам більше не потрібні будуть дозволи для в’їзду на територію блоку. Ця проблема раніше гальмувала українські експортні можливості.

Разом зі скасуванням мит і тарифів на українські товари угода дала українському бізнесу економію в десятки мільйонів доларів та відкрила для української продукції нові можливості на європейських ринках.

Проте «транспортний безвіз» призвів до протестів з боку польських перевізників у листопаді 2023 року. Зрештою, Польща забажала внести зміни до угоди між Україною та ЄС.

У березні Єврокомісія пропонувала продовжити Угоду, але вже з посиленими вимогами.

Нова пропозиція передбачала, зокрема, обов’язкову наявність документів, які підтверджують, що транспортний оператор у належний спосіб уповноважений здійснювати міжнародні перевезення та що перевезення здійснюється відповідно до договору; наявність спеціальних документів, які засвідчують, що операція без вантажу безпосередньо пов’язана з транзитною або двосторонньою операцією та інше.