Найзагадковіша співачка України. У чому секрет популярності Klavdia Petrivna

Найзагадковіша співачка України. У чому секрет популярності Klavdia Petrivna
hromadske

Перші пісні виконавиці Klavdia Petrivna — самотужки зведені на смартфоні. Уже за рік — сольник у десятитисячному столичному Палаці спорту. А втім, у мене такий стрімкий поступ чи не найзагадковішої української співачки сьогодення подиву не викликає. За її творчістю я стежив ще від перших відео в TikTok навесні 2023-го. Попри не найкращу якість звуку, уривки її треків мене зачепили миттєво. Невдовзі я вже змушував послухати їх усіх довкола — на курилці, за кавою, у спільних чатах. Реакція захоплення чимось новим і незвичним ширилася далі.

Восени вийшов перший альбом — і Клавдія Петрівна залунала звідусіль. Нині в неї понад 550 тисяч слухачів на місяць у Spotify — це майже стільки ж, скільки в Dorofeeva, і приблизно на 200 тисяч більше, ніж в Артема Пивоварова.

У чому феномен популярності молодої артистки та чому її вже починають критикувати — у матеріалі hromadske.

Хто ховається під капелюшком?

Спочатку основним каналом прямої комунікації був Telegram-канал — у ньому в серпні 2023 року зʼявилися сім треків, тоді ще записаних на смартфон. Їх одразу ж підхопили в TikTok для так званих едітів — лише за тиждень кількість підписників зросла до 10 тисяч, хоча відтоді понад місяць нових постів у каналі не було.

Попри це, вже на початку вересня слова з її пісні цитує Олена Зеленська на Саміті перших леді та джентльменів. 

Популярність зростала, а Клавдія Петрівна лишалася анонімкою. Ця таємничість окремо цікавила й породжувала конспірологічні версії: дехто припускав, що за псевдонімом ховається штучний інтелект; хтось запустив чутку, що це жінка років 35-40. Згодом стало відомо, що це дівчина — студентка музичного коледжу. 

Псевдо Клавдія Петрівна — натхненне героїнею книжки «Записки кирпатого Мефістофеля» Володимира Винниченкаhromadske

Саме псевдо Клавдія Петрівна — натхненне Володимиром Винниченком, героїнею його книжки «Записки кирпатого Мефістофеля».

Хай як виконавиця ховала свою особу, багато відомих людей стверджували, що знають, хто ховається під вишуканим капелюшком — впізнаваним атрибутом образу співачки.

Чи не найпотужніша хвиля дискусій прокотилася соцмережами в лютому. Тоді на премії «Золота Зоря Лірум» Клавдію назвали лауреаткою в категорії «Дебют року». По нагороду на сцену вийшла… Маша Кондратенко — «вірусна» співачка, відома загалу своїм треком 2022 року «Ванька-Встанька», у якому вона глузувала з російських окупантів.

Усі моментально почали наперебій сперечатися, чи це Маша Кондратенко — співачка геть іншого жанру, набридливо в’їдливих пісеньок. Тоді як у Клавдії Петрівни тексти радше інтелектуальні й мелодичні.Лєна Чиченіна, артоглядачка

«Мені сподобалося, як всю цю історію обгорнули під час церемонії нагородження. Обговорення зачепило навіть тих, хто музикою зазвичай не цікавиться. Правда це чи ні, але це точно був дуже класний продюсерський хід. Вони так легко, швидко та дешево зуміли достукатися до зовсім різних аудиторій, створити ажіотаж», — пригадує журналістка Лєна Чиченіна.

То що, Klavdia Petrivna — це Маша Кондратенко? Сама Марія це не підтвердила, хоч і не спростувала — за неї це згодом зробили музичні видання. Музичні оглядачі припускають, що під псевдонімом криється 18-річна студентка Соломія Опришко. Про це заявляли, зокрема, видання «Слух», музичний критик Макс Нагорняк і навіть співачка Аліна Гросу.

«Слух», наприклад, спирався на відео українського музиканта OSTY в TikTok, у якого вийшло декілька спільних треків із Klavdia Petrivna. На одному з відео хлопець співає разом із білявою дівчиною, голос якої ідентичний до звучання загадкової артистки. А от критик Макс Нагорняк заявляв, що спілкувався з Опришко.

Артоглядачка Лєна Чиченіна та оглядач української музики Макс Нагорнякhromadske

Секрет популярності — лише в загадковому образі?

Автор медіа Bezodnya Music і оглядач української музики Макс Нагорняк переконаний, що успіх виконавиці передусім спричинив її талант.

«Треки справді чіпляють, вони швидко стали народними хітами. Мотив дуже простий — як вокальний, так і музичний. Це такі звичайні частівки, зрозумілі для багатьох. Співачка дуже класно вміє працювати з текстом», — пояснює критик

Співає юна дівчина — і це зачіпає молоду аудиторію. А оскільки там є ще й шлейф старої музики — її вподобало й старше покоління. Клавдія Петрівна так зуміла зацікавити відразу декілька поколінь.Макс Нагорняк, оглядач української музики

Погоджується з колегою і журналістка Лєна Чиченіна. На її думку, без якісної музичної, текстової та вокальної складової такий успіх був би неможливим. А простота треків, на її думку, сприяла вірусному поширенню. Проте артоглядачка зауважує, що свою роль відіграла і маркетингова стратегія, зав’язана саме на збереженні таємниці особи співачки: «Завжди працює, коли є хороші продюсери — вони знають, як розкрутити музиканта».

Анонімність виконавців у світовому шоубізнесі — доволі часте явище, а от нам це ще не приїлося, це щось нове. От усе й збіглося — яскраві треки й загадковий образ, який, безумовно, підтримують продюсери.Лєна Чиченіна, артоглядачка

Макс Нагорняк зазначає, що анонімність не була задумом — спершу артистка просто не захотіла «палити» своє обличчя. А вже згодом це стало особливістю образу й маркетинговим ходом.

Те, що Клавдія Петрівна лишалася інкогніто з особистих причин, підтверджує і співак OSTY. За його словами, дівчина просто-таки соромʼязлива й боялася зганьбитися в разі провалу. А піар, мовляв, тут ні до чого.

Чому ключову роль відіграє саме музика? Макс Нагорняк у відповідь на це запитання згадав приклад репера Krechet — він також виступав анонімно і в музичній індустрії досі мало хто знає, хто ховається під цим псевдонімом. Однак на його кар’єру це не вплинуло: «У нього виходили класні дуети з Kola, з іншими виконавцями. Він робить якісну музику, але його анонімність на вершину не підняла. Його музика не настільки народна. Ця фішка із загадковими образами без масового характеру музики не спрацює».

Оглядач звертає увагу, що Клавдія Петрівна набувала медійності поступово, а загадковий образ лише довершував картину. На початку карʼєри добре спрацювала ще й історія з крадіжкою її пісень. Так, у вересні 2023 року вона повідомила, що кілька опублікованих у Telegram пісень вийдуть у покращеній версії в першому альбомі. Але невдовзі співачка заявила, що невідомі крадії завантажили треки на стримінгові платформи й навіть отримали «галочку» верифікації. Пісні на акаунті Spotify, до якого співачка не мала доступу, набрали понад 100 тисяч прослуховувань. Цю ситуацію висвітлювало багато медіа.

Чи не набридне співачка після хвилі швидкої популярності?

Відкриття обличчя найближчим часом ризиків для карʼєри Клавдії Петрівни не створить, — вважає Макс Нагорняк. Ба більше, це інфопривід, який важливо не перетримати та правильно використати, — переконаний музичний критик. Водночас він зазначає, що її музика багатьом вже приїлася, тож значно більша небезпека для неї — одноманітність. Після виходу треку «Я тобі брехала» в лютому 2024-го Нагорняк відзначив: «Це вже самоповтор. Публіка поки на інерції це слухає, та надалі треба щось змінювати, бо лірика вже стала передбачуваною, а музично виконавиця, на жаль, не змінюється».

Що ж, поки острах критика лишимо на майбутнє, адже зовсім нещодавно дует з Артемом Пивоваровим у пісні «Барабани» став черговим успіхом Клавдії Петрівни.

До того ж це сталося після її першої появи на публіці — на концерті співака у столичному Палаці спорту. Далі — безліч відео в TikTok, меми, новини в медіа. А сам трек лише на YouTube Music прослухали вже понад 9 мільйонів разів. Утім, будьмо чесними, у цій пісні переважає стиль саме Пивоварова, Клавдії Петрівни там значно менше.

Макс Нагорняк переконаний, що зміни для розвитку артистки вже назріли: «Певно, треба шукати нового саундпродюсера. Може, шукати новий жанр»

Варто додати якусь родзинку. Якщо ви вже чули пісні Клавдії Петрівни, зараз ви нового вже не почуєте —  всі треки схожі один на одного, чесно кажучи. А в нас уже настільки розбещена публіка, що молодим виконавцям постійно потрібно дивувати.Макс Нагорняк, оглядач української музики

Лєна Чиченіна з Нагорняком не погоджується — вона прогнозує, що цільова аудиторія слухатиме Клавдію Петрівну й надалі: «Співачка достатньо цікава. Вона не має набриднути».