«Мої пісні — зізнання в діагнозах». Vivienne Mort про новий альбом, вроджену депресію, бабусині девізи та ставлення до росіян

Учасники гурту Vivienne Mort Даніела Заюшкіна та Гліб Проців
Учасники гурту Vivienne Mort Даніела Заюшкіна та Гліб Процівhromadske

«Я з 10 років так реагую на переживання — пишу пісні». Учасники гурту Vivienne Mort Даніела Заюшкіна та Гліб Проців у розмові з Альбертом Цукренком розповіли про свій перший за 5 років альбом, причини творчої паузи, а також про те, чи шкода їм росіян та чому Багряний крутіший за Булгакова.  

Про девізи бабусі

У моєї бабусі є девізи, які вона часто повторює. І мені вони відклалися. Недепресивна частина мене взяла ці девізи. У бабусі завжди «Сьогодні гарний день» і «Все буде добре». І це такі прості слова, але вони в неї рефреном завжди йдуть. Щоправда, там ще є «Ні за що не думай». Але цей девіз я намагаюся не брати, бо він мені й так вдається, без порад. 

Про новий альбом

Нічого поганого нам про нього не сказали. Були деякі коментарі, що люди розчаровані. Я стежу, тому що відповідаю на них. Але це радше були очікування, що ми будемо робити щось, як робили, а ми не виправдали цих надій. 

Ми вже не перший альбом випускаємо в цю еру інтернету. Ми захотіли відзначити цей момент (вихід альбому — ред.) і подумали, що треба зібрати друзів. 

Я хвилювалася, тому що вперше показувала альбом і це ж ніби мої зізнання в діагнозах. Може, не в діагнозах, а в думках. Мені ж ніхто не пише ті пісні, я їх сама пишу — щось пережила і написала. І для нас це також був перший досвід — просто людей зібрати в театрі й поставити для них обкладинку, щоб вони буквально дивилися на музику, не відволікаючись. І тому там така суміш переживань, включно з тим, чи не буде їм незручно піти, щоб не образити авторів.

Мені не важливо, щоб слухач розумів текст саме так, як я. Я вважаю: скільки вух і слухачів, стільки й інтерпретацій одного твору. 

Про творчу паузу

Ми у 2020 році вирішили, що треба розходитися: коли починали, домовилися, що якщо нас самих музика не надихає, то краще її просто не будемо робити. Не хочеться бути музикантами, які вже двадцятий рік одне й те саме грають, одну й ту саму пісню, якось її там трошки перероблюють і видають за нову.  

У нас з цим альбомом уже нова ера. Поштовх відбувся якраз під час вторгнення, коли ми зрозуміли, що є ми, є слухачі. А на той момент ми вже розпустили гурт і планували собі просто пожити, надихнутися чимось, а потім зустрітися і з новими думками продовжити. Але ми зрозуміли, що разом сильніші. Ми два європейських тури великих проїхали, а також Україною, і це все акумулює кошти, які ми віддаємо.     

Учасники гурту Vivienne Mort Даніела Заюшкіна та Гліб Процівhromadske

Про творчість

Я з 10 років так реагую на переживання — пишу пісні. Творчість зі мною не може не траплятися. Інакше, напевно, я покінчила б життя самогубством, якби якось це не виражала. Тому що мені в розмові набагато важче свої думки висловлювати. Я серйозно не думала, чи це мені допомагає, тому що я часом щось напишу і сиджу плачу ще довго. Я не знаю, добре це чи погано. Може, там треба було одну сльозу зронити, а я сиджу проливаю.

Про коментарі в соцмережах

Наша публіка — це люди, які самі захотіли, десь нас знайшли й підписались. У нас загалом майже всі коментарі позитивні. І тому постійно треба себе критикувати, бо так можемо взагалі не розвиватися. 

Коли, наприклад, ми десь з'явимося, приходять нові люди. І одразу починають надходити коментарі: «Помаду треба іншого кольору». Я іноді бавлюся й пишу: «Якого, що порадите?» Радять більш блідого, але потім пишуть: «Вибачте, якщо щось…»

А також під відео, яке завіруситься, завжди багато чужих коментарів. В основному там фото з чорнобривцями й дітьми на аватарках. І починається: «Хто це?», «Що це?», «Що вона виє?» Найбільше я отримала коментарів таких під відео, де співала пісню Ніни Матвієнко. У той день, коли її не стало, у мене був концерт у Житомирі. А я в дитинстві на конкурсах співала «Сіла птаха». І я захотіла в цей день заспівати на концерті цю пісню. Ми виклали це відео. І почалося: «Так, як Ніна, не буде», «Що це за ворона волає?»

Про вроджену депресію

Мені кілька років тому сказав спеціаліст, що я належу до 7% людей, у яких вроджена депресія. Тих, хто народився і вже все бачить так сумненько. Але я екстравертка. Тому що, попри драматичне бачення всього, я все одно люблю людей, спілкуватися, виступати. Я завжди обожнювала виступати. І я не можу одна бути. Мені потрібно з кимось розмовляти. 

Альберт Цукренкоhromadske

Про ставлення до росіян

Мені не шкода росіян. Я їх дегуманізувала для себе. Це саме сталося, тому що в перші дні вторгнення я ще писала пісні, які я їм адресувала. Я ще думала, що там люди, я ж не до якоїсь маси сірої говорю. Так сподівалася. Тому що, пам'ятаєте, в перші дні ще була надія, що всі вони вийдуть на площі. Не може ж бути так, що вони все це просто схавають і такі «ну ладно, не бачимо, що там відбувається». 

А потім стало ясно. Не знаю, що перемогло в них, але повна байдужість. І це дійсно сіра маса, і дегуманізація сталася сама собою. Ще до Бучі.

Я ще на початку читала повідомлення від росіян, від слухачів, тому що в нас там є слухачі. І пам'ятаю, що одна людина мені постійно писала: «Я ось кинув на ваш збір, ми з вами, ми тут, нас мало, але ми ховаємося». І останнє, що я вже пам'ятаю від нього, — це те, що він мені скидає відео, як уночі балончиком замазує букву Z. І я подумала: господи, їдь додому, герою.  

Про російську культуру

Я закенселила її для себе. Вона була в моєму житті, я на ній виросла. Я добре пам'ятаю з дитинства російські книжки. А з українських, окрім Шевченка, майже нічого не пам'ятаю. Декілька творів, які дуже осіли в голові, — наприклад, «Жовтий князь», про Голодомор. От якісь конкретні спалахи є, але я не можу сказати, що, навчаючись в українській школі, я вчилася на українській літературі. Просто над цим працювали, нас зросійщували. 

Зараз я дочитую «Сад Гетсиманський» Івана Багряного. Це про нашу інтелігенцію та й просто про всіх неугодних режиму людей, які потрапили в тюрми НКВС і сиділи там по 30 людей в одноосібній камері. Я зараз намагаюся все наздогнати, що я не читала. І я скажу, що Іван Багряний крутіший за Булгакова.