Чи допомагає шопінг знижувати рівень стресу?

Із шаленим темпом сучасного життя буває складно знайти час і простір, щоб якісно відпочити. Щоденні клопоти, робота та соціальні обов’язки інколи стають причиною підвищеного рівня стресу. Що й казати про українців, які ось уже стільки років живуть в умовах війни. Через це запобігати стресу чи боротися з його наслідками стає щораз складніше, тому часто ми повертаємося до перевірених варіантів, що добре працюють тут і зараз. Один із них — шопінг.
Багато хто з нас бодай раз відчував полегшення або навіть щастя, роблячи вигідну покупку, наприклад, під час сезонних знижок чи на Black Friday. Та чи справді прогулянка торговими центрами, перегляд онлайн-каталогів і купівля нових речей здатні допомогти впоратися з психологічним напруженням? Разом із Eva розбираємося, чому шопінг інколи називають терапією, як він впливає на наш мозок і які хитрощі використовують маркетологи, аби ми ще більше любили купувати.
Як шопінг впливає на емоції
Шопінг — це не просто купівля нових речей. Для багатьох людей це своєрідний ритуал, що допомагає хоча б на певний час відволіктися від проблем. Психологи пояснюють це тим, що процес придбання речей стимулює в нашому організмі вироблення дофаміну та серотоніну — так званих гормонів щастя, які відповідають за відчуття задоволення. Саме тому ми часто почуваємося піднесено, купуючи будь-що нове — чи то дороге взуття, чи маленьку канцелярську дрібничку.
До того ж шопінг — це про відчуття контролю. У світі, де більшість речей від нас не залежить, процес вибору, примірки й купівлі дає відчуття влади над своїм життям. Адже ми самі вирішуємо, що й коли купувати. Це й приносить задоволення, особливо в миті, коли здається, що геть ні на що вплинути не можемо.
Варто пам’ятати і про соціальний аспект шопінгу, бо часто цей процес перетворюється на розвагу в компанії друзів чи сім’ї. Спільні походи по магазинах створюють простір для додаткового спілкування та зміцнення взаємин. Тому шопінг може стати не просто способом зниження рівня стресу, а й можливістю покращити стосунки з важливими людьми.

Маркетингові стратегії, які використовують цей ефект
Знаючи про позитивні психологічні ефекти шопінгу, великі корпорації та маркетологи активно використовують ці знання на користь своїх брендів. Одна з найпоширеніших стратегій — створення так званого ефекту бажання. Це працює так: споживач постійно бачить рекламу нових колекцій, знижок, акцій, обмежених пропозицій тощо, тому стимул купити щось з’являється не через реальну потребу в обнові, а через страх втратити вигоду або бути не в тренді.
Не менш ефективні й технології, які використовують персоналізовану рекламу. Завдяки алгоритмам і штучному інтелекту нам показують продукти, що відповідають нашим попереднім уподобанням. Бачачи річ, яку нещодавно шукали в інтернеті, мозок автоматично підсилює наше бажання її придбати, бо це наче підтверджує, що саме вона зробить нас щасливими.
Окремо варто згадати про маркетинг у соцмережах. Наприклад, популярні блогери й інфлюенсери, з якими багато хто асоціює себе, постійно рекомендують ті чи ті товари або послуги. Так з’являється ілюзія, що їх купівля допоможе нам досягти такого ж успіху чи стилю життя. Цей вплив настільки потужний, що навіть не відчуваючи прямої потреби в товарі чи послузі, ми все одно купуємо їх, намагаючись відчути ті ж позитивні емоції, які демонструє наш улюблений блогер/-ка.
Як не втрачати контроль під час шопінгу
Часті покупки, особливо імпульсивні, можуть призвести до фінансових проблем і навіть стати причиною появи психологічної залежності від шопінгу. Щоб цього уникнути, важливо встановлювати для себе певні обмеження.

Один з ефективних способів не втрачати контроль і шопінгувати усвідомлено — скласти список покупок, де будуть ті речі (послуги), які наразі вам дійсно потрібні. Важливо зробити це до походу в магазин чи на сайт. Так ви уникнете спонтанних витрат на речі, без яких цілком можна обійтися.
Ще один цікавий прийом — міряти, але не купувати. Насолоджуйтесь самим процесом примірки, відчуттям новизни, але відкладайте придбання цієї обновки хоча б на кілька днів. Якщо через цей час бажання мати річ залишиться, можна купити її. Та часто буває так, що за кілька днів це бажання зникає, тож ви радітимете, що не витратили гроші на щось непотрібне.
Також важливо спостерігати за своїми емоціями під час шопінгу, аби щоразу не піддаватися спонтанності чи впливові настрою. Якщо відчуваєте, що купівля чогось стає головним або чи не єдиним способом впоратися зі стресом, варто задуматися про альтернативні методи релаксації, наприклад, прогулянки на свіжому повітрі, спорт чи медитацію. Цілком нормально й важливо в таких випадках вчасно звернутися до психотерапевта, який надасть фахову допомогу.
Тож проаналізуйте, як саме шопінг впливає на ваш рівень стресу, пам’ятайте про свідоме споживання й водночас радість і від процесу вибору речей чи послуг, і від їх придбання.
Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами.
- Поділитися: