Александр Хуг: «Обстріли спостерігачів ОБСЄ призвели до тимчасових обмежень діяльності місії біля лінії розмежування»
В інтерв’ю журналістам Громадського заступник керівника спеціальної моніторингової місії ОБСЄ про те, як буде працювати місія після обстрілів їхніх представників, як відбуватиметься патрулювання Широкиного та про спостереження за виборами на звільнених територіях.
У чому полягатиме присутність місії в Широкиному? Це буде патрулювання чи постійне базування?
Для того, щоб СММ ОБСЄ працювала в Широкиному на більш постійній основі потрібно забезпечити 2 мінімальні вимоги. По-перше, присутність СММ має бути узгоджена усіма залученими сторонами. По-друге, умови роботи у Широкиному мають бути безпечними. Що стосується другого пункту, варто зазначити, що у Широкиному багато нерозірваних снарядів, мін та іншої військової техніки. Ця загроза має бути усунена для того, щоб наші патрулі могли працювати в цьому районі. Ми розглядаємо як статичне спостереження, зокрема у нічний час, якщо це буде можливо, так і піше патрулювання місцевості, як ми це робили раніше - вдень. Але я ще раз повторюю, потрібна угода між Українськими збройними силами та іншою стороною, що зробило б нашу роботу тут безпечною. На цей момент такої угоди немає, тож, перше, угода має бути досягнута, а, друге, місцевість має бути розчищена, що забезпечило б нам безпечну присутність.
Чи будуть переглянуті операції СММ в деяких місцях, у тому числі і в Широкиному?
Ми не маємо намірів зупиняти спостережну діяльність ні в Широкиному, ні деінде. Натомість, ми регулярно переглядаємо ситуацію і вживаємо заходів щодо зменшення ризиків, щоби бути впевненими, що безпека наших неозброєних цивільних спостерігачів – гарантована. Зокрема, говоримо зі сторонами, щоби вони дотримувалися режиму припинення вогню, тому що цього режиму не було дотримано у понеділок, коли наш керівник патруля потрапив під вогонь у Широкиному. Ми переглядаємо нашу присутність усюди, і переглядаємо заходи безпеки, що ми їх вживаємо, але СММ ОБСЄ не збирається залишати територію біля лінії розмежування. Проте необхідно зрозуміти, як сталося так, що ми опинилися під вогнем у Щасті у неділю і у Широкиному в понеділок, і ми зробимо висновки з цих інцидентів, і посилимо наші заходи безпеки, щоби такого більше не повторилося. Але головне, що потрібно, це щоб сторони припинили вогонь. ОБСЄ виконує свою частину роботи, це моніторинг, і потрапляє під вогонь, але такого не має бути, сторони мають припинити вогонь, відвести озброєння, тоді ОБСЄ зможе виконати свою роботу.
Чи була від СММ пропозиція про спільне патрулювання Широкиного разом із так званою міліцією «ДНР», як про це напередодні заявили але потім спростували у Генштабі?
Я не можу коментувати заяви Генерального штабу, але можу сказати, що Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ має незалежний мандат, наданий їй 57-ма державами-учасницями ОБСЄ, і цей мандат дозволяє місії працювати будь-де в Україні, нам не потрібно просити дозволу, нам не потрібно просити нікого патрулювати території, на які розповсюджується наш мандат, але, я знову повторюю, для більш постійної присутності у Широкиному, потрібна угода між сторонами, Українськими збройними силами та іншою стороною, що гарантувала б безпеку присутності наших спостерігачів.
СММ ОБСЄ обговорює з усіма сторонами шляхи вирішення ситуації у Широкиному, але саме сторони мають між собою остаточно вирішити. Наше завдання там – підтримати їх у цьому. Якщо сторони дійдуть згоди про присутність Місії ОБСЄ у Широкиному – ми залюбки розглянемо це і в рамках нашого мандата зробимо все можливе для підтримки сторін в їхньому прагненні дотримуватися тих домовленостей, яких вони досягли у лютому у Мінську – а саме – припинення бойових дій та відведення озброєння.
Чи вважаєте Ви обстріли ваших патрулів тиском на місію з метою обмежити вашу діяльність? Про це заявляло українське МЗС
Я не коментую заяви МЗС, проте можу сказати, що той факт, що СММ потрапила під довготривалий обстріл з мінометів, стрілецької зброї та гранатометів – є втручанням в її свободу пересування та діяльність, оскільки ми вимушені були зменшити свою активність, відійти з зони конфлікту, що, в свою чергу, призвело до того, що ми не могли звітувати. Незалежно від того, хто саме стріляв, факти свідчать про те, що ці напади на представників Місії призвели до тимчасових обмежень її діяльності біля лінії розмежування.
А Ви особисто розцінюєте це як тиск на СММ?
Хто б не стріляв по спостерігачах Місії – знав, що патруль СММ буде там знаходитися, і, звичайно, певний тиск на Місію здійснюється, оскільки ми змушені переглянути свою діяльність, але я повторюю, що ми не маємо наміру залишати лінію розмежування, ми продовжимо спілкуватися зі сторонами, і як ми робили раніше – ми завжди повідомляємо сторонам про нашу присутність на певних територіях. І збройні угруповання, і ЗСУ знали про те, що наш патруль перебуватиме у Щасті та Широкиному, та незважаючи на це ми потрапили під обстріл.
Чи буде залучена СММ до спостереження за виборами на звільнених територіях, які є в буферній зоні?
Мандат СММ не поширюється на спостереження за виборчим процесом. За це відповідає Бюро демократичних інститутів і прав людини у Варшаві. Ми продовжимо спостерігати за ситуацією на місцях, включаючи ситуацію з безпекою на територіях, контрольованих збройними формуваннями, та на решті території України. СММ продовжить спостерігати за ситуацією з безпекою на місцях, щодня звітуватиме про свої спостереження, що, в свою чергу, допоможе тим, хто приймає рішення на місцях на основі об’єктивної та перевіреної інформації, наданої СММ ОБСЄ
Що ви думаєте про те, чи безпечно/небезпечно проводити вибори на звільнених територіях близьких до лінії фронту?
Я представляю СММ і не коментую подібне персонально.
- Поділитися: