Мер Києва Віталій Кличко під час прес-конференції про політичну ситуацію в Києві, 26 липня 2019 року
Фото:

EPA-EFE/SERGEY DOLZHENKO

Останній місяць тривають суперечки довкола можливого розподілу повноважень Київського міського голови та голови Київської міської адміністрації. Зараз обидві посади, як і заповідав Конституційний суд в 2003 році, обіймає Віталій Кличко. 

Це не подобається президентові Володимиру Зеленському та членам його команди, тож вони налаштовані відібрати крісло глави адміністрації в міського голови. І навіть попросили звільнити Віталія Кличка. 

30 липня керівник Офісу президента Андрій Богдан під час брифінгу звинуватив міського голову в залежності від забудовників та заявив, що планує звернутися до правоохоронних органів щодо перевірки фактів зловживань столичної влади. Віталій Кличко у відповідь наступного дня опублікував фото з колишнім мером Нью-Йорка, а нині адвокатом Дональда Трампа Рудольфом Джуліані, з яким обговорив «важливість розвитку місцевого самоврядування». Так міський голова Києва продемонстрував, що має зв’язки в команді президента США, де були вкрай незадоволені призначенням Андрія Богдана керівником Офісу президента України.  

Чи може Зеленський звільнити Кличка, як у такому випадку працюватиме міська рада, та чому нинішня система самоврядування в Києві недосконала — пояснює Громадське.

Чи може Володимир Зеленський звільнити Віталія Кличка? 

Так, але тільки з посади голови Київської міської державної адміністрації. Для цього за часів Януковича в закон «Про місцеві адміністрації» навіть внесли окремий пункт — можливість звільнення голів адміністрацій «з ініціативи Президента України».

При цьому Віталій Кличко залишиться міським головою до наступних місцевих виборів — дострокових чи чергових.

Хіба голови державних адміністрацій не повинні складати повноваження перед новообраним президентом?

Попри те, що таку заяву на останній прес-конференції зробив голова Офісу президента Андрій Богдан, в Законі норми про це немає. Там сказано, що голови ОДА, зокрема і Кличко, продовжують здійснювати свої повноваження до призначення в установленому порядку нових голів місцевих державних адміністрацій.

Тому, якщо в Зеленського вирішать замінити голову КМДА, доведеться брати ініціативу на себе — спершу звільнити Кличка, а вже потім призначити нового голову.

Хто може бути головою КМДА?

У Кличка апелюють до рішення Конституційного суду за 2003 рік, в якому сказано, що головою Київської міської держадміністрації може бути тільки обраний столичний голова. 

Логіка зрозуміла: оскільки КМДА є виконавчим органом органом Київської міської ради, то й очолювати її повинен міський голова. Як, наприклад, Геннадій Кернес очолює виконком Харківської міськради чи Андрій Садовий — виконком львівської міськради.

В Офісі президента вважають, що рішення Конституційного суду від 2003 не актуальне, оскільки з того часу в Закон «Про столицю України — місто-герой Київ» кілька разів вносили зміни. І якщо президент вирішить призначити нового голосу КМДА, то ним може і не бути Віталій Кличко.

Чому важливо контролювати КМДА?

Бо вона є виконавчим органом Київської міської ради. Пояснимо на прикладі скандальної забудови в Протасовому Яру. В квітні 2007 року міськрада виділила фірмі «БОРА» земельну ділянку (3,15 га) під забудову. Однак виготовленням документів, що посвідчували право на користування землею займалося головне управління земельних ресурсів КМДА. Міськрада вирішує, міська адміністрація виконує. 

Віталію Кличку в двох іпостасях зручно, каже експерт з територіальної організації влади Юрій Ганущак — зранку він як міський голова ухвалює рішення, а після обіду вже як голова КМДА оцінює його на предмет законності і пускає в роботу. І жодного тобі контролю.

З іншого боку, якщо КМДА буде очолювати представник президента, опозиційно налаштований до обраного народом міського голови, він зможе блокувати чи саботувати рішення міської ради. І тоді мер столиці може перетворитися на «англійську королеву», яка може покладати квіти, розрізати стрічки, але не має впливу на процеси, що відбуваються в місті.

Чи є вихід із ситуації?

Юрій Ганущак переконаний, що повноваження міського голови та очільника КМДА слід розмежувати на законодавчому рівні. Голова державної адміністрації повинен мати виключно контрольно-наглядові функції: стежити за дотриманням місцевою владою Конституції та законів, ухвалювати рішення щодо об’єктів державної власності та координувати територіальні органи центральних органів виконавчої влади. 

А Київська міська рада отримає свій виконавчий комітет на чолі з мером, який відповідатиме за реалізацію рішень, ухвалених депутатами Київради.

Поділитись: