Чи призведе «весна реформ» до зростання економіки
Наприкінці зими прем’єр—міністр України Володимир Гройсман пообіцяв українцям «Весну реформ» — ухвалення депутатами 35 законопроектів, які мали б полегшити життя українському бізнесу. Що ховається за поетичною назвою «Весна реформ»? Які саме потрібно ухвалити документи, та що від них очікують підприємці й політики?
Ключові проблеми, які заважають українському бізнесу, — це обмежений доступ до ресурсів, банківських кредитів і коштів інвесторів, тиск органів контролю, відсутність підтримки інновацій, зарегульованість митних процедур і суттєві обмеження під час проведення операцій з валютою.
Вони можуть майже зникнути, якщо депутати ухвалять законопроекти, запропоновані урядом. Усі 35 проектів законів можна розділити на п'ять категорій.
1. Захист прав бізнесу:
- Створення Служби фінансових розслідувань.
- Запровадження інституту бізнес-омбудсмена для захисту прав бізнесу.
- Підвищення персональної відповідальності посадовців органів контролю за порушення при проведенні перевірок.
- Поява уповноваженого економічного оператора для спрощення та пришвидшення митних процедур.
- Розвиток «єдиного вікна» на митниці.
2. Дерегуляція та поліпшення бізнес-клімату:
- Спрощення здійснення інвестицій в Україну, що сприятиме підвищенню країни в рейтингу Doing Business.
- Декомунізація.
- Спрощенні правила роботи для 500 тисяч підприємств у формі ТОВ.
- Спрощення умов для запуску нових вітчизняних проектів у нафтовій галузі.
- Детінізація та спрощення регулювання ринку металобрухту.
- Єдиний рахунок для сплати податків та зборів.
- Перехід на РРО нового покоління — планшети, смартфони.
- Спрощення операцій з валютою.
- Скасування валютних ліцензій для інвестування за кордон.
- Чіткі критерії призупинення зовнішньоекономічної діяльності.
3. Полегшення доступу до фінансування:
- Часткове відшкодування кредитів для малого бізнесу та фермерських господарств.
- Розвиток товарних бірж.
- Спрощення доступу в Україну для іноземних інвесторів.
- Захист прав кредиторів.
- Урегулювання процедури банкрутства, зокрема фізичних осіб.
- Запровадження міжнародних стандартів корпоративного управління.
4. Прозорий доступ до державних ресурсів:
- Розвиток інфраструктури через механізми концесії.
- Захист бізнесу від зловживань під час держзакупівель.
- Новий вид оренди державного майна через систему ProZorro.
5. Заохочення інновацій:
- Підтримка та стимулювання розвитку стартапів.
- Розвиток венчурного інвестування.
- Поява індустріальних парків.
- Посилення захисту авторських майнових прав.
- Розвиток ринку електронних грошей.
«Найважливіше — це розібратися з адмініструванням оподаткування і податковою інспекцією. Служба фінансових розслідувань — це мій чемпіон. Я вважаю, що це найвідчутнішою зміною для бізнесу», — розповідає Громадському голова Офісу ефективного регулювання Олексій Гончарук.
Інша важлива складова — спрощення операцій з валютою. Україна досі живе за правилами, які Уряд установив ще у 1993 році. Нацбанк уже розробив законопроект, який дозволить українцям вільно купувати акції іноземних компаній (сьогодні існує ліміт — інвестиції в розмірі не більше 50 доларів тисяч на рік), а бізнес — брати дешеві кредити за кордоном.
«Це наздвичайно важливо для того, щоб побудувати вільний рух капіталу — це цивілізовані правила гри з інвесторами. Люди не боятимуться інвестувати в Україну, адже розумітимуть, що зможуть забрати звідси гроші, коли їм це буде потрібно», — вважає Олексій Гончарук.
Ще один із законів суттєво покращить позиції України у світовому рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business. За останні чотири роки країна вже піднялася на 20 позицій — з 96 місця на 76-е. Проте вести бізнес в Україні інвестори все ще побоюються.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Хто інвестує в Україну?
Також Володимир Гройсман очікує, що ухвалення законопроектів прискорить зростання економіки з 2-3% до 5-7%.
«Це все необхідно для того, щоб ми системно наздоганяли інші європейські, східноєвропейські країни, від яких ми суттєво відстали. Ми наразі друга по бідності країна в Європі. Ми маємо зростати швидше, ніж інші. Світова економіка зростає трохи менше, ніж на 4% на рік, а ми десь на 3%», — підраховує заступник голови Стратегічної групи радників при Кабміні України Павло Кухта.
Проте чи настане «весна реформ», залежить від депутатів. Очевидно, що ухвалення всіх 35 законопроектів уже до кінця весни — це, найпевніше, мрія. Ефективність роботи депутатів, м'яко кажучи, не вражає. Адже деякі з необхідних законів перебувають у Верховній Раді ще з 2015 — 2016 років.
«В Україні, на жаль, завжди є проблема із пошуком консенсусу і взагалі якоїсь конструктивної позиції в принципі. Це така національна хвороба в нас, і вона дуже сильно загострюється при проведенні реформ», — вважає Павло Кухта.
Поза тим, далеко не всі депутати знають, що майже всі законопроекти вже зареєстровані у Верховній Раді.
«Ми очікуємо на законопроекти від прем'єр-міністра Гройсмана, коли їх зареєструють, ми оцінимо рівень реформаторства, закладений в них», — заявив народний депутат Іван Вінник.
А дехто з народних обранців навіть не вірить, що ухвалення законів щось змінить.
«Сьогодні майже всі реформи — це фейки, майже всі закони під загрозою, тому що якісний закон ухвалюється, але не реалізовується. Наприклад, закон про трансфертне ціноутворення ухвалений 2 роки тому, але досі не працює», — каже народний депутат Олег Березюк.
Проте за реформи потрібно боротися. І якщо хоча б половину законів ухвалять не весною, а до кінця року — це стане великою економічною перемогою.
- Поділитися: