ENRU

Державіаслужба планує суттєво обмежити використання безпілотників

92a5a7eda6dcae9fb
В Україні хочуть встановити нові правила користування безпілотниками CC0 Public Domain/Pxhere

Державна авіаційна служба встановила низку обмежень на польоти дистанційно пілотованих повітряних суден.

Про це йдеться в тимчасовому порядку використання повітряного простору України, що оприлюднила авіаційна служба.

Зазначається, що польоти суден вагою до 2 кілограмів здійснюються без інформування та отримання дозволів від різних відомчих органів, однак «за умови дотримання низки вимог:

  • Польоти мають виконуватися лише вдень
  • Забороняються польоти над об’єктами під охороною, визначеними Міноборони, МВС, прикордонною службою, СБУ та іншими військовими та правоохоронними органами
  • Заборонено також літати над дорогами державного значення, промисловими зонами, електростанціями, залізничними станціями, морськими портами, сховищами пального, а також над виправними центрами, колоніями та СІЗО.
  • Центральні вулиці міст, селищ міського типу та сіл, залізні дороги державного та регіонального значення та лінії електропередачі можна перетинати, але не літати над ними.
  • У документі також вказується без уточнення про заборону польотів над «іншими важливими державними та потенційно небезпечними об’єктами».
  • Над наведеними об’єктами можна літати лише за умови дозволу від відповідного відомства, власника, адміністрації тощо.
  • Крім того, заборона на польоти стосується місць аварій та катастроф, зон поліцейських, антитерористичних та спеціальних операцій і зон.
  • Оприлюднений порядок також визначає максимальну швидкість польоту —160 км/год, висоту —50 м, відстань від пілота не більше 500 м.
  • Та відстань до сторонніх осіб: не ближче 30 метрів, для осіб до 12 років — не ближче 50 метрів, для груп понад 12 осіб — не ближче 150 метрів.

Зазначається також, що порушення правил повітряних польотів і порядку використання повітряного простору, згідно зі статтею 111 Кодексу України про адміністративні правопорушення, карається накладанням штрафу від 1020 до 8500 гривень.

Якщо внаслідок використання дрона журналістом виникла небезпека для польотів, винна особа може бути притягнута до кримінальної відповідальності відповідно до ст. 282 Кримінального кодексу України. В окремих випадках за цією статтею правопорушник може отримати позбавлення волі від 2 до 5 років.

Як зазначає у Facebook юрист Масі Найєм, за новим порядком політ також можуть припинити представники правоохоронних органів або військових формувань, якщо вони вважають, що судно «загрожує інтересам національної безпеки чи безпеці інших людей».

За ствердженнями Найєма, пілот має також на вимогу передати правоохоронцям «відзнятий з повітря матеріал для проведення його експертизи».

«Це прямо порушує Конституцію України в частині презумпції невинуватості (ст. 63) та в частині права вільно збирати інформацію (ст. 34)», — зазначає юрист.

За його словами, 28 лютого 2018 року створили робочу групу, що складається з 26 членів, метою якої була робота над концепцією інтеграції безпілотних повітряних суден до чинної системи використання повітряного простору.

Цю концепцію ухвалили 10 квітня, однак 6 червня Украерорух і Державіаслужба провели інформаційну зустріч, під час якої ввели зазначені тимчасові правила, а не запропоновану концепцію.

Найєм наполягає, що створена, але не ухвалена концепція є збалансованою.

Він зазначив, що як юрист, оскаржуватиме тимчасові правила на замовлення Всеукраїнської федерації власників безпілотників. Голова організації Тарас Трояк у коментарі Громадському також підтвердив наміри оскаржити документ. 

За його словами, нові правила не мають юридичної сили, оскільки їх ще не зареєстрували в Мін’юсті. Втім, за його словами, реєстрація документа буде великою помилкою, адже він надто недосконалий з юридичної точки зору та порушує конституцію й закони України. А отже у разі оскарження, дію цих правил, імовірно, швидко припинять. 

«Якщо документ зареєструють ми подамо позов і, сподіваюся, одразу призупинимо його дію», — сказав Трояк.

До того ж, навіть, якщо нові правила зареєструють, то навряд чи вони працюватимуть, оскільки не існує законного механізму притягнення до відповідальності їх порушників. Зокрема поліція не має таких повноважень відповідно до «Закону про поліцію». До того ж відповідальність передбачена тільки для юридичних особам, та навіть їх нікому штрафувати

Також Тарас Трояк зазначив, що федерація виступає не проти правил взагалі, а лише проти документа в такий редакції, що за його словами унеможливлює законне користування безпілотниками.

«Ми за нормальні правила, бо не хочемо порушувати закон взагалі, навіть якщо нас не ловитимуть. Це ненормально створювати правила які з першого ж дня всі порушують, адже не порушити — неможливо. Це наче оголосити всіх власників велосипедів поза законом», — наголосив Трояк.

Раніше повідомлялося, що в США поліція почне використовувати для патрулювання дрони