Зупинка потягу Київ—Лисичанськ на станції Лисичанськ, далі він прямує до кінцевої станції — Попасна, Луганська область, 11 липня 2020 року
Фото:

Іван Бухтіяров/hromadske

Уперше за шість років війни пасажирським поїздом можна доїхати до міста, яке розташоване впритул до лінії розмежування. Укрзалізниця продовжила маршрут потяга №020 Київ — Лисичанськ до Попасної. Журналіст hromadske проїхався першим рейсом та дізнався, що означають для прифронтових міст пасажирські поїзди, чому перший з них запустили лише зараз та скільки людей будуть ним користуватися.

***

«Исчез отец Федор. Завертела его нелегкая. Говорят, что видели его на станции Попасная, Донецких дорог. Бежал он по перрону с чайником кипятку», — писали Ільф і Петров у «Дванадцяти стільцях» про священника-авантюриста.

Під час тогорічного фестивалю «З країни в Україну» панотцеві Федору встановили меморіальну дошку, адже на станції справді збереглася кубічна споруда, де він міг розжитись окропом. А тепер вперше за шість років тут пролунало трохи забуте оголошення: «Шановні пасажири, будьте уважні та обережні! На першу колію прибуває швидкий фірмовий поїзд сполученням Київ — Попасна. Нумерація вагонів починається з хвоста поїзда».

Від початку війни кінцевою була станція Лисичанськ. Тепер 20-тисячна Попасна, розташована за 4 км від лінії розмежування, має пряме сполучення з Києвом. Це перший випадок за шість років війни, коли пасажирський поїзд доїжджає до прифронтового міста.

Перший пасажир до Попасної

«Маршрутками важко добиратись — годин пʼять. Спершу їхала до Гірського, а звідти вже до Попасної. Раніше до нас приміські поїзди ходили, але через карантин їх скасували», — каже Наталя, чергова по станції «Лисичанськ», яка тільки що придбала квиток на потяг.

Пасажирка купує квиток до Попасної на потяг Київ — Лисичанськ в касі на станції Лисичанськ, Луганська область, 11 липня 2020 року
Фото:

Іван Бухтіяров/hromadske

Порожній зал очікування на станції Лисичанськ, Луганська область, 11 липня 2020 року
Фото:

Іван Бухтіяров/hromadske

З Києва до Попасної доїхав лише один пасажир. Решта — голова ОДА Сергій Гайдай, дві знімальні групи та журналіст hromadske, підсіли вже у Лисичанську. Перший за 6 років пасажирський поїзд на пероні зустрічає ледь не весь колектив станції.

Узгодження продовження маршруту поїзда №19/20 до Попасної, за словами Гайдая, зайняло 3 три місяці. Проте він уточнює: йшлось не лише про цей поїзд, але й про решту поїздів, які зараз слідують до Лисичанська. У відповідь на запит hromadske, «Укрзалізниця» повідомила, що поки отримали погодження командувача ООС лише щодо поїзда Київ — Попасна.

Голова Луганської ОДА Сергій Гайдай в купе потягу Київ — Лисичанськ, Луганська область, 11 липня 2020 року
Фото:

Іван Бухтіяров/hromadske

Станція Попасна: нова кінцева

Голова Попаснянської РДА Роман Власенко розповідає, що через Попасну до окупованої частини Донбасу ходили вантажні поїзди. Але це було до блокади. Тоді навіть розглядався варіант відкриття пасажирського сполучення з ОРДЛО.

«У 2014-2015 рр. була ідея зробити залізничний КПВВ, і зʼєднати Попасну, наприклад, зі Стахановим по залізниці. Але потім цю тему закрили. Але до 2016 ходили вантажні вагони. Тому логістично та організаційно це можна зробити», — запевняє Роман Власенко.

Пасажири потягу Київ — Лисичанськ, Луганська область, 11 липня 2020 року
Фото:

Іван Бухтіяров/hromadske

Інтерсіті, поїзд до Одеси та інші плани

Але є значно дорожчий та триваліший проєкт — будівництво нової залізничної гілки, довжиною близько 57 км. Вона зʼєднуватиме станції Рубіжне та Старобільськ. Завдяки цьому ізольована зараз гілка (один її кінець заходить до Росії, а інший на окуповану територію) сполучатиметься з загальноукраїнською мережею. Сергій Гайдай сказав, що орієнтовна вартість будівництва — 100 млн євро.

«Будівництвом залізниці ми, по-перше, врятуємо наші автодороги. А по-друге, наші фермери зароблятимуть більше грошей. Тому що логістика не буде зжирати у них частину прибутку — возити залізницею дешевше», — розповідає Гайдай.

Ще одне питання — поїзд до Одеси. Луганська область є єдиним регіоном, який у літній період не має залізничного сполучення з приморськими регіонами. «Я хочу зрозуміти, наскільки це доцільно. Цього року, мабуть, так, бо інші країни закриті, карантин. А наступного?», — говорить Гайдай.

Продовження поїзду до Попасної, за його словами, теж може бути невигідним для «Укрзалізниці», але має інші цілі — показати мешканцям окупованих територій, що в Україні реалізуються такі проєкти.

«Є ще питання електрифікації (залізниця на Луганщині не електрифікована, — ред.). Ми ж сподіваємось, що до нас буде ходити Інтерсіті! Міністр інфраструктури Владислав Криклій та віцепремʼєр Олексій Резніков це підтримують. Тому я думаю, що найближчим часом ми почнемо про це говорити як про реалізацію робочого проєкту», — каже Гайдай.

Потяг Київ — Лисичанськ прибув на станцію Попасна, Луганська область, 11 липня 2020 року
Фото:

Іван Бухтіяров/hromadske

***

Сергій Гайдай розповідав про плани та проєкти. Але поки реальність наступна: у приміщенні залізничного вокзалу станції розміщена історична довідка. Вона стверджує, що станція запрацювала 1 жовтня 1878-го. Через неї тоді курсували потяги за маршрутами Дебальцеве — Луганськ, Дебальцеве — Попасна та Дебальцеве — Краматорськ.

Закінчується довідка застарілою інформацією про те, що через станцію ходять до семи пар поїздів далекого сполучення та 14 пар приміських поїздів. 

«Без пересадки звідси можна поїхати до Києва, Москви, Донецька, Луганська, Полтави, Харкова», — запевняє стенд.

Насправді ж, зараз з Попасної ходять дві пари приміських поїздів (ще кілька не запускають через карантин) і один пасажирський потяг. І цим потягом справді можна доїхати до Києва, Полтави та Харкова. А це вже на три міста більше, ніж було протягом останніх 6 років.

На перший зворотній рейс з Попасної до Києва за кілька годин до відправлення продали 18 квитків. Але начальник поїзда Микола Шаповал переконаний, що маршрут користуватиметься попитом, адже до Лисичанська цей поїзд їде завжди заповненим.

«Вчора, наприклад, додали 13-й плацкартний вагон. А коли ми після карантину починали їздити, то було лише 10 вагонів», — підтверджує провідниця Лідія Шевельова.

Незалежні завдяки вам

Ми працюємо незалежно від політиків та олігархів. Наша журналістика існує завдяки вам. Ви можете підтримати нас, а ми зможемо продовжити розповідати, що насправді відбувається.

Поділитись: