«Не можна підганяти слідчих» — адвокат потерпілих на Майдані

Президент України вимагає від правоохоронних органів прозвітувати про розслідування злочинів скоєних на Майдані під час Революції Гідності. На якому етапі слідство та чи не є це звітом заради звіту в студії Громадського розповів один із адвокатів родин героїв «Небесної сотні», голова колегії Адвокатської дорадчої групи Павло Дикань.

Очільник управління спеціальних розслідувань Генпрокуратури Сергій Горбатюк кожного дня на брифінгу доповідає про результати розслідування злочинів на Майдані. Звітує тому що назбирали інформації чи тому що треба вийти, бо питання є і на них треба відповідати? Чи чуєте ви щось нове на цих звітах?

Це зведена інформація і суспільству потрібно частіше доповідати про виконану роботу, але очевидно, що зараз приводом послужила лише друга річниця Євромайдану. Президент наказав звітувати. На жаль, президент вимагає не скільки звіту, а передачі справ до суду, що очевидно виходить за межі його компетенції і очевидно що цього неможна робити. Це не може робити ні президент, ні генеральний прокурор України. Рішення про передачу справи до суду має ухвалювати виключно слідчий, на підставі достатності доказів , які він зібрав і належним чином оформив.

У нас така «планова економіка» - минає п’ятирічка і давайте передавати до суду бо треба показувати якісь результати.

Потрібно розуміти, що у слідчого і так є строки, не залежно від того чи накаже йому президент чи хтось інший чи ні. Якщо будь якій особі винесена підозра, протягом календарного року він має закінчити слідство. Винесли у лютому – не пізніше лютого наступного року справа має бути у суді. Тому, навіщо його підганяти? Він сам розуміє що йому робити. А вимагати зараз… У нас уже є невдалий приклад, коли справу екс-беркутівців Аброськіна і Зінченка передали до суду не тоді, коли закінчувався строк їх затримання, а у лютому до річниці розстрілів на Майдані. І передали у неналежному стані, з неналежно зібраними доказами. І зараз ми з цим воюємо у суді. Це проблема, а хотілося, щоб керівництво держави і прокуратури не створювало проблеми, а допомагало їх вирішувати.

Можливо причина у тому, що суспільство чекає результатів, а для суспільства результат це справа в суді чи винуватці за ґратами. Пройшло вже два роки від початку Майдану, чи не достатньо часу завершити цю роботу?

Пройшло достатньо мало часу, зважаючи на те, що протягом першого року цьому взагалі не приділяли уваги. Слідство було фактично розпорошено по різним органам і лише після створення спеціального управління воно консолідувалося. Але в цьому управлінні над насильницькими злочинами працює всього два десятки осіб при неймовірному обсязі роботи. В Україні ніколи не було справ такої складності і зараз вимагати: «давайте скоріше зробимо» - неправильно. Дайте людям працювати, допоможіть їм. Надайте їм хоча б елементарну технічну підтримку. У них немає загального сервера де вони б мали структурувати ці данні. Про що ми говоримо?

Зате ми вимагаємо негайно передавати справи до суду. І що буде в суді? Виправдувальний вирок? Чи це задовольнить суспільство ? Я думаю що ні.

Тоді можливо суспільству варто пояснювати, що це не затягування, а це кропітка робота?

Це дуже кропітка робота. В Україні таких справ не було, але світ стикався з такими і навіть простішими, які розслідувалися довше. Навесні цього року була інформація що у Польщі нарешті винесли вирок поліцейським, які побили мирну демонстрацію у 1991 році. Знадобилося 24 роки аби провести розслідування, при тому, що у Польщі реформована, правоохоронна система, зовсім іншого рівня прокуратура і дійсно незалежні суди. У нас всього оцього немає, але є протидія з боку суду, у нас підозрюваних випускають з під варти у той момент, коли справа передається до суду і справа фактично розвалюється на підставі цього. У нас слідчі судді неймовірно затягують надання слідству необхідних дозволів . Є приклади, коли справу судді Гаркавої, стосовно заборони мітингів у місті Києві від 10 грудня 2013 року слідство не могло отримати з Печерського суду приблизно пів року.

Чому?

А тому, що один суддя захворів, другий взяв самовідвід, третій переніс, потім знову захворів, четвертий повернув справу тому, що щось йому там не сподобалось з формальних причин і так ділі… Це не виключає того, що слідство допускає помилки, але півроку – не нормальний строк. Проблему вирішили лише коли передали підслідність в інший підрозділ в іншому регіоні України і там суд нарешті виніс рішення і вдалося отримати матеріали цієї справи. А це ключова справа. На підставі цього рішення фактично відбулася спроба розгону Майдану 11 грудня 2013 року і всі подальші дії, включаючи вбивства.

Якщо слідство триває, слідчі роблять свою роботу і якщо це буде зроблено грамотно, чи дочекаємося ми цих обвинувальних вироків?

Зараз у нас немає кращого слідства ніж те, що займається цими справами. Я можу це абсолютно впевнено заявити. Єдине, що можна було б покращити, це створити законодавчі підстави для того аби посилити це слідство спеціалістами з інших країн, які мають досвід у розслідуванні таких справ. Залучити міжнародних слідчих, експертів. На сьогоднішній день це заборонено.

У справах проходять підозрюваними конкретні люди? Чи не зав’язується все це на Януковичу і Захарченку, яких немає в країні. Чи не закінчиться це констатацією того факту, що все організував Віктор Янукович але ми його не можемо знайти?

Якраз для того, щоб дійсно звинуватити Віктора Януковича повинні пройти процеси по усіх рівнях виконавців. Потрібно встановити зв'язок від рядових виконавців до вищого керівництва. І я маю сумніви, що будуть докази якогось письмового наказу Януковича.

Проте, вже є випадки притягнення до відповідальності суддів. Зараз по славнозвісній судді Царевич іде ознайомлення і справа нарешті буде передаватися до суду. Є і виконавці, але з певного рівня вони всі втекли. Із заступників міністра МВС залишився в країні тільки Сергій Лєкарь, а все вище керівництво втекло і знаходиться, як прокуратура каже, невідомо де. Хоча ми знаємо, що фактично всі вони в Росії, просто не знаємо конкретного місці. І для того, щоб притягнути їх до відповідальності чи через Міжнародний кримінальний суд (МКС) чи національний механізм слідства, потрібно щоб пройшли преюдиціальні процеси і була встановлена загальна картина злочинів, яка сама собою доведе, що та кількість злочинів, пов’язаних між собою через працівників державної та правоохоронної служби не могла бути здійснена без прямого впливу, вказівки або плану з боку вищого керівництва держави.

Сергій Горбатюк це той слідчий який може довести справу до кінця якщо йому не будуть заважати?

Очевидно, що ресурс який є у розпорядженні управління спеціальних розслідувань явно недостатній ні з людської точки зору, ні з технічно, ні з фінансової. Тому не вказівками, а підтримкою мало б займатися керівництво держави проявляючи свою політичну волю до розслідування.

Низка українських ЗМІ роз тиражувала те, що МКС не знайшов доказів злочинів проти людяності на Майдані, а ви спростовували, що нібито не так трактували? Але тим не менше ви наголошуєте що генеральна прокуратура мало працює над тим, аби передавати докази до міжнародного суду.

У цьому питанні дуже важливою і великою є роль генеральної прокуратури України. На етапі попереднього вивчення матеріалів, МКС орієнтуються лише на матеріали , які їм надають зі сторони України, вони не можуть самі проводити розслідування.

Генеральна прокуратура не передає матеріали справи?

Вони передали, але лише матеріали за 2014 рік. І це не зона відповідальності слідчого Горбатюка, це зона відповідальності міжнародного управління ГПУ і того із заступників генерального прокурора який відповідає за міжнародне співробітництво, у тому числі за співробітництво із МКС. Той документ, за який вчепилися ЗМІ називався «Звіт про діяльність офісу попереднього розслідування Міжнародного кримінального суду у 2015 році» і там йдеться про усі країни, справи яких знаходяться на стадії попереднього розслідування. Насправді, це не критично тому що по-перше не там багато часу пройшло, а по-друге лише восени цього року було приєднано до випадку України події на сході і це значить що все буде розглядатися комплексно. Не буде окремо розглядатися схід і окремо Майдан – це єдиний випадок і тому і є час для того аби додати докази які були вказані в цьому звіті. Міжнародний кримінальний суд вказав: у ваших документах немає доказів системності або масштабності, або і того і іншого, тому що це якраз і є ознака злочину проти людяності. Перевищення влади з боку державних органів стосовно цивільного населення зазвичай наважаче доводити, а у нас уже все це є. Нам залишилось довести системність чи масштабність.