NYT: Китай виробляє половину всіх електрокарів у світі та контролює виготовлення акумуляторів до них

Чоловік розглядає електричний седан P7i від китайського автовиробника Xpeng у виставковому залі в Пекіні, 13 квітня 2023 року
Чоловік розглядає електричний седан P7i від китайського автовиробника Xpeng у виставковому залі в Пекіні, 13 квітня 2023 рокуAP Photo / Ng Han Guan

На китайські автомобільні заводи припадає 54% світового виробництва електромобілів. Окрім того, країна стала найбільшим виробником акумуляторів для таких авто.

Про це пише The New York Times.

Видання зазначає, що попри мільярдні інвестиції західних країн, Китай усе одно випереджає їх у виробництві електрокарів: він видобуває рідкісні мінерали, навчає інженерів і будує величезні заводи — решті світу можуть знадобитися десятиліття, щоб наздогнати китайців.

За оцінками консалтингової групи Benchmark Minerals, до 2030 року Китай вироблятиме вдвічі більше акумуляторів, ніж усі інші країни разом узяті.

Наразі Китай контролює 41% світового видобутку кобальту, зокрема в Конго, та 28% літію — ці метали потрібні для виготовлення найпоширенішого типу акумуляторів для електрокарів.

Також Китай не має проблем із постачанням нікелю, марганцю та графіту.

Західні країни також володіють шахтами за кордоном і намагаються наздогнати Китай, але вони більш неохоче вкладають гроші в країни з нестабільними урядами або поганою трудовою практикою. Крім того, вони повільно нарощують власне виробництво, додає NYT.

Новій західній шахті може знадобитися понад 20 років, аби вийти на повну продуктивність. Попри те, що Сполучені Штати інвестують кошти, щоб отримати значні запаси літію, ці зусилля наштовхуються на низку місцевих та екологічних проблем.

Тому світ у переробці корисних копалин покладається на Китай. Так, за даними NYT, у Китаї очищається:

  • 95% марганцю;
  • 73% кобальту;
  • 70% графіту;
  • 67% літію;
  • 63% нікелю.

Процес переробки потребує великої кількості енергії. Китайський уряд забезпечив вітчизняні компанії дешевою землею й енергією. Це дозволило їм збільшити переробку корисних копалин і водночас зменшити витрати.

Також переробка часто спричиняє забруднення, а китайські заводи виграють від менш суворих екологічних норм. Так, шліфування графіту спричиняє забруднення повітря. При переробці нікелю утворюються токсичні відходи, які необхідно утилізувати у спеціальних контейнерах в океані або під землею. Експерти кажуть, що використання більш екологічних методів переробки мінералів для акумуляторів підвищує витрати.

За словами Гайнера Геймеса, професора Аахенського університету RWTH у Німеччині, Китай може будувати заводи з виробництва акумуляторів майже вдвічі дешевше, ніж країни Північної Америки чи Європи. Основні причини: витрати на робочу силу нижчі, а в Китаї більше виробників обладнання.

Як пояснює видання, найважливішим компонентом акумулятора є катод. До останнього часу найпоширеніший катод, також відомий як NMC, складався з комбінації нікелю, кобальту та марганцю. Ця формула дозволяє акумулятору накопичувати багато електроенергії в невеликому просторі, забезпечуючи електромобілю більший запас ходу.

Китай інвестував у дешевшу альтернативу, яка зараз зайняла половину ринку катодів. Ці катоди, відомі як LFP, використовують широко доступні залізо та фосфат замість нікелю, марганцю та кобальту.

Експерти зазначають, що для будь-якої іншої країни майже неможливо стати самостійною в ланцюжку постачання акумуляторів, незалежно від того, чи має вона дешевшу робочу силу, чи знаходить інших глобальних партнерів. Компанії в будь-якій точці світу прагнуть створити партнерські відносини з китайськими виробниками, щоб увійти в галузь або розширити її.