ENRU

«Правильні» й «неправильні» автобуси до окупованої території

0187c98dc62b326b8
Люди в черзі на КПВВ «Майорськ» у Донецькій області, 27 грудня 2017 року Фото: Володимир Гонтар/УНІАН
Дорогою з Бахмута до КПВВ «Майорськ» в Донецькій області автобуси щодня перевозять кілька тисяч людей на непідконтрольну територію й назад. Вартість проїзду в один бік — 25 гривень, утім, квитків пасажирам ніхто не дає. Водії маршруток та автобусів, тримаючи в руках стоси грошей, відповідають пасажирам — квитків немає.

Тепер тут нові правила: деякі водії можуть заїхати безкоштовно на обладнану стоянку для висадки пасажирів за 150 метрів від самого пункту пропуску, інші мають право довезти пасажирів лише до початку пішохідної зони, майже за два кілометри від КПВВ.

Минулого тижня поліція влаштувала перевірку тих водіїв, які не мають права під'їжджати до пункту пропуску. Чому для перевізників поблизу Майорська створені різні умови — розбиралося Громадське.

Що сталося біля «Майорська»

22 лютого на блокпосту між містом Бахмут та контрольно-пропускним пунктом в'їзду-виїзду «Майорськ» поліція перекрила дорогу й припинила пропускати автомобілі. На трасі утворилися кілометрові затори. Людям пропонували повертатися до Бахмута й звідти автобусом діставатися до Майорська.

Заборонили під'їжджати до самого пункту пропуску й водіям на власному транспорті — їм довелося залишати машини за півтора кілометри і йти пішки, або сідати в «правильний» автобус.

У поліції повідомили: це операція з «виявлення незаконних перевізників», а розпочали її нібито після звернень громадян.

Машини в чергу до КПВВ пропускають, вимагаючи гроші від водіїв за перетин лінії розмежування, пояснюють у поліції Донецької області з посиланням на управління по запобіганню та виявленню корупції обласної військово-цивільної адміністрації.

«Невідомі особи пропускають транспортні засоби в цій черзі за гроші. Вимагають кошти від водіїв, що пересікають лінію розмежування. Є групи перевізників, які організували нелегальну схему автоперевезень», — заявляє Максим Замашнюк з управління взаємодії з правоохоронними органами, запобігання та виявлення корупції Донецької військово-цивільної адміністрації.

Перевірка автомобілів 22 лютого засвідчила, що 13 перевізників порушували правила перевезення пасажирів, — відзвітували в поліції Донеччини.

Громадське звернулося за додатковою інформацією щодо ситуації біля «Майорська» до Нацполіції Донецької області, але на час публікації матеріалу відповіді не отримало.

Люди на на КПВВ «Майорськ» у Донецькій області, 16 грудня 2017 року Фото: Віталій Сало/УНІАН

Що кажуть перевізники

Справді, проїхати безпосередньо до пункту пропуску «Майорськ» можуть лише великі автобуси, які мають неформальні дозволи від поліції та прикордонників, розповів Громадському Леонід. Він займається перевезеннями з Бахмута до КПВВ.

Він такого дозволу не має, а отже 22 лютого йому, як і десяткам інших водіїв, довелося висаджувати пасажирів майже за 2 кілометри від пункту пропуску.   

Підприємець Вадим має невеличке кафе на зупинці дорогою до Майорська. Він розповів Громадському, що 21 лютого відділ боротьби з корупцією Нацполіції області та чиновники з військово-цивільної адміністрації, проводячи начебто секретну операцію, почали перевірку водіїв, а біля кафе розсипали сміття, щоб завадити проїзду.

Що кажуть у донецькій військово-цивільній адміністрації

Голова військово-цивільної адміністрації селища Зайцеве Володимир Весьолкін убачає корупційну схему, в якій зацікавлене керівництво Донецької військово цивільної адміністрації.

22 лютого під час блокування дороги прикордонники мали списки, де зазначалося, кого пропускати, а кого ні, — розповів Громадському Весьолкін. За його словами, списки вони отримали безпосередньо від обласної адміністрації.

«На мої прямі питання «навіщо знущатися над громадянами», отримую відповідь — «нехай їздять автобусом». Схоже на лобіювання інтересів великих приватних перевізників», — уважає Весьолкін.

Відповідальними ж за ситуацію називає чиновників обласної Донецької ВЦО, а саме підлеглих заступника голови Віктора Ремського. За словами Весьолкіна, саме вони «давали вказівки» поліції під час блокування дороги з Бахмута до КПВВ «Майорськ».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Спецпроект «Сіра Зона»: Без доступу до власного дому

Сам Віктор Ремський звинувачення Весьолкіна відкидає і каже, що голова адміністрації Зайцевого робить гучні заяви через перевірку його дільності на посаді. Ремський прогнозує, що в ході цієї перевірки Весьолкіна звільнять «як неефективного керівника».

КПВВ «Майорськ» у Донецькій області, 25 листопада 2016 року Фото: В'ячеслав Ратинський/УНІАН

Нині, за словами перевізників, з якими спілкувалося Громадське, перевірки припинилися. Але побоюються, що поліція з адміністрацією знову нагрянуть.

Хто ж здійснює перевезення і через який конкурс — ніхто з чиновників сказати не може. У Бахмутській райдержадміністрації стверджують, що це відповідальність обласної влади.

«У зв'язку з тим, що Бахмут є містом обласного підпорядкування, організація пасажирських перевезень за маршрутом Бахмут — КПВВ «Майорськ» також належить Донецькій обласній адміністрації», — ідеться у відповіді місцевої адміністрації.

Натомість у Донецкій військово-цивільній адміністрації твердять: Майорськ не є населеним пунктом обласного підпорядкування і пасажирські перевезення в місті обладміністрація не організовує.

25 лютого КПВВ «Майорськ» перетнуло 6500 людей. Такі дані наводить Державна прикордонна служба України. Якщо припустити, що хоча б половина з них приїздить у Бахмут з окупованої території або повертається туди з Бахмута, то перевізники щодня отримують близько 75 тисяч гривень прибутку, на місяць — це понад 2 мільйони гривень.

Якщо ж невідомо, хто укладає договори з перевізниками, виникає питання: чи сплачуються податки із цих прибутків? Незрозуміло також, які дозволи мають перевізники, що доїжджають до КПВВ, і чому їх не отримали інші, які тепер змушені висаджувати пасажирів за 1,5 кілометри до пункту пропуску.