Прощавай, двійко! Чи варто школі відмовлятися від оцінок

Першокласники у своєму класі після святкування Дня знань, в одній із шкіл, в Києві, 1 вересня 2021 р.
Першокласники у своєму класі після святкування Дня знань, в одній із шкіл, в Києві, 1 вересня 2021 р.УНІАН / Віктор Ковальчук

Учитель більше не казатиме «Сідай, двійка!» або «Молодець, відмінно!» — нова ініціатива МОН скасувала звичні бали для учнів початкової школи. Натомість з'явилися вербальні оцінки — усні або письмові коментарі педагога щодо поточного навчання, та рівневі — від початкового до високого — наприкінці року. 

Як оцінки-бали виховують дітей-заробітчан і чому ініціатива їх прибрати важлива не тільки для початкової школи, розмірковує у своїй колонці Інна Большакова, експертка громадської спілки «Освіторія», методистка НВК «Новопечерська школа», авторка підручників НУШ, дитяча психологиня.

Що не так із балами 

Реальна історія, розказана мамою хлопчика у фейсбук-спільноті «Батьки SOS». На дистанційці учень вишивав удома серветку. Сфотографував і надіслав учительці. Вона відповіла лаконічно: «5».

Двійки, трійки, дванадцятки зручні для дорослих. Вчитель швидко поставив, батьки переглянули — як сигнал світлофора, що повідомляє, коли треба бути пильним.

Та коли школяр спитав: «Чому?», вчителька порадила самостійно відшукати помилки. Таким часто хибує бальна система оцінювання: діти можуть не бачити своїх помилок — скільки б не розглядали ту серветку. Їм просто бракує досвіду. Якби вчителька надала зворотний зв’язок: що не так і як це виправити, можливо, у дитини і виникло б бажання поліпшити роботу.

Оцінки-бали — слабкі в інформативності. З ними діти привчаються не помічати сильних сторін своєї роботи та цінувати себе за них, а також мало звертають уваги на помилки й не виправляють їх. Через оцінку-бал робота припиняється там, де тільки мала б початися.

Науковці досліджували, як діти сприймають бальну і вербальну оцінки. Навіть коли вчитель коментує поставлений бал, діти здебільшого на це не зважають — реагують на швидкий сигнал-оцінку. Не вчаться досягати ліпшого результату, проявляти наполегливість. Здебільшого після оцінки (якою б вона не була) не повертаються знову до роботи. Бо якщо оцінка влаштовує, навіщо робити щось далі? А якщо ні, то сенс витрачати час: все одно погано і ліпше не стане. Про оцінку-бал часто говорять як про мотиватор, але вона може так само сильно демотивувати.

Якщо бал — швидкий сигнал, то вербальне оцінювання — це триваліший процес зіставлення наявних і бажаних результатів. Власне, він дає зворотний зв’язок, якого так забракло хлопчикові, що дістав п’ятірку (за дванадцятибальною шкалою) за вишивку.

Оцінки передаються не лише балами. У світі використовуються різні системи: числові (п'ятибальні, десятибальні, дванадцятибальні), буквені, словесні. Насправді байдуже, якою позначкою — числом, буквою, сонечком, лайком — позначити результат навчання. Ці системи є однаковими, рівневими, просто швидкий сигнал подається по-різному.

Від використання будь-яких позначок результат однаковий: дітей розподілять на успішних і не дуже. Для когось це стане радістю, а для когось — поразкою.

Першокласники у своєму класі після святкування Дня знань в одній зі шкіл Києва, 1 вересня 2021 рокуУНІАН / Віктор Ковальчук

Діти-заробітчани, або Як дорослі привчають вчитися заради оцінок 

Частий аргумент із уст дорослих: мовляв, дорослі отримують зарплату, а діти в школі — оцінки. А тепер що?

Таке порівняння оголює серйозну проблему зовнішньої і внутрішньої мотивації дорослих до роботи, а дітей до навчання. Ми живемо у світі зовнішніх стимулів. Можемо ненавидіти свою роботу, але виконуємо її заради зарплати. Тож нехай і діти привчаються, що навчання — це передусім не пізнання нового і радість відкриттів, а важка праця заради заробітку: оцінок. Під тиском зовнішніх стимулів діти уподібнюються до дорослих і так само починають ненавидіти процес.

А правда в тому, що дитину, яка переступає поріг школи, не турбують оцінки! Їй цікаво пізнавати нове, і бали тут не мають значення. Важливо плекати внутрішню мотивацію — зокрема через середовище, в якому діти можуть розвиватися.

Ми заспокоюємо себе: дітям це подобається. Разом із лайком у соцмережі, похвалою, наклейкою з сонечком на уроці, 12 балами за контрольну сплескує дофамін. Він дає короткочасне задоволення, але не щастя від того, що робиш. Ба навпаки: ще більше цікавить приз, результат. Та не процес.

Будь-який зовнішній стимул: і батіг (покарання), і пряник (заохочення) є двома боками однієї медалі — прояву влади і контролю. Зовнішні стимули кепські тим, що вбивають внутрішні. Для дорослих це швидкий шлях відкоригувати поведінку дітей, але він згубний у довгій перспективі. Навчаючись заради оцінок, діти не мають інтересу до пізнання — і це велика проблема сучасної школи. Оцінка — ідол шкільного навчання, надто якщо згадати, що для вступу у виш потрібен середній бал свідоцтва.

І вчителі, і батьки по-різному ставляться до скасування балів у початковій школі НУШ. Хтось помічає позитив від того, що дітям пропонують зворотний зв’язок і дитина вчиться орієнтуватися на покращення результату і на те, що цінністю є знання і набуті уміння. А комусь бракує балів, щоб швидко перевірити досягнення дітей та вчасно реагувати. Статистики про ставлення до оцінювання без балів наразі немає, є результати дослідження пілоту НУШ. І вони позитивні.

А як по-іншому? Клас конкуренції чи клас співпраці

Можна оцінювати учнів, звіряючи їхні результати з очікуваними результатами програми. Можна відзначати навчальний прогрес: «Вчора ще не знав, як розв’язати задачу, а сьогодні зумів». Можна — свідомо чи ні — порівнювати з іншими учнями в класі.

Поширена думка, що шкільна конкуренція у вигляді розподілу дітей за балами мотивує, є неоднозначною. Дослідження, представлені у книзі освітнього експерта Альфі Кона «Покарання нагородою», переконують: така система негативно впливає на стосунки між учнями і, відповідно, на безпеку та комфорт середовища.

Напруження підтримується, тривожність учнів зростає, а продуктивність усього класу зменшується. Тож клас співпраці завжди кращий, ніж клас конкуренції. Звісно, конкурентне середовище задовольняє наш соціальний інстинкт та, наприклад, потребу у визнанні. Але бали виглядають штучними — якщо порівняти їх зі, скажімо, розгорнутим коментарем-відгуком на роботу, з можливістю для учня виступити зі своїм проєктом перед класом.

Ми створюємо у наших класах касти відмінників, трієчників і двієчників, хоч декларуємо цінність співпраці і боремося з булінгом. Навіть при забороні повідомляти оцінки у школі назагал влаштовуємо свята відмінників та прикрашаємо стіни портретами найкращих учнів. Таке рейтингування шкідливе не тільки для дітей, що мають низький рівень академічної успішності. (Хоча й вони могли б претендувати на першість, якби оцінювали інші сильні сторони: наприклад, високий рівень емоційного інтелекту, що дозволяє встановлювати тісні дружні стосунки, чи висловлення непересічних ідей, що здебільшого не оцінюється як досягнення, хоч і має суттєву цінність у дорослому житті). Для сильних учнів теж є шкода. Вони стають більш заангажовані балами, не вчаться ризикувати, не отримують досвіду поразки, яким потрібно «перехворіти» і зробити висновки.

Натомість вербальна оцінка дозволяє відстежити індивідуальні результати. І вчить жити, виявляючи людяність, цінувати інших не лише за академічні досягнення.

Школярі в класі після святкування Дня знань в одній зі шкіл Києва, 1 вересня 2021 рокуУНІАН / Віктор Ковальчук

Ризики переходу на нове оцінювання

Звісно, тут не без побоювань. Насамперед це збільшення навантаження на вчителів, оскільки для вербальної оцінки потрібно більше часу, та й педагоги можуть бути просто неготовими до новації. До того ж це може бути складно через велику кількість дітей у класах. Так створюється імітація оцінювання — складно написати докладний аналіз роботи для 36 учнів за 2-3 години. Окремо потрібно інформувати батьків про нове оцінювання і роз’яснювати його суть. Словом, для дорослих багато незвичного. Але наші діти варті того, щоб вчитися заради пізнання у класі співробітництва і без ярликів неуспішності.

Замість ажіотажу щодо оцінювання потрібні дискусії, як оновити підходи до нього. Варто повністю переглянути систему оцінювання у середній та старшій школах. Половинчасті заходи шкутильгатимуть. Але навіть теперішнє звільнення дітей молодшого шкільного віку від балів — великий крок уперед.

Нова система оцінювання — це нова філософія освіти, де цінністю передовсім є дитина. І не сьогоднішня, а завтрашня, тобто доросла людина, яку чекає майбутнє. А там їй знадобляться сформовані в школі навички: вміння виправляти помилки, наполегливість без зовнішніх «милиць», антикрихкість, тобто здатність ставати ліпшою під впливом поразок, допитливість і бажання пізнавати світ. Усе це — а не бали — визначатимуть майбутнє.

Довідка

У НУШ використовуються вербальні і рівневі оцінки. Рівнева оцінка визначає рівень досягнень — початковий, середній, достатній, високий — який пропонується записувати буквами відповідно П, С, Д, В.

Вербальна оцінка в НУШ — це оцінювальне судження: коли вчитель, наприклад, описує, що правильно в роботі учня, які є недоліки/помилки, дає рекомендації щодо покращення результату і висловлює підтримку: «Ти зможеш!» І надалі разом з учнем намагається досягти найкращого індивідуального результату.