ProZorro 2.0. Як зміниться закон про публічні закупівлі?

Офіс ProZorro в Києві, 24 липня 2018 року
Офіс ProZorro в Києві, 24 липня 2018 рокуМусієнко Владислав/POOL/УНІАН

Парламент сьогодні, 10 вересня, у першому читанні підтримав зміни до закону про публічні закупівлі. Автори законопроєкту називають його ProZorro 2.0, оскільки численні зміни покликані закрити ті шпарини, якими зараз користуються і замовники, і учасники закупівель. Що може змінитись у законі — розбиралось hromadske.

Замовники часто відхиляють пропозиції учасників, якщо там є незначні помилки. Новий законопроєкт дає учасникам закупівель 24 години на виправлення неточностей.

В законі запроваджується поняття «аномально низька ціна» — це коли один із учасників дає ціну, яка на 30% і більше нижча за середню пропозицію решти учасників торгів. На етапі розкриття пропозицій відхилення складає 40% плюс. Чому це робиться? Бо зараз учасники дуже часто встановлюють низьку ціну на аукціоні, а потім через додаткові угоди піднімають її. Часто до рівня вищого, аніж пропонували інші учасники.

Що буде зараз? Той учасник, що запропонував аномальну ціну, має впродовж одного робочого дня надати її обґрунтування. Якщо він цього не зробить — його пропозицію замовник може відхилити.

Ще законопроєктом пропонується вивести з тіні допорогові закупівлі — від 50 до 200 тисяч гривень. Дотепер закупівлі на ці суми необов’язково було проводити на конкурсній процедурі, чим і користувалася більшість замовників, аби освоїти бюджетні гроші.

Найкращий приклад — будівництво дороги в Тернопільській області шматками по 40 метрів, кожен з яких коштував 199 тисяч гривень. Тепер всі закупівлі в межах 50-200 тисяч гривень ітимуть через ProZorro по спрощеній процедурі, яка займатиме тиждень.

Зміни до закону мають зупинити «тролів», які зривають закупівлі через процедури оскарження. По-перше, очікується, що ціна за оскарження суттєво зросте. Її має встановити уряд. По-друге, гроші за оскарження повертатимуть тим, хто довів свою правоту.

Змінюється підхід і до критеріїв оцінки. Раніше це була тільки ціна. У разі ухвалення законопроєкту до уваги братимуться умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування та інші. Окремо вводиться поняття вартості життєвого циклу — це скільки коштуватиме не лише об’єкт закупівлі, але й його використання, обслуговування та припинення використання.

Із закупівель планують прибрати колективну відповідальність. Ними з боку замовника займатимуться професійні уповноважені. Вони повинні мати необхідний рівень компетенції і працюватимуть або за трудовим контрактом, або ж це може бути людина зі штату підприємства.

Уповноважені повинні мати необхідний рівень знань в сфері публічних закупівель і підтвердити його, пройшовши безкоштовний тест на сайті прозорих закупівель. Саме уповноважені складають план закупівель, проводять їх, зберігають документацію.

В законопроєкті передбачено перехідний період — до кінця 2021 року закупівлі можуть проводити і тендерні комітети.