Франшиза чи власна мережа: що обрати? — БІЗНЕС-ПЛАН

Watch on YouTube

Купити франшизу тарозпочати свою справу зім’ям відомого бренду таготовою бізнес—моделлювигідніше, ніж розкручувати власну торгову марку. Але іфранчайзинг приховує підводні камені, дотогож для обох сторін. Якпідготувати бізнес домасштабування? Чим ризикує франчайзер, помилившись у партнері? Ічому тільки заостанній рік вУкраїні закрилося понад 700 об’єктів франшизи?

На ринку України працює 461 материнська компанія, яка продає франшизу. «Із них майже 63% — це українські компанії, решта — закордонні компанії, представлені на українському ринку. Та все ж вони працюють на території України по франчайзингу і власне продають субфранчайзинг», — розповідає засновниця «Першої школи франчайзингу» Мирослава Козачук.

Франшиза (або точніше, франчайзинг) — це «оренда» певного бренду або торгової марки, придбання права користуватися всіма її напрацюваннями, технологіями, репутацією для отримання власної вигоди у вигляді прибутку. За це натомісьть потрібно заплатити паушальний внесок — одноразовий платіж та роялті — періодичні відрахування за користування брендом.

Субфранчайзинг — право перепродажу франшизи на певній території

Кількість об’єктів, відкритих за франшизою, становить понад 20 тисяч. До того ж, з 2009-го року активних франчайзингів в Україні удвічі побільшало. Найзатребуваніші сфери — роздрібна торгівля, ресторани, зокрема швидкого харчування, та споживчі послуги.

Ресторани, зокрема швидкого харчування - одна з затребуваних сфер франшизи screenshot з відео Громадське

Розширити свій бізнес за франшизою хотів і один з героїв проекту «Бізнес-план». Володимир Чернявський — власник кафе Monkey Nice cream, де пропонують морозиво, виготовлене за допомогою рідкого азоту. Відкрився підприємець минулої осені — в не сезон. Коли спад попиту на основний продукт кафе був уже помітно відчутний. Але це не завадило Володимиру вже тоді поставити перед собою непросте завдання — продавати на свій бізнес франшизу!

За час роботи чоловік зрозумів, що варто обрати інший шлях.

«Ідея власної мережі з’явилися після того, як я розібрався в нюансах самого способу ведення бізнесу через франшизу. Якщо це твоя мережа — вона більш підконтрольна початковому власникові», — каже Володимир.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Морозиво з характером: як продавати холодний десерт в несезон — БІЗНЕС-ПЛАН

Власник кафе Monkey Nice cream Володимир Чернявський screenshot з відео Громадське

Про плюси та мінуси роботи в мережі та по франшизі не з чуток знає інший герой проекту «Бізнес-план» Вадим Бортник. Ми зустрічались з Вадимом в грудні минулого року. На той момент мережа фаст-фудів Freshline, в яких кожен гість може зібрати свій персональний сендвіч за власним рецептом, нараховувала 53 точки: 26 власних і 27 франчайзингових.

Тоді ж Вадим планував відкрити ще як мінімум заклади. Один — в Харкові і два — в Києві, власний і за франшизою. Вже якихось 4 місяці по тому команді Вадима вдалося перевиконати поставлений план і відкрити цілих 5 фаст-фудів, 3 з яких — у столиці. За проекти з масштабними локаціями, які вимагають ґрунтовного ремонту та закупівлю великої кількості обладнання, Вадим береться сам. Каже, для франчайзі вони занадто капіталомісткі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Персональний сендвіч: як заробити на нестандартному фаст-фуді — БІЗНЕС-ПЛАН

Власник мережі фаст-фудів Freshline Вадим Бортник screenshot з відео Громадське

Планові інвестиції для відкриття сендвіч-бару складають $ 25 000 — $ 40 000

Для подальшого розвитку мережі в команду залучені консультанти з маркетингу та стандартизації ресторанного бізнесу. Вадим не радить підприємцям продавати франшизу, поки немає власної мережі, а разом з нею й ефективної моделі управління бізнесом.

«Вадим, як франчайзер, декілька років розвивав власні об’єкти. Мав дуже багатогранний і різносторонній досвід з різних об’єктів, в різних приміщеннях, з різними людьми. І тому продавати франшизу стало просто», — додає Мирослава Козачук.

А щоб домогтися налагодженого механізму роботи, експерти висувають досить жорсткі вимоги до кандидатів на покупку франшизи.

ВИМОГИ ДО ФРАНЧАЙЗІ:
— досвід в бізнесі
— наявність локації
— власні інвестиції
— гнучкість, здатність працювати в системі

Для подальшого розвитку мережі в команду залучені консультанти з маркетингу та стандартизації ресторанного бізнесу screenshot з відео Громадське

Якщо ж партнер не виконує умов, прописаних у договорі, піддаючи ризику репутацію компанії, тут не залишається місця для компромісів. У мережі фаст-фуду Freshline таких випадків поки не було. А ось багато франчайзі інших українських компаній зазнали фіаско.

«Більшість об’єктів чому закрились?  — Це локація, політична ситуація і неперевірені часом бізнес моделі», — пояснюють експерти.

Крім того, зараз кількість франчайзерів зменшилася на 18%. Для порівняння ще рік тому в країні було 565 материнських компаній, в той час як сьогодні працює 461-а.

А ось компанії експрес-доставки «Ін Тайм» перш, ніж вийти на ринок за класичною франшизою знадобилось понад 10 років. Сьогодні кількість партнерських відділень досягла вже 375. І перший партнер, який відкрився під торговою маркою «Ін тайм», з’явився вже через рік після заснування компанії.

Компанії експрес-доставки «Ін Тайм» перш, ніж вийти на ринок за класичною франшизою знадобилось більше ніж 10 років screenshot з відео Громадське

Інвестиції для відкриття відділення «Ін Тайм» складають $ 5675 — 11350

Основні витрати франчайзі — оренда приміщення і транспорт. Для успішної роботи кожному відділенню потрібно приділяти щонайменше півтори — дві години в день.

Таким чином, франшиза дає ряд переваг не тільки тому, хто її купує, а й тому, хто продає. Якщо, звісно, все робити за правилами.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram