ENRU

Франшиза чи власна мережа: що обрати? — БІЗНЕС-ПЛАН

Купити франшизу та розпочати свою справу з ім’ям відомого бренду та готовою бізнес-моделлю вигідніше, ніж розкручувати власну торгову марку. Але і франчайзинг приховує підводні камені, до того ж для обох сторін. Як підготувати бізнес до масштабування? Чим ризикує франчайзер, помилившись у партнері? І чому тільки за останній рік в Україні закрилося понад 700 об’єктів франшизи?

На ринку України працює 461 материнська компанія, яка продає франшизу. «Із них майже 63% — це українські компанії, решта — закордонні компанії, представлені на українському ринку. Та все ж вони працюють на території України по франчайзингу і власне продають субфранчайзинг», — розповідає засновниця «Першої школи франчайзингу» Мирослава Козачук.

Франшиза (або точніше, франчайзинг) — це «оренда» певного бренду або торгової марки, придбання права користуватися всіма її напрацюваннями, технологіями, репутацією для отримання власної вигоди у вигляді прибутку. За це натомісьть потрібно заплатити паушальний внесок — одноразовий платіж та роялті — періодичні відрахування за користування брендом.

Субфранчайзинг — право перепродажу франшизи на певній території

Кількість об’єктів, відкритих за франшизою, становить понад 20 тисяч. До того ж, з 2009-го року активних франчайзингів в Україні удвічі побільшало. Найзатребуваніші сфери — роздрібна торгівля, ресторани, зокрема швидкого харчування, та споживчі послуги.

Ресторани, зокрема швидкого харчування - одна з затребуваних сфер франшизи screenshot з відео Громадське

Розширити свій бізнес за франшизою хотів і один з героїв проекту «Бізнес-план». Володимир Чернявський — власник кафе Monkey Nice cream, де пропонують морозиво, виготовлене за допомогою рідкого азоту. Відкрився підприємець минулої осені — в не сезон. Коли спад попиту на основний продукт кафе був уже помітно відчутний. Але це не завадило Володимиру вже тоді поставити перед собою непросте завдання — продавати на свій бізнес франшизу!

За час роботи чоловік зрозумів, що варто обрати інший шлях.

«Ідея власної мережі з’явилися після того, як я розібрався в нюансах самого способу ведення бізнесу через франшизу. Якщо це твоя мережа — вона більш підконтрольна початковому власникові», — каже Володимир.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Морозиво з характером: як продавати холодний десерт в несезон — БІЗНЕС-ПЛАН

Власник кафе Monkey Nice cream Володимир Чернявський screenshot з відео Громадське

Про плюси та мінуси роботи в мережі та по франшизі не з чуток знає інший герой проекту «Бізнес-план» Вадим Бортник. Ми зустрічались з Вадимом в грудні минулого року. На той момент мережа фаст-фудів Freshline, в яких кожен гість може зібрати свій персональний сендвіч за власним рецептом, нараховувала 53 точки: 26 власних і 27 франчайзингових.

Тоді ж Вадим планував відкрити ще як мінімум заклади. Один — в Харкові і два — в Києві, власний і за франшизою. Вже якихось 4 місяці по тому команді Вадима вдалося перевиконати поставлений план і відкрити цілих 5 фаст-фудів, 3 з яких — у столиці. За проекти з масштабними локаціями, які вимагають ґрунтовного ремонту та закупівлю великої кількості обладнання, Вадим береться сам. Каже, для франчайзі вони занадто капіталомісткі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Персональний сендвіч: як заробити на нестандартному фаст-фуді — БІЗНЕС-ПЛАН

Власник мережі фаст-фудів Freshline Вадим Бортник screenshot з відео Громадське

Планові інвестиції для відкриття сендвіч-бару складають $ 25 000 — $ 40 000

Для подальшого розвитку мережі в команду залучені консультанти з маркетингу та стандартизації ресторанного бізнесу. Вадим не радить підприємцям продавати франшизу, поки немає власної мережі, а разом з нею й ефективної моделі управління бізнесом.

«Вадим, як франчайзер, декілька років розвивав власні об’єкти. Мав дуже багатогранний і різносторонній досвід з різних об’єктів, в різних приміщеннях, з різними людьми. І тому продавати франшизу стало просто», — додає Мирослава Козачук.

А щоб домогтися налагодженого механізму роботи, експерти висувають досить жорсткі вимоги до кандидатів на покупку франшизи.

ВИМОГИ ДО ФРАНЧАЙЗІ:
— досвід в бізнесі
— наявність локації
— власні інвестиції
— гнучкість, здатність працювати в системі

Для подальшого розвитку мережі в команду залучені консультанти з маркетингу та стандартизації ресторанного бізнесу screenshot з відео Громадське

Якщо ж партнер не виконує умов, прописаних у договорі, піддаючи ризику репутацію компанії, тут не залишається місця для компромісів. У мережі фаст-фуду Freshline таких випадків поки не було. А ось багато франчайзі інших українських компаній зазнали фіаско.

«Більшість об’єктів чому закрились?  — Це локація, політична ситуація і неперевірені часом бізнес моделі», — пояснюють експерти.

Крім того, зараз кількість франчайзерів зменшилася на 18%. Для порівняння ще рік тому в країні було 565 материнських компаній, в той час як сьогодні працює 461-а.

А ось компанії експрес-доставки «Ін Тайм» перш, ніж вийти на ринок за класичною франшизою знадобилось понад 10 років. Сьогодні кількість партнерських відділень досягла вже 375. І перший партнер, який відкрився під торговою маркою «Ін тайм», з’явився вже через рік після заснування компанії.

Компанії експрес-доставки «Ін Тайм» перш, ніж вийти на ринок за класичною франшизою знадобилось більше ніж 10 років screenshot з відео Громадське

Інвестиції для відкриття відділення «Ін Тайм» складають $ 5675 — 11350

Основні витрати франчайзі — оренда приміщення і транспорт. Для успішної роботи кожному відділенню потрібно приділяти щонайменше півтори — дві години в день.

Таким чином, франшиза дає ряд переваг не тільки тому, хто її купує, а й тому, хто продає. Якщо, звісно, все робити за правилами.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram