Розгляд правок уночі 30 депутатами: експерт пояснив, чи був закон про мобілізацію ухвалений із порушеннями

Народні депутати пізно ввечері розглядають правки до законопроєкту про мобілізацію, 10 квітня 2024 року
Народні депутати пізно ввечері розглядають правки до законопроєкту про мобілізацію, 10 квітня 2024 рокуЯрослав Железняк / Telegram

Розгляд правок до законопроєкту про мобілізацію (№10449) не порушував регламент Верховної Ради, попри те, що це відбувалося опівночі з кількома десятками присутніх у сесійній залі парламентарів.

Про це у коментарі hromadske сказав голова українського Центру політичних студій «Доктрина» Ярослав Божко.

Він зазначив, що до цього проєкту закону народні обранці подали тисячі правок, які потрібно було розглядати не пакетом, а кожну окремо, якраз щоб уникнути порушення норм регламенту. Власне, тому парламентарі були змушені так довго розглядати правки.

«По суті всі ці правки так чи інакше відхилялися, бо за них просто не знаходилося голосів у залі. Тому що, як ми бачили, фізично присутніх депутатів у залі було кілька десятків людей. Навіть домалювати більшість тут теоретично ніяк неможливо», — підкреслив політолог.

Зазначимо, що загалом до законопроєкту подали майже 4300 правок. Як писав парламентар Ярослав Железняк, всі вони були відхилені, і на це знадобилося 11 годин. Розгляд правок депутати закінчили вночі. До останнього в залі залишалися 30 парламентарів.

«Якщо засідання Верховної Ради відбувається вночі, то це значить, що це був робочий час депутатів. Відповідно, той факт, що вони хочуть спати, юридично ніяк не зафіксований», — вказує експерт.

Регламент Верховної Ради не передбачає вимог про мінімально необхідну кількість присутніх у сесійній залі — там ідеться лише про потребу 226 зареєстрованих парламентарів.

«Коли депутат зареєструвався в залі, вставив картку і навіть якщо він пішов їсти, вважається, що він присутній. Тобто рахується кількість зареєстрованих на початку засідання. А люди потім могли цілком собі піти. Так часто траплялося, просто не завжди у таких великих кількостях [депутатів]», — вказує Божко.

На питання, чи можуть у майбутньому скасувати закон про мобілізацію через імовірні порушення під час розгляду, політолог каже, що ні. Водночас він допускає, що остаточне набрання чинності закону може загальмувати Конституційний суд, якщо його подадуть до нього на розгляд, і в самому його змісті виявлять порушення основного закону.