ENRU

Конгрес проти Facebook: що розповів Цукерберг американським законодавцям

A3650813e13a942c9
Генеральний директор Facebook Марк Цукерберг дав свідчення на слуханнях сенатського комітету під час розгляду ним питання медіа конфіденційності та зловживання даними у соціальних мережах, Вашингтон, округ Колумбія, США, 10 квітня 2018 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW
Платна версія Facebook, політична цензура, регулювання інтернету та межі приватності. Про це Марк Цукерберг два дні свідчив у конгресі США, відповідаючи на питання конгресменів. Слухання прикували увагу всього світу — виступ президента Facebook став топ-подією, яка опинилася на перших шпальтах усіх західних медіа.

Слухання в конгресі були доволі напруженими. Цукерберг витримав тиск, утім, попри впевнений виступ, не дав чітких пояснень щодо найгостріших запитань, що стосувалися передусім безпеки даних. Не зміг або не захотів.

Громадське уважно стежило за виступами Цукерберга і пояснює, що необхідно знати за підсумками дводенних слухань.

Незламний Марк

Марка Цукерберга раніше вже запрошували виступити перед американським конгресом, проте голові Facebook завжди вдавалося уникнути цього. Попередні слухання щодо втручання Росії у вибори президента США відвідував віце-президент компанії. Тож візит Цукерберга власною персоною став справді великою подією.

Текст свідчення опублікували ще напередодні слухань. Отже, найбільше цікавило, про що запитуватимуть Цукерберга, і як він на це реагуватиме. Повідомлялося, що президент компанії ретельно і довго готувався до виступу, і навіть найняв спеціальних тренерів.

На слуханнях він поводився стримано, намагаючись ухилятися від прямих відповідей, та вживаючи загальні фрази на кшталт «я не можу бути впевненим», «наша команда дослідить цю проблему», «це складне питання, на яке не можна відповісти однозначно» тощо.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Це була моя помилка»: свідчення Цукерберга перед конгресом США

Генеральний директор Facebook Марк Цукерберг дав свідчення на слуханнях сенатського комітету під час розгляду ним питання медіа конфіденційності та зловживання даними у соціальних мережах, Вашингтон, округ Колумбія, США, 10 квітня 2018 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

 

Також постійно згадував, що заснував компанію ще студентом у гуртожитку, апелюючи до ідеалістичних цінностей. Згадав також, що і його особисті дані — як і мільйонів інших користувачів — теж потрапили до рук зловмисників.

Протягом перерви на слуханнях журналісти змогли підглянути в нотатки Цукерберга, які він робив перед виступом. Зокрема, президент Facebook готувався до можливого питання про його відставку. На це він збирався відповісти, що перед компанією не вперше постають виклики, але йому завжди вдавалося успішно їх подолати. І планує це зробити й цього разу.

Ринок на виступ Цукерберга відреагував позитивно. Акції компанії, які зазнали стрімкого падіння після скандалу із Cambridge Analytica, після слухань у Конгресі помітно виросли. За минулий тиждень капітал Facebook знизився на майже 100 мільярдів доларів США. Опісля двох останніх днів виріс на 26 мільярдів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Новий витік даних із Facebook: що треба знати про скандал із Cambridge Analytica

Члени сенатського комітету слухають свідчення очільника Facebook Марка Цукерберга під час розгляду питання медіа конфіденційності та зловживання даними у соціальних мережах, Вашингтон, округ Колумбія, США, 10 квітня 2018 року. На фото — сенатор-республіканець, член комітету Джон Тьюн (в центрі) та сенатор-республіканець, член комітету Чак Грасслі (праворуч) Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

Демократи проти республіканців

Протягом двох днів у питаннях сенаторів і конгресменів можна було помітити закономірність: їх цікавило передовсім те, що цікавило і їхній електорат. Демократи частіше акцентували на використанні Facebook для політичного втручання іноземних країн, а також на таємному зборі особистих даних користувачів. Натомість республіканці критикували Цукерберга через те, що його платформа є політично упередженою й значно частіше блокує або приховує «консервативний» контент, просуваючи водночас ліберальний.

Сенатор-демократ Річард Дарбін поцікавився, чи готовий Цукерберг поділитися особистою інформацією перед Конгресом:

— Ви готові сказати нам, в якому готелі ночували минулої ночі?

— Ні.

— Якщо ви писали комусь цього тижня, чи поділилися б ви з нами іменами цих людей?

— Сенаторе, ні. Я б не робив цього публічно.

— Я думаю, саме про це йдеться. Про ваше право на приватність, межі вашого особистого життя, наскільки багато ви готові пожертвувати в сучасній Америці для того, щоб, цитую, «об'єднувати людей по всьому світу».

Генеральний директор Facebook Марк Цукерберг дав свідчення на слуханнях сенатського комітету під час розгляду ним питання медіа конфіденційності та зловживання даними у соціальних мережах, Вашингтон, округ Колумбія, США, 11 квітня 2018 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

Республіканець і конкурент Трампа на виборах Тед Круз звинуватив Цукерберга в тому, що він займається політичною цензурою (далі скорочено — ред.):

— Пане Цукерберг, чи вважає себе Facebook нейтральним громадським форумом?

— Сенаторе, ми вважаємо себе платформою для всіх ідей.

— Я скажу, що є багато американців, які, на мою думку, глибоко стурбовані тим, що Facebook та інші технологічні компанії є упередженими і займаються політичною цензурою. Було багато випадків ще в травні 2016 року, коли Facebook постійно і навмисно приховував консервативні історії з «популярних новин».

— Я розумію, звідки виникає це занепокоєння, адже Facebook розташований у Силіконовій долині, яка є надзвичайно «лівим» місцем, і я намагаюся викорінити це переконання в компанії, щоб упевнитися, що ми не маємо упереджень у своїй роботі.

Водночас деякі журналісти й слухачі виступу зазначали, що багато сенаторів і конгресменів є недостатньо компетентними, адже не розуміють, як насправді влаштована робота не лише Facebook, а й інтернету загалом. І що, мовляв, вони надто зміщують питання в політичну площину й ставлять запитання, які не мають прямого стосунку до слухань.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Троянський кінь» Кремля: соцмережі визнали, що їх використали для маніпуляцій у США

Генеральний директор Facebook Марк Цукерберг дав свідчення на слуханнях сенатського комітету під час розгляду ним питання медіа конфіденційності та зловживання даними у соціальних мережах, Вашингтон, округ Колумбія, США, 11 квітня 2018 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

Регулювання інтернету

Багатьох конгресменів цікавила регуляція Facebook. Питання ставили в контексті нових правил щодо інтернет-безпеки в Євросоюзі, які мають набути чинності 25 травня. Згідно із ними, ЄС посилює та уніфікує захист персональних даних для всіх осіб у межах спілки.

Цукерберга запитували, чи підтримує він введення схожих правил і для громадян Сполучених Штатів, на що очільник компанії відповідав — «якщо воно правильне, і як загальний принцип — так. Проте важливо звертати увагу на деталі».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Як захистити свій Facebook: три поради від експерта з цифрової безпеки

Отже, — і про це також згадували на слуханнях — існує ймовірність, що скандал з порушенням особистих даних у майбутньому призведе до виникнення двох версій Facebook — платної, захищенішої, і безкоштовної, зі стандартними налаштуваннями. Утім, від прямої відповіді на те, чи завжди соціальна мережа буде безплатною, Марк ухилився. «Завжди буде безплатна версія Facebook», — відповів він.

Генеральний директор Facebook Марк Цукерберг дав свідчення на слуханнях сенатського комітету під час розгляду ним питання медіа конфіденційності та зловживання даними у соціальних мережах, Вашингтон, округ Колумбія, США, 10 квітня 2018 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

Конкретні зміни

Попри це, Цукерберг анонсував і реальні зміни, які компанія незабаром планує впровадити або вже впровадила.

Жорсткішими стануть налаштування приватності — тепер зовнішні застосунки не матимуть доступу до такої кількості особистих даних користувачів, як раніше. Вони зможуть «бачити» лише ім'я людини, світлину профілю й адресу електронної скриньки.

Також заблокований доступ до інформації про друзів користувача. Крім того, легшою і доступнішою стане перевірка особистих налаштувань безпеки.

Facebook пообіцяв зробити стислішими і простішими для розуміння правила користування соціальною мережею, на які погоджуються користувачі під час реєстрації.

Ретельнішими стануть вимоги і для рекламодавців. Тепер перед замовленням реклами вони муситимуть підтверджувати свою особу та місце перебування, і цю інформацію зможе переглянути будь-який користувач Facebook, який побачив рекламу.

Збільшать і штат працівників, що відповідають за безпеку. Нині їх — 15 тисяч, до кінця року планують найняти ще 20 тисяч. Зокрема, збільшать кількість спеціалістів, які володіють місцевими мовами різних країн. Це стало особливо актуальним після того, як з'ясувалося, що Facebook став ефективною платформою для поширення ненависті до народності рохінджа у М'янмі й, по суті, сприяв геноциду. На додачу, до відслідковування небажаних повідомлень, що розпалюють ворожнечу, фейкових новин тощо залучатимуть також і штучний інтелект.