Туреччина розпочала будівництво штучного каналу «Стамбул» в обхід протоки Босфор. Навіщо і чому проєкт критикують?

Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган у суботу, 26 червня, дав старт будівництву нового штучного каналу «Стамбул», який має з’єднати Чорне й Мармурове моря. Анкара стверджує, що це допоможе розвантажити Босфорську протоку, яка з кожним роком буде все більш навантажена. А критики кажуть, що проєкт несе екологічні ризики й невиправдано дорогий.
Про це повідомляє Daily Sabah.
Ідею будівництва каналу турецький президент висунув ще у 2011 році. Він має стати найбільшим інфраструктурним проєктом Туреччини за Ердогана: лише за оцінками уряду, вартість будівництва становитиме від 9,3 до 14,6 мільярда доларів. План із будівництва каналу уряд Туреччини ухвалив у квітні 2021 року.
Канал довжиною 45 кілометрів буде пролягати через західні околиці Стамбула. Він має стати штучним замінником протоки Босфор — природного каналу, який з’єднує Чорне й Мармурове моря і є важливою міжнародною транспортною артерією: так, для Чорноморських держав (зокрема й України) це єдиний спосіб виходу в Середземне море.
Навіщо Туреччині новий канал?
Як заявив Ердоган під час закладання фундаменту першого мосту «Стамбула», у 1931 році Босфором курсували близько трьох тисяч кораблів на рік, тоді як зараз це число становить уже 45 тисяч, а до 2050 року виросте до 78 тисяч. Босфор — одна з найвужчих проток міжнародного судоплавання, і навантаження на неї загрожує Стамбулу.
«Через гострі повороти, сильні течії й міський морський трафік — 500 тисяч пасажирів на день — через Босфор важко переправлятися. Минулого тижня двоє рибалок загинули через зіткнення їхнього човна з вантажним судном у Босфорі. Канал "Стамбул" потрібен для запобігання таким трагедіям і захисту Стамбула від усіх лих», — пояснював міністр транспорту й інфраструктури Туреччини Аділь Караісмаілоглу.

Ердоган запевняє, що будівництво «Стамбула» обійдеться турецькій казні в «нуль лір», а сам канал буде в 13 разів безпечніший, ніж Босфор. Його глибина становитиме в середньому 20,75 метра, ширина — 275 метрів, а через канал зведуть шість мостів. Через «Стамбул» має щодня проходити в середньому 160 суден — це більше, ніж зараз через Босфор (до 125).
Орієнтовно будівництво має завершитися через сім років — тобто до 2028-го.
Хто й чому виступає проти будівництва?
Противники проєкту вказують на екологічні ризики будівництва штучного каналу. По-перше, Чорне море має значно меншу солоність і більше біорізноманіття, ніж Мармурове, і додаткове їх з’єднання може призвести до загибелі морських тварин у Чорноморському регіоні. Крім того, канал може призвести до знищення водосховищ прісної води, від яких залежить Стамбул.
Це одна з причин, чому проти каналу активно висловлюється мер міста Еркем Імамоглу. Не є популярною ідея «Стамбула» і серед містян: проти будівництва висловлюються до 80% населення. А у квітні 2021 року відкритого листа з критикою проєкту підписали понад сто турецьких військових. Вони стверджують, що «Стамбул» загрожує міжнародному статусу проток Босфор і Дарданелли, які регулюються Конвенцією Монтрьо, ухваленою 1936 року.
Конвенція передбачає суверенітет Туреччини над протоками, вільний прохід усіх комерційних суден і обмежений — для суден військових. Якщо на канал «Стамбул» не поширюватиметься дія Конвенції (а Ердоган казав, що так і буде), це загрожує, по-перше, падінням морської торгівлі в Чорному морі (бо комерційним суднам буде невигідно користуватися «Стамбулом»), а по-друге, теоретичним проходом у Чорне море більшої кількості військових кораблів — а це може не сподобатися Росії, яка болісно реагує на судна країн НАТО біля українського Криму.
- Поділитися: