У США знайшли рештки державного корабля, який пережив дві світові війни. Його очолював перший капітан-афроамериканець

В Атлантичному океані після більше як двох десятиліть пошуків знайшли рештки судна «Ведмідь» — легендарного корабля Служби внутрішніх доходів США, який був на службі майже століття, пережив дві світові війни і першим серед державних суден очолювався капітаном афроамериканського походження.
Про це повідомило Національне управління океанічних і атмосферних досліджень США.
«Ведмідь» був побудований ще у 1874 році у Шотландії й перші десять років існування використовувався в китобійному промислі. Але після цього його придбав для свого флоту уряд США. Судно стало відомим за участь у рятувальній операції в Арктиці 1884-го, де продовжило служити протягом наступного 41 року.
Протягом 1886-1895 років капітаном «Ведмедя» був Майк Гілі — син власника плантації у Джорджії та рабині, перший чоловік афроамериканського походження, який очолював судно у власності уряду США (хоча, як зазначають історики, він за життя публічно не називав себе афроамериканцем).

У 1917 році «Ведмідь» ненадовго повертається з Арктики для участі в подіях Першої світової. А у 1929-му його списують із флоту й передають місту Окленд, яке перероблює його в музейну локацію — відому зокрема фільмуванням стрічки «Морський вовк» за сценарієм Джека Лондона.
А втім, уже у 1933 році «Ведмідь» викупив у влади Окленда адмірал Річард Бірд. І судно вирушило у дві антарктичні експедиції 1933-35 і 1939-41 років. У роки Другої світової куттер знову заступив на бойову службу і зокрема брав участь у захопленні німецького шпигунського судна у вересні 1941-го. Зрештою у 1944 році «Ведмідь» остаточно «пішов» із флоту.
«За своє 40-річне перебування на Алясці "Ведмідь" здійснював найскладніші та найуспішніші рятувальні операції в історії. Коли корінне населення Америки потребувало їжі, судно його привозило. Коли китолови зазнавали аварії й потребували допомоги, "Ведмідь" їх рятував. Коли тисячі жителів Аляски заразилися "іспанкою", "Ведмідь" привіз їм ліки», — пояснює історик Вільям Тізен.
У 1948-му куттер придбала канадська компанія, яка хотіла переробити його на китобійне судно. Але настала фінансова криза, і аж до 1960-х років «Ведмідь» стояв без діла. Тоді таємничий підприємець із Пенсильванії його викупив і переробив на плавучий готель-ресторан. Але у 1963 році судно затонуло під час буксування. Загалом куттер перебував на службі майже 90 років — що є видатним показником для судна з дерева, каже Тізен.
Уламки «Ведмедя» не раз намагалися знайти. Лише у 2019 році за понад 400 кілометрів на схід від міста Бостон (штат Масачусетс) Берегова охорона і Національне управління океанічних і атмосферних досліджень США знайшли рештки невідомого судна. Але тільки два роки по тому вони змогли підтвердити, що вони справді належать «Ведмедю».

«У всій морській історії США небагато кораблів часто відзначають як знакові чи легендарні, і жоден не має такого історичного значення, як куттер "Ведмідь". Історія судна, переважно пов’язана з полярними експедиціями, зокрема в Арктиці, є низкою потужних оповідей про сміливість перед обличчям погибелі, відданість обов’язку і легендарні звершення», — кажуть у NOAA.
- Поділитися: