УКРАЇНА

Американський локомотив: хто заробить на тепловозах для Укрзалізниці

12 березня, 2018 17:36
УКРАЇНА/Американський локомотив: хто заробить на тепловозах для Укрзалізниці
Зберегти
Вигляд
lead
Укразлізниця та американська компанія General Electric (GE) Transportation підписали рамкову угоду про закупівлю та ремонт тепловозів на понад 1 мільярд доларів.

Укразлізниця та американська компанія General Electric (GE) Transportation підписали рамкову угоду про закупівлю та ремонт тепловозів на понад 1 мільярд доларів. Важливість контракту мали підкреслити присутність на церемонії президента України Петра Порошенка та посла США в Україні Марі Йованович.

Громадське розбиралося, що це дасть українській залізничній компанії та хто найбільше заробить від цих контрактів

Що закуповують?

Угодою передбачена закупівля тепловозів General Electric ТЕ33АС та модернізація старих тепловозів Укрзалізниці. «15-річна угода передбачає виробництво до 225 нових та модернізацію до 75 старих магістральних дизельних локомотивів зі значним ступенем (до 40%) локалізації в Україні», — повідомив в.о. голови правління «Укрзалізниці» Євген Кравцов.

Протягом 2018 року та I кварталу 2019-го в Україні з'являться 30 тепловозів, перший з яких має приїхати восени. Частка українських запчастин складе 10%. Також буде створено сервісний центр.

Звідки приїдуть тепловози?

Виробляти локомотиви буде завод GE в США. Цікаво, що подібну техніку можна було замовити в Казахстані. Але місцеве підприємство «Локомотив құрастыру зауыты» (АО ЛКЗ) — це спільне підприємство американців та російського «Трансмашхолдингу», який перебуває в Україні під санкціями. Тому від співпраці з Казахстаном відмовились.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Автобусом, літаком, поїздом: як зміняться пасажирські перевезення — інтерв’ю з міністром

Казахська залізниця, тепловоз General Electric ТЕ33А, Фото: Mikhail Utkin

Чи могли їх виробляти в Україні?

Єдиним українським виробником дизельних локомотивів був завод «Луганськтепловоз» (Луганськ), розташований на окупованій території Луганської області.

Але локалізація американської техніки передбачає створення виробничого майданчика на одному з машинобудівних підприємств України. Найбільш вірогідно, що це буде «Крюківський вагоноремонтний завод» (Кременчук).

Скільки коштують американські тепловози

Вартість першої партії тепловозів — близько 140 мільйонів доларів. Тобто кожен з 30 нових тепловозів вартує приблизно 4,7 мільйона доларів. Цю техніку купує державний «Укрексімбанк». Потім їх передадуть у фінансовий лізинг «Укрзалізниці».

Де будуть використовувати нову техніку?

ТЕ33АС — потужні теловози для перевезення вантажів. В першу чергу їх будуть використовувати на неелектрифікованих ділянках з великою інтенсивністю руху. Наприклад, на маршруті Комиш-Заря — Волноваха, який поєднує залізничну мережу України з Маріуполем та його промисловими підприємствами. Або на під'їздах до портів Чорного моря.

Чи є подібна техніка в Україні?

Єдиний тепловоз такої моделі в Україні є у приватної компанії — «Івано-Франківськцемент».

Але американська компанія наголошує, що її локомотиви працюють в інших країнах з шириною колії 1520 мм — Казахстані, Монголії, Азербайджані, Таджикистані, Туркменістані та Киргизстані.

Чи потрібні нові тепловози Україні?

Парк магістральних тепловозів Укрзалізниці нараховує 609 одиниць. «Їхня зношеність 100%, а середній вік 31 рік при нормативному терміні служби – 20 років», — повідомили в УЗ.

Тому оновлення потрібне. Але більш дешевим варіантом міг бути капітально-відновлювальний ремонт існуючої техніки.

Крім того, Укрзалізниця потребує оновлення парку електровозів. В компанії анонсують закупівлю великої партії локомотивів з електричною тягою в найближчий час.

Підписання угоди між ПАТ «Укрзалізниця» та компанією General Еlectric Transportation, що передбачає модернізацію локомотивного парку та поставку нових локомотивів в Україну, Києв, 23 лютого 2018 року. Підписання відбулось за участі президента Петра Порошенка та посла США в Україні Марі Йованович (на фото праворуч) Фото: В'ячеслав Ратинський/УНІАН

Інвестиція, витрати чи політика?

Чи можна назвати цю угоду інвестицією? Так. Але це власна інвестиція Укрзалізниці на оновлення рухомого парку. Це витрати українських компаній та дохід американців. УЗ може сподіватись лише на економію від більш ефективного використання нової техніки.

Після підписання документів Петро Порошенко зазначив, що це стало можливим після його переговорів з президентом США Дональдом Трампом у червні 2017 року.

Цікаво, що на початку тижня інформаційна агенція Reuters повідомила, що контракт на закупівлю вугілля в США для українських теплових електростанцій став частиною політичних домовленностей. Начебто завдяки йому потеплішали відносини між адміністраціями президентів України та США. Українці отримали дефіцитний антрацит, а американські шахтарі — зберегли робочі місця. Тоді йшлось приблизно про 70 мільйонів доларів США.

Ще один мільярд доларів з України в США також може бути елементом політичної домовленності. З оглядом на високий рівень гостей, що спостерігали за підписанням документів.

Пов`язані новини