ENRU

«Довга відпустка»: чому українські туристи застрягли за кордоном

8b79b7ebfb6c11651
Пасажири в аеропорту «Київ» (Жуляни), 3 липня 2018 року Фото: Громадське
Майже вдвічі зріс ринок чартерних перевезень в Україні протягом останніх двох років. Такі дані озвучили 3 червня на брифінгу в Міністерстві інфраструктури. Охочих літати за кордон на відпочинок ставало дедалі більше, а ринок працював з мінімальним втручанням держави. Але ситуація несподівано вийшла з-під контролю.

І майже півтори тисячі українців застрягли після відпусток у Тунісі, Албанії, Хорватії, Грузії. За ними просто не прилітали, а туристична компанія — не надавала пояснень.

Чому подорожувальники опинилися в заручниках конфлікту між туроператором і перевізником, чи покарають винних та що робити, аби відпустка несподівано не «подовжилася» — розбиралося Громадське.

Що сталося з туристами?

Майже півтори тисячі українських туристів застрягли днями за кордоном. 994 людини не могли вилетіти з Тунісу, в «примусовій відпустці» залишалися українці й в аеропортах і готелях Албанії, Хорватії й Грузії, дехто провів за кордоном зайві 4 дні. Організовував ці тури оператор OASIS Travel Ukraine, а забирати пасажирів з відпочинку мала авіакомпанія Bravo Airways.

Згодом оператор заявив, що сталася «кризова ситуація», але вони змогли домовитися зі своїм перевізником та Міністерством інфраструктури, щоб українців додому таки повернули.

Родичі та друзі в аеропорту «Київ» (Жуляни) чекають на приліт туристів, які застрягли в закордонних аеропортах, 3 липня 2018 року Фото: Громадське

Але самі Bravo Airways мають інший погляд на ситуацію. Директор авіаперевізника Ігор Логвиненко на брифінгу в Міністерстві інфраструктури заявив, що туристична компанія заборгувала їм кошти. Борг накопичувався майже 2 роки, поки перевізник та оператор намагалися налагодити стосунки. Зрештою в Bravo своїх грошей так і не побачили, а постраждали через це туристи.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян позицію OASIS Travel Ukraine коментувати відмовився. За його словами, ті навіть не прийшли на термінову нараду у відомство. Зате хвалив Bravo Airways. Мовляв, ті здійснили так звані гуманітарні рейси, тобто забрали пасажирів з тих напрямків, за які їм не заплатили.

Станом на 11:45 третього липня два останні рейси з українськими туристами вилетіли з Тунісу.

Директор авіакомпанії Bravo Airways Ігор Логвиненко під час прес-конференції, Київ, 3 липня 2018 року Фото: Дмитро Русанов/Громадське

Як це вирішують?

«Хочу вибачитися перед українцями, чия відпустка неочікувано продовжилася. Ми сподівалися, що дерегулювавши ринок, мінімізувавши державне втручання, ми побачимо ідеальний механізм, коли бізнес працює з клієнтами. Цього, на жаль, не сталося», — так почав брифінг після наради міністр інфраструктури України Володимир Омелян.

Він розповів, що проблему намагаються вирішити як точково — покарати туроператора, так і комплексно — зробити умови на ринку жорсткішими.

Повноваження це робити в Україні мають 2 міністерства: інфраструктури, яке опікується авіаперевезеннями, та економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ), адже туристичний бізнес — це їхня відповідальність.

Міністерство інфраструктури, наприклад, звернеться до МЕРТ з проханням позбавити ліцензії туроператора OASIS Travel Ukraine. Це питання планують розглянути на нараді 4 липня.

Також відомство Омеляна звернеться до Генеральної прокуратури щодо невиконання туроператором своїх зобов'язань.

Але, як наголошує міністр, найдієвішими будуть колективні позови на туроператора від постраждалих клієнтів. Адже ліберальний ринок послуг в Україні не запрацює доти, доки українці не захочуть відстоювати свої права.

Тепер же турфірмам і авіакомпаніям «закручуватимуть гайки». За результатами наради з туроператорами, перевізниками, Державіаслужбою та МЕРТ вирішили, що протягом наступних 2 тижнів Державна авіаційна служба проведе технічну ревізію всіх чартерних літаків.

Також перевізникам поставили умову: суден старше 20 років на рейсах бути не повинно. А рейтинг усіх авіакомпаній, що вилітають з України — як чартерних, так і з регулярних — опублікують на сайті Міністерства інфраструктури. Він міститиме дані про частоту рейсів і затримки, та оновлюватиметься щомісяця.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян (праворуч) під час прес-конференції, Київ, 3 липня 2018 року Фото: Дмитро Русанов/Громадське

Як не застрягнути в чужій країні?

Регулятори ринку та юристи дають єдину пораду: звертатися до досвідчених туристичних фірм, ретельно перевіряти перевізника або цікавитися в туроператора, яка авіакомпанія обслуговуватиме їхні рейси. Оскільки ринок чартерних перевезень протягом останніх двох років в Україні зріс майже вдвічі, є ризик натрапити на недобросовісного виконавця.

З появою рейтингу на сайті Міністерства інфраструктури це завдання для пасажирів полегшиться.

А в МЗС закликали реєструватися в системі «Друг» — це добровільний сервіс для українських подорожувальників.

Додаток «Друг» на смартфоні покаже найближчі закордонні дипломатичні установи України, їхні координати та поінформує про важливі деталі щодо країни — митні правила, культурні та релігійні особливості, безпекову ситуацію. За словами державного секретаря МЗС Андрія Зайця, це допоможе українцям залишатися на зв'язку, якщо прикрий інцидент за кордоном таки стався.

Туристи з Тунісу повертаються в Україну, аеропорт «Київ» (Жуляни), 3 липня 2018 року Фото: Громадське