Політика

«В Україні є експерти з децентралізації влади, але вони нічого не вирішують» – Марчин Свенцицкий

Політика/«В Україні є експерти з децентралізації влади, але вони нічого не вирішують» – Марчин Свенцицкий
Зберегти
Вигляд

Марчин Свенцицкий – депутат польського Сейму, з 1994 по 1999 роки – мер Варшави, а ще раніше, наприкінці 80-х – міністр зовнішньоекономічного співробітництва Польщі. Він також входив до переговорної групи, що займалася питанням повноправного вступу Польщі до ЄС , експерт у сфері децентралізації влади. Зокрема, він консультував український уряд з питань адміністративно-територіальної реформи.

Громадському Марчин Свенцицький розповів про польський досвід децентралізації влади, а також окреслив проблеми, які сьогодні постали перед Україною на шляху адміністративно-територіальної реформи.

«Що стосується самої процедури реформи... Часто запитують, як це відбувалося в Польщі? Децентралізація проходила в дві стадії. Перший етап - у 1990 році, коли ми ввели основний рівень гміни (найменша адміністративна одиниця Польщі - ред.). Другий етап децентралізації пройшов в 1998-1999 роках, коли були введені територіальні одиниці другого і третього рівня - повіти та воєводства. В Україні це відповідає районам і областям.

І перший, і другий етапи реформи проходили після національних виборів. При цьому в обох випадках до виборів місцевих лишалося менше року. Ідея була в тому, щоб місцеві вибори відбувалися вже за нової структури влади. Щоб люди не спекулювали на тому, що на місцях немає повноважень, засобів, можливостей.

Перша проблема з якою ми зіштовхнулися – це проблема повноважень і компетенцій. І ми їх дуже чітко розділили, для чого переробили більше сотні профільних законів. Дії публічної влади ми розділили дуже чітко: за що відповідає громада, за що воєводство, за що центральний уряд.

Що стосується фінансів, то необхідно зробити так, щоб одиниці місцевого самоврядування не торгувалися з Міністерством фінансів. Щоб у них були свої власні гроші. Наприклад, 100 відсотків місцевих податків і якийсь відсоток національних податків залишалися на місцях. Звичайно, є й субсидія, тому що податковий потенціал деяких територіальних одиниць дуже маленький.

На старті кампанії з децентралізації прем'єр-міністр призначив уповноваженого з реформи місцевого самоврядування. Це був одна людина. І це не був політик. Уповноваженим став експерт у сфері самоврядування, професор Єжи Регульський.

Одна з проблем України в тому, що у вас немає такого експерта. Ні, експертів дуже багато, і вони більш ніж компетентні. Але вони не приймають рішень. Всі знають, в якому напрямку рухатися, є політична більшість і зацікавленість, але з виконавчою майстерністю, з втіленням цих ідей є великі проблеми.

Інша проблема – територіальний поділ вашої держави. Ви маєте більш 10 тисяч громад. Це забагато. Причому у деяких громадах проживає лише 500 чоловік населення. Такі громади не можуть оптимально використовувати власні ресурси. Потрібен виробити мінімальний розмір  громади.

У Польщі за 2-3 роки після реформи органів місцевого самоврядування всі зрозуміли, що саме так і потрібно було вчинити».

/Громадське.Запоріжжя

Пов`язані новини