Вчотирьох у купе, якщо не рахувати дитини: як «Укрзалізниця» скасувала карантинні обмеження і про це не повідомила

Пасажири на пероні київського залізничного вокзалу, архівне фото
Пасажири на пероні київського залізничного вокзалу, архівне фотоEPA/ROMAN PILIPEY

«Укрзалізниця» із середини липня несподівано запустила в продаж 100% місць у потягах далекого сполучення з Києва та в тих, які проходять через столицю транзитом. До цього продавали лише половину — по два в купе (і лише на одну нижню і одну верхню полиці), і в шаховому порядку в потягах «Інтерсіті».

Це було зроблено через карантинні обмеження — щоб пасажири в тривалій подорожі дотримуватися дистанції. Саме так уряд дозволив «УЗ» відновити пасажирські перевезення з 1 червня.

Рух відновлювали з обмеженнями і на продаж квитків, і маршрутів. Зокрема, лише в регіони, де обласні комісії з питань техногенно-екологічної безпеки послабляли карантин.

10 липня пресслужба «УЗ» повідомила, що з серпня планує повноцінно відновити пасажирські перевезення, якщо «в серпні кількість захворювань на коронавірус піде на спад».

Цифри захворюваності не сильно впали, поточний термін адаптивного карантину завершується лише 31 липня, але з середини липня «УЗ» почала продавати квитки на решту невикуплених раніше 50% місць.

«Відновлення повноцінного продажу квитків стало можливим завдяки погодженню Київської міської державної адміністрації», — повідомили в «УЗ». Але не уточнили, відколи саме запроваджується цей повний продаж. Лише згодом на сайті «Укрзалізниці» розмістили новину, що «відсьогодні». А як виявилося, продаж почався днем раніше.

«Сюрпризи» вже в дорозі

«Про те, що з нами сьогодні в купе всю ніч їхатимуть ще двоє пасажирів, я дізналася від провідника, — каже Любов Солдатенко, яка з двома дітьми і мамою мала два квитки на 15 липня до Києва, — Я, мама, малий 1,5 роки і мала 5 років. В нашому розпорядженні одна нижня і одна верхня полиці (бо так продавались квитки). І двоє сусідів напідпитку на всю ніч».

Любов оперативно онлайн знайшла вільне купе в іншому вагоні. Але довелося вибігати на зупинці і міняти квитки в касі, бо після відправлення потяга «УЗ» онлайн продає лише бланки замовлення на квиток.

За останні дні в соцмережах безліч історій, як люди здають квитки, міняють на інші, а «Укрзалізниця» до всього ж отримує додатковий виторг за рахунок комісії з повернутих квитків.

«Що робити, якщо одна дитина 6 місяців, друга 5 років? Брали верхнє-нижнє із врахуванням того, що дитина 5 років буде також на нижньому. Тепер нижнє місце хтось купив. Що робити мамі з двома малолітніми дітьми і одним нижнім місцем???», – обурюються люди на сторінці «Укрзалізниці».

Проблеми можуть бути і у власників собак, які за правилами перевезень мають викупити все купе. Якщо вони не встигли докупити решту квитків, які раптово надійшли у продаж, їм доведеться відмовлятися від подорожі, якщо не буде іншого вільного купе.

«На дзвінки гаряча лінія «Укрзалізниці» не відповідає. Хочу спитати в них, чи нормально продавати квитки на одних умовах, а потім різко їх змінювати»,обурився один із собачників Дмитро Раєвський.

Хто дав дозвіл?

На сайті продажу квитків «УЗ» досі не виклала повідомлення, що умови змінились. Але відповіла, що всі питання не до них, а до Міністерства охорони здоров’я та Київської міської адміністрації.

Справді, ще 3 липня МОЗ дозволило повну посадку пасажирів. З одним уточненням, що це не стосується регіонів, де досі не послаблені протиепідемічні заходи.

«Укрзалізниця — перевізник, який отримав погодження про відкриття 100% квитків від Київської міської державної адміністрації 13 липня. Це рішення не залежить від Укрзалізниці, а залежить від рішень регіональних комісій із питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій», — пояснюють в «УЗ».

Надати копію цього рішення або ж назвати його вихідні дані в коментарях на їхній ФБ-сторінці в «УЗ» відмовились. Мовляв, пишіть запит про доступ до публічної інформації і чекайте на відповідь до 30 днів.

У пресслужбі КДМА hromadske на запитання, чи збиралася 13 липня комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, порекомендували переглянути на сайті останні протоколи її засідань. Останній протокол там датований ще 30 червня.

Також на сторінці КДМА серед переліку рішень за 13 липня немає жодного, яке стосувалося б протиепідемічних заходів.

У листуванні з пасажирами КДМА спростовує наявність такого розпорядження.

Зрештою з’явився документ — відповідь департаменту транспортної інфраструктури КДМА «Укрзалізниці» від 13 липня. Там зазначено, що ще 8 липня «УЗ» звернулась до Київської адміністрації стосовно можливості продажу всіх 100% місць у потягах, які їдуть Києвом. Тобто, фактично, які проїжджають через місто.

На що департамент КДМА відписав, що ще 30 травня у Києві дозволено посадку пасажирів у межах кількості місць для сидіння. Але йшлося саме про залізничний транспорт міського сполучення, а не про потяги із зупинкою в столиці, які курсують в інші регіони, не в усіх з яких послаблено карантин.

Так, станом на 19 липня сім областей (Вінниччина, Волинь, Закарпаття, Івано-Франківщина, Львівщина, Одещина та Харківщина) вважаються такими, де ще не можна послаблювати карантин. Але туди і звідти уже їздять заповнені вагони.

Наразі в «УЗ» лише одна відповідь на обурення пасажирів: «Ви завжди можете відмовитися від подорожі та здати квитки».

Чи зменшать вартість квитка

Ще одна причина обурень квитки за вищою вартістю, ніж були до карантину.

«Вартість під час карантину підняли, а коли карантин закінчився і купе заповнене повністю — вартість не зменшилася. На телефонній гарячій лінії “Укрзалізниці” відповіли, що наразі повертати вартість квитків до попередніх значень не планують»,  розповідає Ірина Журавкевич.

За її словами, вона купила квиток на потяг №097 «Київ-Ковель» за 321 гривню, хоч до карантину на той самий потяг він коштував 221 гривню.

Перед відновленням руху потягів у червні міністр інфраструктури Владислав Криклій обіцяв, що ціни не підніматимуть.

«Укрзалізниця не підвищувала тарифи на пасажирські перевезення. Ціна квитка змінюється залежно від відстані поїздки, категорії вагону та поїзда, а також коефіцієнту фірмовості»,  пояснили на сторінці «Укрзалізниці».

Блогер і менеджер «УЗ» Олександр Рудоманов пояснив hromadske (Рудоманов не представляє офіційну позицію УЗ), що зросли ціни лише там, де старі вагони замінили на нові — з кондиціонерами та вакуумними туалетами. Тому зросла й ціна.

Вільні вагони з підвищеним рівнем комфорту, каже Рудоманов, які простоювали через невідновлений маршрут у регіон з високим рівнем захворюваності, перекинули на інші маршрути.

Пасажири біля розкладу руху потягів київського залізничного вокзалу, архівне фотоEPA/ROMAN PILIPEY

Що робити пасажирам

Можна подати позов з метою захисту своїх прав як споживача. Тим паче, що за позови такого виду не треба платити судовий збір. Але виконавчий директор ГО «Союз споживачів України» Максим Несміянов каже, що з претензіями до «УЗ» не все так просто — один квиток не дає права претендувати на дві полиці чи на два сидіння. Тобто «УЗ» і не гарантувала, що продавши клієнту одне місце, автоматично за ним закріплює сусіднє.

«Це ж було зрозуміло, що йдеться про тимчасове обмеження, тепер його зняли. Раніше була одна рекомендація щодо санітарних вимог, її замінили і запустили в продаж усі квитки», — каже Несміянов.

Хоча, на його думку, через зміну умов перевезення «УЗ» мала б дати можливість людям без комісії здавати квитки. У березні, коли припинився рух потягів, «УЗ» цю комісію скасувала.

На думку Несміянова простіше через суд апелювати про порушення карантинних вимог та до того, хто саме дозволив «УЗ» повну посадку людей: «Якщо справді КДМА та МОЗ дозволили “УЗ” продавати всі місця, то претензії слід висувати саме до них. І позиватися про моральну шкоду, бо пасажир вимушений йти на ризик для здоров'я, не маючи можливості дотримуватися безпечної дистанції».