Верховний суд дозволив не платити штаф за «євробляху» — що це означає?

Акція протесту власників автомобілів на іноземних номерах біля Верховної Ради, Київ, 13 липня 2018 року
Акція протесту власників автомобілів на іноземних номерах біля Верховної Ради, Київ, 13 липня 2018 рокуРатинський В'ячеслав/УНІАН

Адвокат Михайло Козинець, мешканець Хмельницької області, виграв справу проти української митниці у Верховному суді. У 2016 році його оштафували за ввезення авто на єврономерах. Але штрафу він так і не сплатив. Пройшовши три суди чоловік таки відстояв свою позицію: митниця не має права штрафувати власників автомобілів на євробляхах за незаконне користування такими авто.

Що означає рішення Верховного суду в цій справі для інших власників «єворблях» та як нині ввозять такі автівки — в матеріалі Громадського.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Три питання про «євробляхи»: чому протестують власники нерозмитнених авто?

Що сталося?

Михайло Козинець 23 лютого 2016 року купив в Естонії автомобіль Toyota Rav4 і за три дні ввіз його в Україну в режимі транзиту. Це означає, що авто мало б залишити територію країни за 5 днів через той самий митний пункт, або за 10 днів — через інший. Однак власник зізнався, що автомобіль завіз для власного користування, а режим «транзит» обрав, щоб уникнути сплати податків.

У вересні 2016 року митниця оштрафувала власника авто на 500 прожиткових мінімумів (8500 гривень) за порушення митних правил. Це частина 2 статті 469 Митного кодексу, в якій ідеться, що користування й розпорядження товарами, митне оформлення яких не закінчене, — незаконне й карається штрафом.

Власник автомобіля оскаржив адміністративний штраф в Ярмолинецькому районному суді Хмельницької області й там його вимоги задовольнили. А от апеляція була за митницею — Вінницький адмінсуд підтвердив, що штраф таки треба платити. Крапку в цій справі міг поставити тільки Верховний суд. Що він і зробив 1 жовтня цього року.

Як ввозять авто на єврономерах?

Митний кодекс передбачає два режими ввезення в Україну автомобілів з іноземною реєстрацією. Перший варіант — «тимчасове ввезення», коли машину ввозить іноземець для власного користування. При заповненні митної декларації, він зобов’язується її вивезти за рік. Після перетину кордону іноземець віддає машину й право довіреності керування нею покупцеві та повертається додому.

Другий варіант — це «транзит»: коли машина тимчасово ввозиться на митну території України та може перебувати тут від 5 до 10 днів. Якщо більше, доведеться платити штраф. При заповненні митної декларації потрібно ще й указувати країну призначення. Наприклад, ви везете транзитом через Україну авто з Польщі в Білорусь. І якщо за 10 днів ви не пройдете контроль на білоруській митниці, доведеться платити штраф — від 170 до 8500 гривень, у залежності від того, наскільки перевищили строк доставки. Ті, хто ввезли в такий спосіб машину, не зважають на вимоги Митного кодексу

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як стати власником недорогого авто

Скільки в Україні «транзитних» авто на єврономерах?

Від 2016 року на територію України, за даними Державної фіскальної служби, ввезли майже 2,4 мільйони машин з іноземною реєстрацією. Кожна четверта машина, а це майже півмільйона автівок, ввезена в режимі «транзиту».

Що змінює рішення Верховного суду?

Михайло Козинець штраф не платитиме. Але оскільки в нас не прецедентне право, то це не означає, що митниця перестане виписувати штрафи, посилаючись на пункт 2 статті 469 Митного кодексу. Просто такий штраф можна оскаржити і з великою ймовірністю виграти вже в суді першої інстанції, оскільки вони при розгляді мають враховувати рішення Верховного Суду.

Та митниця має в запасі ще як мінімум дві статті, за якими може виписати адміністративний штраф — це невчасна доставка машини на митницю країни призначення (максимальний штраф — 8500 гривень) або ухилення від митних платежів (штраф — трикратна вартість розмитнення машини).