Вибори в Індії: особливості кампанії у найбільшій демократії світу

Watch on YouTube

В Індії стартували наймасштабніші вибори в історії. Майже 900 мільйонів людей обирають парламент у найбільшій демократичній країні світу.

Голосування триватиме п’ять тижнів і відбуватиметься в декілька етапів. Результати оголосять 23 травня. Головна боротьба точиться між двома партіями, величезну роль у кампанії відіграють соцмережі і навіть Болівуд.

Між ким боротьба?

Головне протистояння ― між чинним прем’єром Нарендрою Моді та його партією «Бхаратія джаната» і лідером опозиційного «Національного конгресу» Рахулем Ганді. Ганді є правнуком першого прем’єра Індії Джавархалала Неру та внуком Індіри Ганді. «Національний конгрес» керував Індією протягом десятиліть і у 2014-му зазнав нищівної поразки від партії Моді.

«У Моді 5 років тому була кампанія, заснована на обіцянках, що все буде по-новому, ― розповідає Мрідула Гош, голова правління Східноєвропейського інституту розвитку. ― Він обіцяв боротися з корупцією і зіграв на почуттях втоми від однієї партії ― «Національного конгресу», яка довго керувала Індією».

У 2014 партія Моді здобула абсолютну більшість місць у парламенті. Та чи вдасться Моді зберегти прем’єрство ― велике питання. Попри швидке економічне зростання (у 2018 році Індія стала 6-ю у світі за рівнем зростання ВВП, яке становило 7,3%), мільйони мешканців країни досі живуть за межею бідності. Безробіття сягнуло найвищого за 45 років показника.

«Економічне зростання в Індії є, але воно не є фактором добробуту людей, ― зазначає Мрідула Гош. ― Може бути зростання, яке не відображається на кишенях простих людей, адже багатіють лише невеликі групи».

По популярності Моді вдарили деякі його рішення, каже Гош. Зокрема, запровадити податок на доходи малих підприємців, яких змусили видавати чеки, а також вилучити з обігу купюри по 500 рупій ― у межах боротьби з тіньовим обігом готівки.

Прем'єр-міністр Індії і лідер партії «Бхаратія джаната» Нарендра Моді виступає з промовою у штабі партії в Нью-Делі, Індія, 8 квітня 2019 рокуEPA-EFE/HARISH TYAGI

Опозиціонер Рахуль Ганді на це відповідає популістськими обіцянками запровадити обов’язкові виплати від держави найбіднішим верствам населення. Втім, це навряд чи стане позитивним рішенням для економіки: такі заходи зазвичай негативно впливають на фіскальну політику та дефіцит бюджету, зазначає експертка.

Нарендру Моді також звинувачують у тому, що він захищає інтереси лише однієї, хоч і найбільшої релігійної, групи ― індуїстів, які становлять понад 80% населення. Крім них, в Індії мешкає 170 мільйонів мусульман (14% населення), а також християни, сикхи, буддисти та представники інших релігій. За роки правління Моді почастішали напади на мусульман, яких часто (і не завжди правдиво) звинувачують у вбивстві корів ― священних тварин для індуїстів.

Опонент Моді натомість виступає за секуляризм і невтручання держави у релігійні справи. Ця тема стала однією з головних у передвиборчій кампанії. «Вперше в історії незалежної Індії понад 200 провідних науковців та інших діячів підписали звернення, закликавши не голосувати за людей, які акцентують на кастах та релігії, тобто за Моді», ― каже Мрідула Гош.

Виборці в Індії обиратимуть нижню палату парламенту, яка складається з 543 депутатів. Як свідчать опитування, перемогу ймовірно здобуде партія чинного прем’єра. Однак сформувати більшість самостійно не вдасться жодній із двох головних партій. Їм у будь-якому випадку доведеться домовлятися і формувати коаліцію з меншими політичними силами.

Лідером опозиційної партії «Національний конгрес» Рахуль Ганді виступає з промовою у штабі партії в Нью-Делі, Індія, 2 квітня 2019 рокуEPA-EFE/HARISH TYAGI

Виборчий марафон

Голосування Індії відбуватиметься протягом п’яти тижнів ― з 11 квітня по 19 травня. Для цього по всій країні обладнають понад мільйон виборчих дільниць. Різні штати голосуватимуть у різні проміжки часу. Порахувати й оприлюднити результати обіцяють за один день, 23 травня.

Це стане можливим завдяки електронній системі, за допомогою якої відбувається голосування. Люди роблять свій вибір, натискаючи на кнопку на спеціальному пристрої ― достатньо компактному, щоби завезти його на гелікоптерах у найвіддаленіші гірські куточки Індії. «Людина, коли натискає кнопку (навпроти імені свого кандидата ― ред.), отримує квитанцію із зазначенням, за кого вона проголосувала, години та свого імені», ― розповідає Мрідула Гош. Копія квитанції залишається на дільниці. Аби запобігти повторному голосуванню, пальці виборців також фарбують чорнилом.

Виборча дільниця в районі Джорхат в Ассамі, Індія, 11 квітня 2019 рокуEPA-EFE/STR

Боротьба з фейками

Передвиборча кампанія в Індії значною мірою відбувалася у соцмережах. Прибічники різних кандидатів використовували їх і для агітації, і для дискредитації опонентів. Неправдиві новини, які швидко ширяться соцмережами, стали великою проблемою. Facebook видалив понад 100 фейкових сторінок та профілів, які контролювали пакистанські військові.

Месенджер WhatsApp, яким в Індії користуються 340 мільйонів людей (найбільше у світі), на час виборів створив спеціальний номер, куди можна скидати скарги на підозрілі повідомлення. Компанія перевірятиме, чи не є ці повідомлення фейками. Експерти кажуть ― вибори в Індії стануть тестом для соцмереж перед президентськими виборами у США 2020 року.

Жителі села Сучетгарх голосують на виборчій дільниці поблизу індійсько-пакистанського кордону, який охороняють військові, Кашмір, Індія, 11 квітня 2019 рокуEPA-EFE/JAIPAL SINGH

Агітує Болівуд

До виборів в Індії готувалися і в Болівуді. За тиждень до початку голосування у прокат вийшла біографічна стрічка про чинного прем’єра Нарендру Моді. У ній виконавець головної ролі рішуче дивиться в камеру і виголошує: «Я попереджаю Пакистан: якщо ви знову піднесете свою руку проти нас, ми її відрубаємо». У передвиборчій кампанії Моді робив акцент на власній рішучій відповіді сусідній ядерній державі у конфлікті навколо штату Кашмір, який загострився в лютому. Хоча автори фільму заперечують, що його фінансувала партія Моді, виконавець головної ролі не приховує симпатій до чинного прем’єра, а рекламні заходи фільму відвідували політики з владної партії «Бхаратія джаната».

Опозиція називає стрічку пропагандою і вже підготувала відповідь ― фільм під назвою «Моє ім’я РаГа» про свого лідера Рахуля Ганді. У ньому той пригадує своїх предків ― двох екс-прем’єрів, яких убили, і називає їх «мучениками, що віддали свої життя за країну».

Аналітики відзначають: таким чином політики прагнуть впливати на вибір людей, які є неписьменними і формують свою думку на основі перегляду телепрограм і кінофільмів. Їх в Індії чверть усього населення.