Від Броварів до Лос-Анджелеса: несподівані фільми про міста виходять в український прокат

1 вересня в український прокат виходить кіноальманах «Український експеримент». П’ять фільмів молодих українських режисерів, що туди увійшли, об’єднані історіями стосунків між людьми та сучасними містами, серед яких Лісабон, Бровари, Лос—Анжелес, Піски та Київ. Прокат стрічок, у свою чергу, охопить Київ, Львів, Одесу та Запоріжжя.

Чим особливі фільми, що увійшли в добірку «Український експеримент»? І що в них експериментального?

  Надія Парфан, співзасновниця дистриб’ютора 86PROKAT та фестивалю «86»

Автори «Українського експерименту» підійшли до документального кіно з інструментами відеоарту. Це експеримент з кіноформою, від якої залишається базова драматургія, але докорінно міняється візуальний ряд. Скажімо, «Перемир'я» Валерія Пузіка нагадує комп'ютерну гру, а «70 вулиць» Макса Лижова — віджей-сет на техно-вечірці. Для українського контексту це, щонайменше, інноваційно. Деякі критики навіть встигли висловити своє обурення. Тимчасом у європейському кіно іде активний пошук нових засобів і подібне «гібридне» кіно є вже навіть не авангардним, а абсолютно легітимним напрямком. Так, ірландський режисер, директор кінофестивалю у Белфасті й голова журі конкурсу «Пальма Півночі» на фестивалі «86», Марк Казінс був абсолютно захоплений фільмом Поліни Мошенської «Цвєтаєвої і Маяковського». До тої міри, що написав про нього хвалебну статтю на передовицю престижного міжнародного журналу Sight And Sound.

Трейлер фільму «Цвєтаєвої і Маяковського», реж. Поліна Мошенська

Чи охоче беруть кінотеатри в прокат подібні альманахи? Які ваші та їхні прогнози щодо інтересу глядачів?

Надія Парфан: Компанія 86PROKAT має за плечима півтора року роботи з різного роду «ризикованим» контентом. Ми розробляємо для кожного проекту окрему — також свого роду експериментальну — прокатну стратегію. «Український експеримент» буде демонструватися у тих кінотеатрах, де є підготовлена естетично розвинена аудиторія. Їх небагато, але цей проект є великою інвестицією у візуальну освіту та розвиток подібних майданчиків.

Чому вибір упав саме на цих п'ять фільмів? Що спільного між ними?

Надія Парфан: Подібних фільмів в Україні знято не так багато, і їх поява пов'язана в першу чергу з діяльністю фестивалю «86». Три роботи «Українського експерименту» — переможці національного конкурсу «86» «Пальма Півночі»: «Цвєтаєвої і Маяковського» — гран-прі, «Перемир'я» — спеціальна відзнака, «Дивокрай» — приз глядацьких симпатій. Ще один фільм — «Рожева мапа» — надійшов на конкурс і викликав абсолютну симпатію. Можна сказати, що добірка «Українського експерименту» представляє провідних авторів, що працюють сьогодні в жанрі експериментального кіно в Україні.

«Рожева мапа»

  Ель Парвулеско, режисер фільму «Рожева мапа»

«Рожева мапа» — результат внутрішнього неспокою від перебування в Лісабоні — місті з надзвичайно високою концентрацією історичної пам’яті, виставленої на розтин туристам. В Португалії я відчував, що колоніальна історія України та патріотичні способи втечі від цього не є унікальними в контексті тієї ж Європи. Це відчуття мені вдалося перетворити на невелику оповідь, і з цією історією зняти фільм.

Трейлер фільму «Рожева Мапа», реж. Ель Парвулеско

Технічно зображення фільму «Рожева мапа» є результатом застосування принципу камери-обскури до цифрового кінознімання. Це була саморобна «конструкція», завдяки якій на матрицю камери потрапляло набагато менше світла ніж при зніманні звичайними об’єктивом. Тому фільмувати можна було лише в яскравий день.

Ми звикли до чіткого зображення в кіно, але чіткість не є чимось, що ми не можемо піддавати ревізії. В даному випадку «туманність» зображення переносить нас в дещо позачасовий простір спогаду-фантазії жителя далекої країни У. про столичне місто Л.

Таке кіно не вписується в стереотипні моделі кіноіндустрії. Відповідно воно дуже рідко може розраховувати на масовий прокат, частіше — на галерейні, кіноклубні, синематечні покази. Тому поява таких фільмів в цнотливому, злиденному та надто обачному українському прокаті — подія нетривіальна.

«70 вулиць»

  Максим Лижов, режисер фільму «70 вулиць»

«70 вулиць» — універсальний і актуальний фільм для переважної більшості населених пунктів України. Прив'язка до декомунізації дозволила мені підучити історію Броварів, облазити їх вздовж і впоперек, зазирнути в кути, де ніколи не був, поспілкуватись і попрацювати з чудовими людьми.

Трейлер фільму «70 вулиць», реж. Маским Лижов

Декомунізація вже набридла всім і продовжує засмічувати простір. Це й підштовхнуло до пошуку ненудної, цікавої, нової, експериментальної форми для фільму.

Про всі експерименти в «70 вулиць» не буду говорити до показу. Скажу лише, що глядачі, кіношники, журналісти і критики визначають його жанр по-різному. Це і документальний короткий метр, і відео-арт, і music video. Експериментальною можна назвати і команду, з якою ми зробили фільм. Насамперед згадаю тут медіа-художників Tenpoint і композитора Станіслава Толкачова. Це круті майстри своєї справи і професійні експериментатори. Взагалі експерименти рухають прогрес, долають стереотипи і роблять життя цікавішим. Запрошую всіх на покази, нудно не буде!