Від вузьколобості до «особливої жіночої енергії». Що думають перші пасажирки жіночих купе про ініціативу «Укрзалізниці»

Від вузьколобості до «особливої жіночої енергії». Що думають перші пасажирки жіночих купе про ініціативу «Укрзалізниці»
hromadske

23 травня в «Укрзалізниці» оголосили, що створять спеціальні жіночі купе. Допускатимуть туди жінок, трансжінок та мам із дітьми до шести років будь-якої статі. Тестові купе їздитимуть кілька місяців, і за попитом та результатами цього періоду УЗ вирішить, чи впроваджувати таку практику як постійну. 

У нашому опитуванні в Telegram 76% людей висловились за таку ідею. А втім, обговорення в коментарях були гарячими. Говорили, що це не розв’яже проблему безпеки та навіть посилить нерівність чоловіків та жінок. Наголошували, що краще б впроваджувати сексуальну освіту з молодших класів школи. Були й різкіші висловлення:

  • «Якщо вам так лячно жити на світі, носіть паранджу».
  • «Ставитися до всіх незнайомих чоловіків як до представників криміналітету — взагалі не ок».
  • «Сексистське лайно. Доведеться подавати на УЗ до суду, якщо це запровадиться».

Хтось таки погоджувався: ідея із жіночими купе хороша, бо поки запрацюють закони та сексуальна освіта, мине час. А захистити жінок можна і треба вже.

hromadske вирушило до Кривого Рогу й назад у перших жіночих купе та запитало пасажирок, чому вони обрали саме ці місця і як їм загалом ідея від «Укрзалізниці». 

Еля — за безпеку та дію Стамбульської конвенції

Першу запитую Елю. Вона працює в ІТ. Їде до Кривого Рогу з песиком Дейзі. Пояснює свій вибір так: «Це найбезпечніше купе. Пам’ятаю, як ще було анонсування, то я дуже зраділа. Іноді дуже небезпечно їхати із чоловіками, особливо як вони дістають пляшку і починають [пити алкоголь]… А з дівчатами безпечніше».

Еля пригадала поодинокі випадки, коли її попутник-чоловік випивав і кричав. Це дуже неприємно, каже дівчина. А її мамі в дорозі навіть колись погрожували. Тому раніше не користувалась купе — у плацкарті принаймні люди всі як на долоні.

На запитання, чи це розв’яже проблему безпеки, Еля відповідає: попри ратифікацію Стамбульської конвенції, у нас все одно досі немає відповідальності за, наприклад, словесне сексуальне домагання. Якби так було, це було б краще, ніж просто купе, каже пасажирка.

Аня — про взаємообмін жіночою енергією

Пасажирка Аня — сусідка Елі. Вона філологиня за освітою, але теж працює в ІТ, живе в Києві вже 8 років. І теж собачниця. Анна захоплюється йогою, і з цієї східної філософії взяла для себе віру, що перебування жінок поруч — це взаємообмін енергіями. Дівчина переконана, що якщо перебуваєш із чоловіками, такого не відбудеться.

«Із законів йоги жіноча енергія взагалі інша. Вона про ніжність, про легкість. Ми наповнюємося одна від одної, а чоловіки наповнюються від нас. У принципі, зібратися жіночою компанією — завжди класно, якщо екологічно, а не обговорювати, які люди погані», —каже жінка.

Аня обрала жіноче купе лише тому, що часто натрапляла в дорозі на чоловіків, які дуже хропіли: «Востаннє це був військовий. І я розуміла: ну йому точно треба поспати! Я не можу його будити — людину, яка захищає нас».

Ксенія — після травми хочеться безпеки

Ксенія із цього ж купе працює проджект-менеджеркою — теж в ІТ-компанії. Найголовніша причина, чому обрала для подорожі жіночі купе — вона пережила сексуальне насилля і після цього дуже довго пропрацьовувала цю травму із психотерапевтом. Тож досі має необхідність у безпеці. Саме тому дуже зраділа, коли дізналася про ініціативу «Укрзалізниці».

«Я хочу не хвилюватися, що за мною може хтось підглядати, не хочу приховуватися, коли перевдягаюся в купе. Я вважаю, що в Україні мають бути жіночі купе. Та й не тільки я маю негативний досвід. У мене була знайома, яка пережила домагання у вагоні, це був плацкарт.

На жаль, сумна статистика така, що від сексуального насилля більше страждають саме жінки, тож я вважаю, що саме їх потрібно убезпечити, якщо така можливість є», — підсумовує дівчина

Раніше Ксенія подорожувала в плацкарті й теж мала інциденти. Якось натрапила на сусідів, які пили алкоголь, а потім почали чіплятися з недоречними розмовами. Вона тоді спробувала помінятися місцями з іншими пасажирами, звернулась по допомогу до провідниці, однак їй не змогли допомогти.

Юля — неадекватними можуть бути й жінки

Подякувавши, прямую до іншого купе. Тут їде журналістка Юля з Києва. Вона обрала жіноче купе, аби написати текст — як і я, тестувала нову послугу УЗ. Сама б жіноче купе не обрала навмисне. Для неї немає різниці, є поруч чоловіки чи жінки.

«Усе залежить від людини. Є адекватні чоловіки та неадекватні жінки, і навпаки. Усі мої неприємні ситуації в потягах були пов’язані саме із жінками», —ділиться вона.

Юля вважає, що для суспільства гостро не стояла потреба впровадження жіночих купе.

Їдемо далі. Від сусідок чуємо, що де-не-де таки вийшла плутанина і чоловікам продали квитки на жіночі місця. Але із цим швидко розібралися працівники потяга та поміняли пасажирів місцями.

Людмила, Женя та Матвійко

Євгенія їде з півторарічним сином Матвієм і мамою Людмилою. Каже, обрала жіноче купе, бо подорожує з дитиною, а жінки до дітей лояльніше ставляться: «Якби я їхала не із сином, а сама, то обрала б також жіноче [купе], але вже через безпеку».

Про негативний досвід із сусідами-чоловіками розповіла мама Євгенії: «Я їхала нещодавно в лютому сама. І зі мною був "у доску" п’яний вояка. Він сидів у мене в ногах, я не могла лягти. І він щось розповідав, йому потрібна була увага».

Провідники за правилами не мають пускати у вагон людей напідпитку, але пасажири часом беруть алкоголь із собою та починають випивати, зачиняючись у купе. У випадку пані Людмили, як вона вважає, чоловіка пустили, бо він військовий. Допомогла провідниця: побачила, що сусідам дискомфортно, та забрала пасажира до свого купе.

Укрзалізниця в пілотному режимі відкрила продаж квитків до жіночих купеУкрзалізниця / Facebook

А що кажуть про ініціативу провідники?

Заходжу до купе провідниць — узяти фірмової дріп-кави й запитати про деталі ініціативи з перших вуст. У провідниці Юлії за 11-річний досвід роботи не було випадків, коли пасажир домагався до пасажирки, але інколи скаржилися, що чоловік хропить або напідпитку. Якщо були вільні місця, переселяла жінок. Бувало й таке, що викликали начальника потяга, а той — викликав поліцію для порушників, і їх знімали з потяга.

Перші розмови про жіночі купе в колективі «Укрзалізниці» були місяці два тому, каже Юлія. На практиці виявилося, що жіночими є лише три купе на весь вагон (і на весь потяг). Це перші 12 місць у восьмому вагоні. Так само й на інших маршрутах. Усі квитки сюди розкупили. Якщо буде попит, функцію з тестової зроблять постійною, а може, й виокремлять для цього вагон повністю.

Вікові обмеження для дітей

Провідниця Юлія каже, що УЗ турбується про комфорт інших пасажирок: розуміє, що їм може бути ніяково, якщо хлопчику більш як шість років. Залізничниця пояснює: на дитину до 6 років квиток не купується, а із 7-річного віку діти мають окреме місце.

Із цим можуть бути незручності, погоджується вона. Наприклад, якщо мама хоче задля безпеки їхати в жіночому купе, але їде із сином від семи років і без інших дорослих. Як тоді бути — лишати дитину саму у спільному купе? Відповіді на це ми не знайшли.

Пасажирка Євгенія згодна щодо граничного віку. Каже, у 6-річних дітей уже формується гендерна поведінка, усвідомлення, що вони відрізняються. Іншим мандрівницям може бути некомфортно.

Еля б збільшила допустимий вік хлопчиків у жіночих купе із 6 до 10 років: «Чому б і ні? Все одно вони ще маленькі. Дітям теж потрібна безпечність».

Пасажирка Юля на питання, чи прийнятне таке обмеження за віком, відповідає: «Це батьки мають піклуватися про психологічний та емоційний стан своєї дитини. Щоб не було такого, щоб вони зайшли у вагон, а провідниця їх виганяє, переселяє, бо дитина — хлопчик. У мене немає дітей, але я б не хотіла, аби моя дитина відчула себе зайвою у купе».

Закони шаріату чи турбота про жінок?

Розділення чоловіків та жінок у поїзді журналістка Юля вважає зашореністю, вузьколобістю і нав’язуванням стереотипів. Авжеж, трапляються неприємні ситуації, пов’язані з поведінкою чоловіка, але це не означає, що за вчинком одного треба судити всіх.

Також пасажирка помітила, що ініціатива від УЗ вже породила думки про нерівність: «Я от підслухала тут, дівчата обурювались: а чому тільки три купе жіночих? Тобто вони вже шукають якусь несправедливість».

Інші попутниці не підтримують думку, що спеціальні купе для жінок — це наближення до шаріату. Еля зазначила: «Адже спільні купе є і досі. Просто водночас з’явився вибір для жінок». Ксенія такої ж думки: «У нас поки що не стовідсотково розділяють чоловіків та жінок у вагоні. Якщо тобі ок їхати в загальному, ти їдеш. Якщо ти хочеш бути серед жінок або почуватися в безпеці, ти можеш узяти жіноче купе. Я вважаю, це нормально». 

«Так, можливо, таке виокремлення для жінок ображає чоловіків, які поводяться нормально, але ж є різні випадки», — говорить Євгенія.

Україна далеко не перша в запровадженні жіночих купе / вагонів. Така практика — з релігійно-культурних міркувань або для захисту жінок від сексуальних домагань — є у Словаччині, Чехії, Австрії, Німеччині, а також в Індії, Єгипті, Індонезії, Ірані, Малайзії, Філіппінах та Японії. В ОАЕ, приміром, пішли далі — і розділили на чоловічі та жіночі вагони в метро.

Провідниця Юлія на запитання про шаріат усміхається: «Може, то чоловікам заздрісно, що для них таке не придумали, я не знаю. Я вважаю, це добре, що тепер є жіночі купе». Провідниця радо зустріла проєкт і навіть хотіла б попрацювати в цілком жіночому вагоні. Припускає, що із жінками було б менше проблем у дорозі.

За повністю жіночий вагон і пасажирка Євгенія. Побачивши чоловіка в коридорі, вона та її мама дивуються. Вони не знали, що жіночі — лише перші три купе. Кажуть, тоді в ініціативі від УЗ немає сенсу, все одно доведеться зачинятися, та і якщо трапиться п’яний або буйний пасажир, він може ходити між купе чи просто шуміти в коридорі.