Європейський суд з прав людини ухвалив рішення, в якому визнав, що звільнення в Україні державних службовців на підставі закону «Про очищення влади», тобто люстрації, порушило права звільнених чиновників та зобов'язав виплатити кошти п'ятьом люстрованим чиновникам.

Таке рішення суд ухвали 17 жовтня, розглянувши скарги п'яти чиновників, яких звільнили у межах люстрацію, повідомляє пресслужба ЄСПЛ.

Заявниками у справі виступили В'ячеслав Полях (ексзаступник начальника кадрового управління ГПУ), Дмитро Басалаєв (ексзаступник начальника слідчого управління Міндоходів Миколаївської області), Олександр Ясь (колишній заступник прокурора Чернігівської області), Роман Якубовський (колишній начальник податкової інспекції міста Яремча управління Міндоходів в Івано-Франківській області) та Сергій Бондаренко (ексзаступник начальника Управління агропромислового розвитку Олександрівської райдержадміністрації Донецької області)

Перших трьох заявників звільнили відповідно до закону про люстрацію в жовтні 2014 року, на підставі того, що вони обіймали посади на державній службі у 2010-2014 роках, тобто під час правління колишнього президента Віктора Януковича. Четвертого звільнили за несвоєчасну подачу заяви про люстраційну перевірку, а п'ятого за те, що він обіймав посаду другого секретаря райкому Комуністичної партії в період до 1991 року.

Усі позивачі наполягали, що Україна порушила ст. 8 Європейської конвенції (право на повагу до приватного і сімейного життя). Троє з них скаржилися на нерозгляд їх позовів національними судами і один з них також ставив питання про порушення статті 13 (право на ефективний засіб правового захисту).

За рішенням суду, Україна має сплатити по 5 тисяч євро кожному заявнику, плюс будь-який податок, який може бути стягнуто з цієї суми, а також компенсації моральної шкоди, 1500 євро першому заявникові та 300 євро іншим заявникам.

У сьогоднішньому рішенні ЄСПЛ констатував порушення статті 6 (право на справедливий суд) Європейської конвенції з прав людини у зв'язку із занадто тривалим розглядом справ трьох перших заявників на національному рівні, і порушення статті 8 (право на повагу до приватного життя) Конвенції стосовно усіх п'яти заявникам.

«Зазначений закон (про очищення влади — ред) не враховував особисту роль, яку грали заявники, а також те, чи були вони особисто пов'язані з будь-якою недемократичною діяльністю, яка була в період правління колишнього президента. У цьому український закон про очищення влади відрізняється від процедур люстрації, які були введені в інших державах Центральної та Східної Європи і які були більш цільовими та вузько спрямованими», — йдеться у рішенні суду.

Поділитись: