«Жіночі» обов'язки — готувати їжу, а «чоловічі» — заробляти гроші? Опитування українців про гендерні ролі й стереотипи

Більшість українців досі вважають, що готування їжі й хатні справи — це «жіночі» обов'язки, а справа чоловіків — заробляти більше грошей.

Про це свідчать результати опитування соціологічної групи «Рейтинг».

64% опитаних заявили, що в їхніх парах жінки частіше готують. 56% опитаних заявили, що хатніми справами теж частіше займаються жінки. Водночас 32% заявили, що готують їжу порівну і чоловіки, і жінки, а 40% сказали, що порівну займаються хатніми справами.

Щодо виховання дітей половина опитаних зазначили, що цим займаються обоє. Водночас 41% респондентів стверджували, що це частіше робить жінка.

Також приблизно половина опитаних зазначили, що розпоряджання бюджетом та організація відпочинку є обов’язком як чоловіка, так і жінки. Водночас третина зазначила, що в питаннях дозвілля та фінансів частіше керують жінки.

«Оскільки сім’ї та домогосподарству жінки приділяють більше уваги й це є їхньою "роботою", то, відповідно, вони й розпоряджаються. Стереотип "чоловік керує на роботі, жінка — вдома" частково зберігається», — підсумовують соціологи.

Крім того, 63% зазначили, що в їхній парі немає чіткої ролі голови і вони спільно вирішують справи. Про те, що головою є чоловік, зазначив 21%, що жінка — 14%.

За словами 20% опитаних, заробляють у їхній парі обоє однаково. Водночас 13% сказали, що заробляє більше жінка, а 65% — чоловік. Соціологи пояснюють такі результати тим, що професійна реалізація досі вважається обов'язком і потребою саме чоловіків. Крім того, соціологи відзначають, що за останні п'ять років поступово зменшується кількість тих, хто говорить, що в їхній парі частіше готує їсти та виховує дітей жінка, а також зростає кількість тих, хто говорить, що головування в сім’ї — це спільна справа.

«Якщо порівняти з 2015 роком, зросла кількість тих, хто стверджує, що більше заробляє чоловік, до минулого року спостерігалася зворотна тенденція. Домашні справи завдяки розвитку технології та побутових сервісів потребують із кожним роком все менше часу, а нова норма маскулінності передбачає, що батько більше залучений до процесу виховання, а не лише є "економічним" придатком у сім’ї», — пояснюють у соціологічній групі.

Крім того, наявність дітей у парі впливає на розподіл ролей. Ті, у кого вони є, порівняно частіше говорили, що готування їжі є обов’язком жінки, а заробіток грошей — чоловіка. Епідемія коронавірусу вплинула на збільшення часу, який витрачають сім’ї з дітьми на виховання та готування їжі. Особливо часто про це зазначали саме жінки: 42% казали, що почали витрачати більше часу на дітей, 34% — на готування.

Про нерівності між чоловіками й жінками

56% опитаних вважають, що в Україні дуже рідко проявляється нерівність між чоловіками та жінками. Натомість 35% переконані, що нерівність доволі поширена. Остання думка порівняно частіше трапляється серед жінок, ніж серед чоловіків.

Щодо кар'єрного зростання 50% вважають, що у чоловіків і жінок однакові можливості. Попри це, 34% заявили, що у чоловіків є переваги в побудові кар'єри; 12% вважають, що в жінок є кар'єрні переваги.

Також 45% кажуть, що можливості у сфері оплати праці однакові у жінок і в чоловіків, водночас стільки ж вважають, що у чоловіків тут більше можливостей. Про жінок так казали лише 7% респондентів.

Стосовно політики 54% говорили про кращі можливості для чоловіків, 37% — для обох статей і лише 6% — для жінок.

Гендерні стереотипи про чоловіків і жінок

75% погодилися, що чоловік має повністю забезпечувати сім'ю, 65% — з тим, що в жіночому колективі більше сварок, ніж у чоловічому, 64% — з тим, що головне покликання жінки — народити дитину, 58% — з тим, що успішна кар'єра важливіша чоловікам, ніж жінкам.

Твердження про те, що чоловіки кращі керівники і що жінка відповідає за небажану вагітність більше, ніж чоловік, отримали більше негативних відгуків, водночас 35-40% із цим погодилися.

Найбільше респонденти не погоджувалися з тезами, що жінка повинна слухатися чоловіка, що роль домогосподарки — повноцінна реалізація для жінки і що чоловіки зазвичай розумніші за жінок.

Детальніше про опитування

Опитування проводили 27-28 лютого. Опитали 1500 респондентів від 18 років і старших в усіх областях України, крім тимчасово окупованих територій Криму та Донбасу. Вибірка репрезентативна за віком, статтю і типом поселення. Метод опитування: CATI на основі випадкової вибірки мобільних телефонних номерів. Помилка репрезентативності дослідження з довірчою імовірністю 0,95: не більше ніж 2,5%.