Знижкова лихоманка: хто придумав «чорну п'ятницю» і як вона підкорила світ

Насолодившись індичкою в День подяки, який традиційно випадає на четвертий четвер листопада, уже наступного дня американці готують план захоплення торговельних центрів та улюблених крамниць. Шалені знижки, натовпи охочих придбати заповітні товари й напівживі від доби нон-стоп ажіотажу продавці — десь таким є наше усталене уявлення про «чорну п'ятницю».
І хоча в четвертий листопадовий четвер ми нікому не дякуємо, проте у п‘ятницю теж вирушаємо на закупи: в Україні, та й у всьому світі традиція цього дня, починаючи з 2000-х, надійно прижилася та обросла новими додатковими акціями на кшталт «кіберпонеділка». Розповідаємо, звідки взялася «чорна п'ятниця» і хто від неї виграє.
Чорний день календаря
1905-го року канадський універмаг Eaton's влаштував перший урочистий парад до Дня подяки (традиційний день святкування в Канаді відрізняється від американського й випадає на другий вівторок жовтня — ред.): вулицями Торонто радісно прямувала карета Санта Клауса. За дев'ятнадцять років ідею підхопили і в Америці: тоді Macy's організував власне святкове дійство на День подяки. Універмагові вдалося добре прорекламувати себе — і наступного дня всі побігли на закупи. Щоб бути гідними конкурентами для Macy's, роздрібні торговці уклали між собою джентльменську угоду: оголошувати про знижки на день після Дня подяки синхронно, щоби нікого не образити.
П’ятниця після Дня подяки поступово ставала своєрідним негласним стартом передріздвяного шопінгу. У 1939-му, у часи Великої депресії, продавці помітили, що сезон святкових закупів занадто короткий. Усе через те, що на той момент Днем подяки офіційно вважався останній четвер місяця, і того року свято припало на п’ятий четвер — залишалося надто мало часу до Різдва. Ризикуючи збанкрутувати, вони звернулися до президента Франкліна Д. Рузвельта. Той проблему зрозумів і переніс святкування на звичний нині четвертий четвер листопада. Офіційно, щоправда, це затвердили лише за два роки, тож у 1939-му й 1940-му дехто їв індичку двічі.

У 1950-х американці почали масово брати лікарняний у п’ятницю після Дня подяки. На диво, компанії поставилися до купівельної лихоманки з розумінням і надавали своїм співробітникам додатковий оплачуваний вихідний (у деяких штатах, як-от у Каліфорнії, нині це офіційний вихідний). А «чорною» п’ятницю вперше у звичному нам контексті назвали в 1966-му — так у медіа цитували оцінку поліцією хаосу в магазинах і на вулицях Філадельфії у зв’язку із закупівельним ажіотажем. Хоча є ще щонайменше два припущення, звідки пішла назва.
Вона могла асоціюватися з п’ятницею 24 вересня 1869-го року, коли завдяки спекулянтам Джею Гулдові та Джеймсу Фіскові, які викликали різкий стрибок, а потім падіння цін на золото й, відповідно, спричинили обвал фондового ринку, у багатьох був кепський день. Або є більш просте й позитивне пояснення, пов’язане з виразом «in the black» (в англійській мові це означає позитивний баланс, тобто вихід у «плюс») на контрасті з «in the red» (у «мінус»). Дуже слушно з огляду на те, що неабиякі прибутки для продавців цього дня гарантовані. У 2000-х п’ятниця офіційно стала головним днем шопінгу в році, позбавивши такого статусу останню суботу перед Різдвом.

Супервигідні покупки?
Явище «чорної п’ятниці» з року в рік стає лише популярнішим. Якщо у 2002-му покупці в усьому світі витратили загалом 416,4 млрд доларів, то у 2019-му ця цифра була на 75% більшою — 730,2 млрд доларів. Святковий сезон для багатьох продавців означає приблизно 20% усіх річних продажів, і більша частина з них відбувається якраз у «чорну п’ятницю». Лише у США любителі розпродажів цього дня залишають у магазинах приблизно 60 млрд доларів — це можна порівняти з річним бюджетом цілої невеликої країни, наприклад, Куби.
Знижки в магазинах справді солідні — у середньому це 55%. Цікаво, що в Україні вони серед найвищих у світі (66%) і поступаються лише знижкам, які надають у цей день торговельні мережі у США, свідчать дані дослідження Black-Friday.Global. Хоча часом складно зрозуміти, чи справді вигідною є покупка: за знижками в «чорну п’ятницю» інколи можуть приховувати шахрайство. І товари, що продаються цього дня нібито занадто дешево, часто дорожчають спеціально напередодні «чорної п’ятниці».

Консюмеризм vs усвідомлене споживання
Як демонструє статистика Black Friday Shopping Report від Finder, «чорна п’ятниця» — це все-таки історія про імпульсивні покупки. Щороку дедалі більше людей шкодують про свої придбання цього дня: якщо у 2019-му про це зазначало 49% американців, у 2020-му їм стало вже 64%.
Водночас із кожним роком зростає й тренд не піддаватися чорноп’ятничним розпродажам і взагалі не робити покупки цього дня. Противники ідеї надмірного споживання в «чорну п’ятницю» відзначають власне свято — «день нічого-не-купування» (Buy Nothing Day). Задум поширився з Канади в 1992-му році й ініційований антикапіталістами з угруповання Adbusters Media Foundation. Суть його проста: бойкотувати «чорну п’ятницю» заради збереження планети.
Для цього вони розгорнули неабияку інформаційну кампанію, а часом закликають навіть виходити на протести. Екозахисники взагалі мають для нас цього дня багато пропозицій замість закупів: виготовити подарунки власноруч, зайнятися садівництвом або спортом, почитати книжку. Якщо вони — не авторитет, то ось минулого року навіть Папа Римський закликав протидіяти «вірусу споживацтва».
* * *
Незалежно від того, що ви запланували собі на нинішню «чорну п’ятницю», найімовірніше, ви помітили, що цього року вона буде інакшою через пандемію. Щоб уникнути натовпів у магазинах і торговельних центрах, дні знижок розтягнули на довший термін: в Україні, наприклад, дешевше закупитися можна з 23-го листопада й до кінця цього тижня. Крім того, очевидно, більше покупців скористаються онлайн-закупівлями — зокрема, через карантинні обмеження, які унеможливлять глобальні покупки на вихідних. Та й це вже радше тренд: наприклад, у 2019-му саме «чорноп’ятничні» онлайн-продажі у США сягнули 7,4 мільярда доларів, що майже на 20% більше, ніж за рік до того.
Дивіться також випуск нашої програми «ОкАліна» про «чорну п'ятницю»
- Поділитися: