«Освітній Суп»: як українські школярі з цікавістю надолужують освітні втрати

Програма додаткових онлайн-занять від громадської організації «Навчай для України» допомогла тисячам українських дітей покращити знання, повірити в себе і знизити рівень стресу.
Навчання в час повномасштабної війни — з тривогами, обстрілами, руйнуваннями, вимушеним переїздом, дистанційними заняттями в Zoom тощо — призводить до освітніх втрат школярів. Йдеться не лише про невивчені уроки й гірші оцінки у щоденнику: освітні втрати позначаються на психосоціальному розвитку дітей і загрожують зниженням їхнього потенціалу в майбутньому. Ми не знаємо, як довго діти вчитимуться в такому режимі, але відповіді на ці виклики мусимо шукати вже зараз. Одна з цих відповідей — ініціатива громадської організації «Навчай для України» «Освітній Суп» (повна назва — «Освітній Супровід»).
Її започаткували 2022 року; 2023 року програму підтримали ЮНІСЕФ (дитячий фонд Організації Об’єднаних Націй) і Глобальне партнерство заради освіти (GPE). Учнів 5-11 класів запрошують на безкоштовні онлайн-заняття, які тривають вісім тижнів. Щоб долучитися, треба заповнити заявку. Розповідаємо, як це працює і який результат дає дітям.
Зниження рівня стресу
Одинадцятирічний Денис на початку великої війни разом із мамою виїхав із Дніпра за кордон. Незабаром вони повернулися. «Удома краще», — каже хлопець. Денис любить грати у відеоігри, ліпити з глини, малювати й спілкуватися. Хлопець навчається у школі в Дніпрі — частково очно, частково дистанційно — й потребував покращення знань. Адже освітні втрати виникають не лише через перерви в навчанні, а й через стрес, який знижує цікавість до занять і заважає зосередитися.
У межах програми «Освітній Суп» Денис вивчав українську мову і математику. «На програмі мені було весело, бо були люди, з якими ми говорили про все на світі, — розповідає хлопець. — А ще — гарні вчителі, з якими можна було і повеселитися, і зрозуміти, як розв’язувати задачі».

Ганна, мама Дениса, каже, що після участі в «Освітньому Супі» хлопець став більше цікавитись українською мовою: «Він завжди любив математику, а українську — не дуже. Після занять почав приділяти їй більше уваги. Не потрібно було примушувати його під'єднуватися: Денис сам радів заняттям і постійно запитував: “Мамо, сьогодні ж у мене буде? Буде заняття?”».
Проєктна менеджерка напряму подолання освітніх втрат ГО «Навчай для України» Діана Назаренко розповідає, що підхід, застосований в «Освітньому Супі», — залучення вчителів-тьюторів і студентів-менторів — довів свою високу ефективність у подоланні освітніх втрат. Це засвідчило ґрунтовне дослідження, проведене разом зі Світовим банком. «Дослідження показало, що знання з математики й української мови в дітей, які брали участь у програмі, покращились, а рівень стресу знизився», — каже Діана.
За час роботи програми команда ГО «Навчай для України» провела заняття для понад восьми тисяч учнів, залучила понад 600 тьюторів і понад 500 менторів. Діана Назаренко каже, що за цими цифрами — історії людей, яким вдалося повірити в себе: «Це діти, які мають сміливість навчатись, і дорослі, які мають сміливість навчати».
Тьюторка «Освітнього Супу» Наталія Вітковська розповідає, що зараз ефективні заняття з дітьми неможливо уявити без технік емоційної регуляції. «Улюбленими прийомами на початку уроку є криголами, мета яких — оцінити емоційний стан учнів і за потреби коригувати його, допомагаючи розкритись у спілкуванні, подолати страх, — каже Наталія. — Це важливо, адже часто учні приходять втомлені, з поганим настроєм, а ми маємо допомогти їм подолати цей бар’єр». Техніки, які застосовують в «Освітньому Супі», допомагають кожному учню знайти свій шлях у навчанні й відчути зростання. Це дає змогу глибше зануритись у теми занять і не втрачати зацікавленості впродовж усього навчання.
Джерело емоційної підтримки
Наталя, мама дванадцятирічної Катерини, дізналася про «Освітній Суп» із допису в Instagram. Вона запропонувала дочці долучитись до програми й покращити знання з української, англійської та математики. «Я дуже задоволена заняттями, — розповідає Катерина. — Мені допомогли зрозуміти важливі моменти. Я ставлю запитання та отримую на них чіткі відповіді. Тут усе не так швидко, як у школі, і це дає можливість краще розібратись у матеріалі».
Окрім покращення знань, заняття в «Освітньому Супі» стали для Катерини джерелом важливої емоційної підтримки. Вона стала з нетерпінням чекати кожного онлайн-включення. Найбільше їй сподобалося працювати в парі з іншими учнями, підтримувати одне одного. Наталя, мама дівчинки, помітила, що Катерина стала значно спокійнішою й більше цікавиться предметами.
«Катя чекала на заняття, хвилювалась, коли в нас не виходило займатися через вимкнення світла чи відсутність інтернету, — каже Наталя. — Вона полюбила свою вчительку математики й не хотіла з нею прощатися після останніх уроків. Великий плюс “Освітнього Супу” — це те, що вчителі ставляться до дітей із повагою».

Діти готові надолужувати освітні втрати, коли відчувають підтримку й безпечний простір. Проте це поступовий шлях, який неможливо пройти за один день. Різні діти мають різний темп на шляху до успіху, але з належною допомогою можуть здолати навіть найскладніші виклики. Кожен урок, кожне виконане завдання, підтримка тьюторів, менторів і батьків роблять свою справу. Якщо ви відчуваєте, що вашій дитині потрібна підтримка в покращенні знань і подоланні стресу в процесі навчання, спробуйте «Освітній Суп».
Матеріал опублікований на правах реклами.
- Поділитися: