НАТО оголошує операцію в Балтійському морі для захисту підводної інфраструктури

У НАТО заявили про початок місії Baltic Sentry для захисту критичної інфраструктури у Балтійському морі.

Про це йдеться на сайті Альянсу.

Місію затвердили 14 січня у Гельсінкі на зустрічі, яка об’єднала лідерів країн-членів НАТО, що мають вихід у Балтійське море: Фінляндії, Данії, Естонії, Німеччини, Латвії, Литви, Польщі та Швеції.

На саміті лідери з усього регіону обговорили загрозу критичній підводній інфраструктурі. Генеральний секретар Марк Рютте назвав обриви кабелів диверсією. Однак він висловив упевненість, що «працюючи разом з усіма членами Альянсу», можна «зробити все можливе», щоб відновити безпеку в Балтійському морі.

Для місії Baltic Sentry планується залучити фрегати та морські патрульні літаки. Крім того, Рютте згадав про розгортання нових технологій, зокрема невеликого флоту військово-морських безпілотників, і підкреслив, що НАТО співпрацюватиме із членами Альянсу для інтеграції національних засобів спостереження.

Рютте також наголосив, що Фінляндія змогла продемонструвати: жорсткі дії в межах закону можливі. Він мав на увазі затримання суден, підозрюваних у пошкодженні підводної інфраструктури. 

За словами генсека НАТО, капітани суден повинні усвідомити, що створення загроз у Балтійському морі «матиме наслідки, включно з конфіскацією та арештом».

Що передувало?

26 грудня 2024 року влада Фінляндії затримала 230-метровий танкер Eagle S під прапором Островів Кука, що перевозив російську нафту із Санкт-Петербурга до Єгипту. Капітаном судна є громадянин Грузії, а серед членів екіпажу — індуси та грузини.

За даними слідствами, судно причетне до пошкодження електрокабелю Estlink 2 та чотирьох телекомунікаційних кабелів у Фінській затоці.

Повідомлялося, що Eagle S помітно сповільнився під час проходження по кабелю приблизно в той час, коли стався обрив. Коли прикордонна служба попросила судно підняти якір, сплив лише якірний ланцюг.

Схожий інцидент стався також у листопаді 2024 року, коли було пошкоджено одразу два кабелі зв’язку. Один — між Фінляндією та Німеччиною, а інший — між Швецією та Литвою.

У навмисному пошкодженні запідозрили екіпаж китайського балкера Yi Peng 3. Судно прямувало з російського порту Усть-Луга та, як підозрюється, певний час ішло із закинутим у воду якорем.